Toch apart, beter lopen door martingaal?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse

Toch apart, beter lopen door martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 19:10

Tja, zoals ik in de titel al vermeld loopt mijn paard beter met martingaal. Of tenminste, zo lijkt het, misschien is dat ook zo omdat ik dat graag wil oid?
In elk geval heb ik vorige week voor het eerst met martingaal gereden, ik heb er nl. een aangeschaft omdat mijn paard nogal eens wil gaan miepen met zijn hoofd als hij het ergens niet mee eens is, en dan is een martingaal natuurlijk ideaal omdat deze in normale positie niet werkt, alleen als 'ie begint te miepen met zijn hoofd.
Nu had ik 2 dagen met martingaal lekker gereden en heb hem er toen afgehaald omdat ik dressuurles had, hoeft natuurlijk niet maar het plaatje he Knipoog . Toen liep hij al veel minder lekker, hij heeft totaal niet gemiept met zijn hoofd maar wilde gewoon veel minder goed nageven en zijn hals gebruiken.
Gewoon niet bij nagedacht en de volgende dagen ook zonder martingaal gereden. Ook toen heeft hij niet meer gemiept met zijn hoofd ik denk dat de martingaal toch gewerkt heeft oid, maar toch ging hij weer niet lekker door de hals en de stelling was ook niet geweldig.
Nu was er gisterravond wedstrijd bij ons op stal en moest ik dus in de buitenbak rijden. Toen maar weer de martingaal omgedaan omdat Racer en de buitenbak samen geen goede combinatie is, en verrek, ik zat er net 10 minuten op en ja hoor daar kwam de stelling weer. Ook ging hij weer lekker door de hals Verward .
De martingaal er vandaag aan laten zitten en weer heerlijk gereden.

Toch apart, dat hij met martingaal beter loopt als zonder?
Ik heb nog extra mensen laten kijken of hij niet te strak stond, als dat zo zou zijn zou het logsich zijn dat hij beter nagaf, maar nee hoor, bij allen die gekeken heben was de conclusie dat hij eerder los zat. (en dat was ook de bedoeling, ik ben als de dood dat hij onderhalsspieren gaat ontwikkelen door een te strakke martingaal).

Ik kan dus verder geen oorzaak vinden dat hij er beter mee loopt, of zou ik zelf dénken dat hij er beter mee loopt Verward

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 19:22

Puur het gewicht van een martingaal, hoe klein ook, maakt natuurlijk verschil met wat het paard voelt in zijn mond. Kleine schokjes worden opgevangen, ook als hij los hangt, omdat het naar beneden wordt afgevoerd omdat het eigenlijk een verdeling tegenkomt (beetje technisch, maar okee) je zou paardje moet dus even wennen aan het gebrek aan dat kleine beetje extra gewicht en het directere doorkomen van alles....denk ik. Ik onderschat ook het mentale niet. Daar heb ik wel eens trucjes mee uitgehaald. Mensen rijden idd beter als ze dénken dat het met iets beter zal gaan. (zelfs al is dat iets onbenulligs als een euro in hun laarzen). En als jij denkt dat het beter gaat, rijd je meer ontspannen, waardoor het idd bter zal gaan.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 23:37

Een martingaal helpt wel degelijk tegen paarden die onrustig zijn in de aanleuning met het hoofd omhoog. Je hebt een probleem, je bent begonnen het op te lossen maar omdat het nog niet bevestigd was en hij merkte dat hij (toen je zonder martingaal reed) weer onder het werk uit kon komen door zijn hoofd in de lucht te gooien bleef hij ook lastig. Met de martingaal merkt hij dat het niet lukt en dan laat hij het ook achterwege. Wanneer je het probleem nou opgelost hebt en het is ook bevestigd, dus dat hij niet eens meer probeert en correct nagefelijk loopt dan zal hij het zonder martingaal ook niet doen. Wij trainen alle paarden met een goed op maat gemaakte martingaal en kunnen hem elk moment af doen zonder aanleuning te verliezen.

Lusitana, met jou verklaring wb de schokjes ben ik het totaal niet eens. Wanneer een paard zó fijngevoelig in de mond is dat hij daarop reageert heeft hij geen onrustige aanleuning meer, dan is hij zó fijn in de hand dat je dat echt niet nodig hebt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 23:40

Waarom zou je de martingaal weglaten als hij zó'n positief effect heeft? Mits goed afgesteld is een martingaal een hulpteugel die alleen maar in werking treedt als je paard echt hoger met zijn hoofd gaat zitten dan gewenst, of idd gaat meppen. Ik zou blijven rijden met martingaal, en me toch echt niet bekommeren om "het plaatje".

Mutselfluts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:14

hoe oud is je paardje?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:22

Waarschijnlijk voel je jezelf wat beter, veiliger met een martingaal. Wat dus doorwerkt op je paard.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 22:13

Zomaar een gedachte, maar zou het (o.a.) te maken kunnen hebben met de band waarmee de martingaal vastzit? Dat hij zich daardoor meer bewust is van de voorhand enzo?

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 23:02

Denk dat dat wel érg ver gezocht is schadow Knipoog

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:57

Ik denk ook dat het puur het gewicht is, al is dit nog zo gering.
Er zijn ook veel paarden die op een slof al beter gaan lopen als hij er gewoon maar aanhangt!!

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 12:10

misschien ook de positie van je handen?
een martingaal houdt de teugel altijd lager dan wanneer je je handen zelf houdt( vaak wel)

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 13:58

Jolynn schreef:
Ik denk ook dat het puur het gewicht is, al is dit nog zo gering.
Er zijn ook veel paarden die op een slof al beter gaan lopen als hij er gewoon maar aanhangt!!

Omdat ze weten dat ze dan niet onder het werk uit kunnen komen.

Toch blijf ik van mening dat als een paard zo fijn gevoelig in de mond is dat hij dat geringe gewicht opmerkt en daardoor beter zou gaan lopen dat je de martingaal niet nodig hebt want dan valt het met een lichte ophouding te corrigeren. Maar dat is het geval niet anders was er geen probleem met de nagefelijkheid.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 13:58

ellepel schreef:
misschien ook de positie van je handen?
een martingaal houdt de teugel altijd lager dan wanneer je je handen zelf houdt( vaak wel)

Dan moet je hem wel érg strak en dus niet correct ingesteld hebben als het je handen omlaag trekt.

Alieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:36

De pony neemt dan zn achterhand mee!..
je voelt het vaak ook, als pony aan de teugel loop voel je supergoed het verschil!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:40

Alieta schreef:
je voelt het vaak ook, als pony aan de teugel loop voel je supergoed het verschil!

als je het op een goede en vooral eerlijke manier doet wel....

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 21:51

Alieta"]
[/quote]

[quote="Alieta schreef:
ik zaag mn ponytje ook wel us Bloos!
maar nu Niet weer..
eigenlijk wou ik net toppic openen, van waar ik zon elastiek kan kopen..
om Ietsje te helpen bij het aan de teugel lopen
ik ben namelijk niet van plan om ineens dat beestje een martingaal om te doen !
weten jullie waar ik zon elastiek kan kopen?

hier voorbeeld

[image]

Lips are sealed .... Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 21:38

Mijn paard is 5, bijna 6. Maar ik weet niet waar dat voor nodig is?
Het mentale had ik inderdaad wel gedacht, ben ook blij dat er meerdere zijn die dat denken.
Hij blijft er iig nu gewoon standaard om, ik zie er zelf ook weinig problemen mee als hij goed afgesteld staat.
Echt zeer gevoelig in de mond is hij niet, al zou ik dat wel willen Knipoog .

Wat ik vanochtend ook nog bedacht, is dat ik hem toen ik hem net had een enkele gereden heb met thiedemann om zijn balans in galop beter te kunnen vinden mbv de juiste aanleuning.
Dit is echter alweer bijna 2 jaar geleden, maar misschien dat hij er een gelijkenis in ziet?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 21:48

ik heb dat ook... geen idee waardoor t komt...

fanclubE_Gal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 14:56

die van mij houdt zijn hoofd ook altijd iets stiller en is ook beter nageeflijk dus je bent niet de enige

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 17:55

mijn verzorgpony rijdt ook beter met martingaal en gaat dan makkelijker aan de teugel en alles. hij luistert dan ook veel beter naar de teugelhulpen. als ik de martingaal af doe doet ie zun hoofd omhoog en wil steeds gaan rennen. of harder dan normaal

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 22:45

Ex is ook makkelijker met martingaal.
En dan heb ik zo iets van: wat met kan, kan ook zonder...
Maar dat wil wel eens tegen vallen Scheve mond
Nu heb ik een geode lesgever die me tips heeft gegeven om paardlief eerlijk nageeflijk te krijgen. Omdat Ex zijn achterhand er wel goed bij had maar toch niet echt omlaag wou komen... of hij wou t wel maar dan twijfelde hij toch weer en gooide zijn hoofd weer omhoog.
Toen ik mijn vorige lesgever mijn probleem uitlegde zei zij: elastiek
maar daar los ik het niet mee op want dan trek ik hem gewoon in de krul. Dus heb ik een martingaal genomen zodat ie in elk geval bestuurbaar bleef als hij ging klieren... ik vraag me inderdaad af waaro mhet met wel gaat en zonder niet altijd even goed Bloos Bloos een martingaal hoort toch niet echt iets te doen...tenzij je paard echt hoog komt.