Rechtrichten, krijg geen druk op buitenteugel.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bolke

Rechtrichten, krijg geen druk op buitenteugel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 18:23

Mijn paard heeft dus de neiging tot scheef lopen:achter wil hij rechts naast zijn spoor lopen: rechtsgebogen dus. Ik ben hier de laatste tijd veel mee bezig.

De hele week ging het eigenlijk goed, veel op de binnenhoefslag gereden en kon hem op zich goed rechtrichten door mijn rechterbeen er goed aan te houden en hem hiermee tegen mijn buitenteugel aan te duwen. Kon dan ook goed de binnenteugel ontspannen. Ik kon ook wel goed van achter naar voren rijden.

Maar vandaag ging het dus niet goed. Ik kon er als het ware niet genoeg met mijn been bijkomen om hem tegen de buitenteugel aan te duwen. Hij deed het er ook echt om, ik kon het al voelen toen ik los ging stappen, hij nam als het ware geen druk van voren en ik had mijn buitenteugel aangenomen en hij krulde zich meteen op. Net of hij zich meteen al opkrulde om onder de druk uit te komen. Hij liep dus ook weer scheef.

Volte op rechterhand lukte dus ook niet goed en dan ga ik dus die binnenteugel weer vasthouden wat dus niet moet, I know, maar op zo'n moment lijkt het net of je niet kunt loslaten. Hij gaat dan ook "opwaarts" lopen ipv voorwaarts, blijft dan hangen als het ware, zodat het nog weer wat moeilijker wordt, want ik kan geen fatsoenlijke druk van voren krijgen. Hij gaat dan echt lopen "friemelen" in zijn lijf.

Hoe kan ik dit op zo'n moment oplossen?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 20:00

Op de rechterhand veel links instellen dus met de stelling naar buiten en op de linkerhand extra stelling vragen, maar oppassen dat hij zijn hoofd wel recht houdt.
Op de linker hand hand naar binnen en stelling vragen en daarna hand op de plaats en ontspannen. Dit herhallen totdat je binnen hand naar voren kan doen en hij zijn stelling behoudt. Dan heb je op de aanleuning op de buitenteugel en zal de rechterhand ook makkelijker zijn om hem recht te richten.
Dus rechtsom weinig tot contra stelling en linksom extra door buigen
veel succes

edit: op het moment zelf zal je het niet kunnen oplossen. goed trainen op de bovenstaande manie en je zult zien dat het per dag beter gaat, maar houdt er rekening dat bij sommige paarden het wel een paar weken kan duren totdat je hem weer recht hebt

Osita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 04:41

Wat ook helpt om de druk op de linkerteugel te verhogen (zo te lezen is hij hol aan de linkerzijde) Is veel schouderbinnenwaards/schoudervoor te oefenen op de rechterhand. Deze kan slechts goed gereden worden indien het paard goed aan de buitenteugel is. Let inderdaad ook op het binnen been dat hij wel gebogen blijft.

Ik ben het met Marije eens door goed aan de lengte buiging te werken, echter zal je wel moeten onderkennen dat het probleem van achteren komt en je deze niet slechts van voren kunt oplossen.

Succes!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 10:07

Osita schreef:
Wat ook helpt om de druk op de linkerteugel te verhogen (zo te lezen is hij hol aan de linkerzijde) Is veel schouderbinnenwaards/schoudervoor te oefenen op de rechterhand. Deze kan slechts goed gereden worden indien het paard goed aan de buitenteugel is. Let inderdaad ook op het binnen been dat hij wel gebogen blijft.

Ik ben het met Marije eens door goed aan de lengte buiging te werken, echter zal je wel moeten onderkennen dat het probleem van achteren komt en je deze niet slechts van voren kunt oplossen.

Succes!

Als paard rechtsgebogen is dan is de linkerzijde niet hol maar bol. Paard staat dus in soort van halve maan ( waardoor aan rechterkant van paard lichaam de spier korter is en opgerekt moet worden.
Paard dat rechtsgebogen is:
De linkerzijde van dit paard is de
bolle zijde
lang bespierde zijde
slap bespierde zijde
soepele zijde
Het linkerachterbeen is het zwakke achterbeen.

Het linkervoorbeen draagt meer gewicht dan het rechtervoorbeen.

De rechter zijde van dit paard is de
holle zijde
kort bespierde zijde
sterk bespierde zijde
stijve zijde
Het rechterachterbeen is het been dat het meeste stuwt en het sterkst is.

De rechterheup is vaak hoger dan de linker.

HOE STELT U ALS RUITER DE DIAGNOSE?
Het rechtsgebogen paard zal meer steun zoeken op de linkerteugel, dus het paard ‘pakt links vast’
Dit paard zal tegen het linkerbeen van de ruiter aanlopen.

Het zadel zal naar links zakken en de ruiter zit dus scheef.

Dit komt van de site van Antoine de Bodt. Hoe je aan de slag kunt, kun je op de site http://www.hoefkatrol.com.whsites.net/ lezen bij Klassieke rijkunst. Mocht je nog vragen hebben, stuur me een pb want ik kan ook nog wat tips geven.
succes

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 10:28

Probeer meer van achter naar voor te rijden. Pak eventueel een zweepje erbij die je beenhulp overneemt bij geen of te weinig reactie. Je kunt pas gaan rijden wanneer een paard helemaal voor het been is. Is die dat niet krijg je te weinig of zelfs geen reactie dan kun je nooit een probleem oplossen of een oefening leren. Zorg dus eerst daarvoor, veel schakelen in de draf en krijg je geen reactie op de minste hulp -> tik. Je kunt ook de achterhand terug tikken met de zweep (ligt er natuurlijk aan hoeveel respect voor de zweep je paard heeft). Haal je schouder ook wat naar binnen en zorg dat je hem voren iig helemaal recht gericht hebt.

Ga zelf geen contact met de mond doen, laat het paard contact met jou zoeken! Als je je paard meer van achter rijdt gaat hij vanzelf contact met jou zoeken en zich ontspannen, dan gaat het rechtrichten ook fijn.

Rij veel rechtuit en ook in de wendingen geen stelling proberen te nemen, goed voorwaarts en aan het been houden. Ben niet te snel tevreden, pas als het opgelost is en bevestigd.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:16

ook voor mij een aantal bruikbare tips, aangeizen ik hetzelfde probleem heb bij mijn pony....
heb ook heel erg de neiging om dan de binnenteugel vast te gaan houden...

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:20

ellepel schreef:
ook voor mij een aantal bruikbare tips, aangeizen ik hetzelfde probleem heb bij mijn pony....
heb ook heel erg de neiging om dan de binnenteugel vast te gaan houden...

Probeer dan voor je zelf te denken dat je het gewicht van je binnenteugel met je binnenbeen overneemt. Met je benen ben je veel sterker dan met je handen. Vooral in de hoeken dit goed oefenen door hem met alleen je binnenbeen (dus niet jezelf voor de gek houden en de buitenteugel gebruiken) je pony helemaal door de hoek heen te duwen, steeds verder, tot je bijna vierkant rijdt in de rijbak. Zo kun je zelf leren om het binnenbeen heen te laten buigen en je pony wordt er soepeler van om dat been.

Bolke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 15:12

Ik had inderdaad al op de site van de Bodt gekeken, het paard is rechtsgebogen, heup is rechter hoger dan links, hij buigt dus ook makkelijker naar rechts.

Schouderbinnenwaarts rechts zou theoretisch goed moeten helpen, op deze hand vindt hij dit ook moeilijker dan op links. Maar op rechts blijft hij dan te veel naar binnen gebogen en loopt dan min of meer weg over de schouder. Op links wil hij juist zijn kont een beetje naar buiten gooien i.p.v. zijn schouder naar binnen te zetten. Hier moet ik goed op letten.

Wat Okkie zegt, over het aan het been zijn. Dat klopt. Hij liep gisteren a.h.w. een beetje achter mijn been aan. Kan het niet echt uitleggen, net of hij wat vertraagd reageert. Ik kan hem dan niet goed van achteren naar voren rijden en dus ontwijkt hij de druk op die manier.

Maar ik zal dat inderdaad eens proberen, dat onmiddelijk bijtikken als hij niet meteen vertrekt.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:17

Bolke schreef:
Schouderbinnenwaarts rechts zou theoretisch goed moeten helpen, op deze hand vindt hij dit ook moeilijker dan op links. Maar op rechts blijft hij dan te veel naar binnen gebogen en loopt dan min of meer weg over de schouder. Op links wil hij juist zijn kont een beetje naar buiten gooien i.p.v. zijn schouder naar binnen te zetten. Hier moet ik goed op letten.

Wat Okkie zegt, over het aan het been zijn. Dat klopt. Hij liep gisteren a.h.w. een beetje achter mijn been aan. Kan het niet echt uitleggen, net of hij wat vertraagd reageert. Ik kan hem dan niet goed van achteren naar voren rijden en dus ontwijkt hij de druk op die manier.

Schouderbinnenwaarts rechts zet je hem in natuurlijke buiging waar paard in staat, dus jouw reactie klopt dat rechtsom over de schouder gaat lopen, want je paard wil naar links weglopen. Je kunt juist beter schouderbinnenwaarts linksom doen, andere dingen staan op de site van Antoine vermeld.

Wat Okkie zegt klopt ook, als de drang naar voren niet in orde is, kan paard zijn achterhand niet onderbrengen en zichzelf en jou niet dragen. Door juiste drang naar voren en rechtrichten zal je paard aan gelijkmatige aanleuning komen, waardoor paard zal ontspannen in de rug en buikspieren aantrekken. Paard moet ten alle tijde duwen van achteren, zo veel dat je hem zowat van voren moet op gaan houden.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:12

Okkie1 schreef:
Probeer meer van achter naar voor te rijden. Pak eventueel een zweepje erbij die je beenhulp overneemt bij geen of te weinig reactie. Je kunt pas gaan rijden wanneer een paard helemaal voor het been is. Is die dat niet krijg je te weinig of zelfs geen reactie dan kun je nooit een probleem oplossen of een oefening leren. Zorg dus eerst daarvoor, veel schakelen in de draf en krijg je geen reactie op de minste hulp -> tik. Je kunt ook de achterhand terug tikken met de zweep (ligt er natuurlijk aan hoeveel respect voor de zweep je paard heeft). Haal je schouder ook wat naar binnen en zorg dat je hem voren iig helemaal recht gericht hebt.

Ga zelf geen contact met de mond doen, laat het paard contact met jou zoeken! Als je je paard meer van achter rijdt gaat hij vanzelf contact met jou zoeken en zich ontspannen, dan gaat het rechtrichten ook fijn.

Rij veel rechtuit en ook in de wendingen geen stelling proberen te nemen, goed voorwaarts en aan het been houden. Ben niet te snel tevreden, pas als het opgelost is en bevestigd.

Bloos! Ik lees nu pas wat een fouten ik gemaakt heb. (zie schuingedrukte)

Ik bedoel natuurlijk de schouder van het paard.

Met de mond zoeken.

Bloos

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 10:14

Mijn paard doet exact hetzelfde, ik hou dit topic even in de gaten Lachen

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 18:16

zorg dat je van de zware kant af blijft! die is al zwaar genoeg en kan je dan alleen maar zwaarder maken ipv lichter. met een rechtsgebogen paard kun je het beste met je linkerbeen je paard op de rechterteugel proberen te drijven, hij moet eerst dat gewicht op de lichte kant aannemen zodat hij gelijk is op 2 teugels, daarna kun je hem pas lichter maken. je hoort vaak: mijn paard pakt links (of rechts) vast, maar meestal is het dan zo dat hij aan de andere kant het bit niet goed aanneemt en als je daar bijv. druk op zet dat ze dan gelijk heel erg veel stelling aannemen en aan d eandere kant niet. snap je het nog. je moet dus eerst zorgen dat je paard op 2 teugels is en recht is. dan kun je verder

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 18:51

Zit je zelf niet veel te veel te duwen?
Probeer om gewoon met een korte hulp dat been onder de massa te krijgen, van al dat geduw worden ze alleen maar stugger en sterker.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 19:35

Ik heb een soort gelijk "probleempje" met mijn paard.
Op de linkervolte loopt hij weg over de buitenschouder (a.h.w. door mijn buitenteugel en been heen). Het probleem hierin zit dat ik te veel met mijn binnenteugel doe. Dit probeer ik nu op te lossen door op de linkervolte mijn binnenteugel bijna niet te gebruiken, goed binnenbeen eraan te houden en vooral je buiten teugel en - been niet doorheen te laten lopen. Het kost heel veel oefening en veeeeel geduld maar ik heb er wel profijt van geloof ik. Iets anders wat ik probeer is op de linkerhand wat schouder voor / schouder binnenwaarts te rijden. Zo rij je door je binnenbeen naar je buitenteugel a.h.w. Ik rij veel tempowisselingen en schakel erg veel. Ik hou het paard zo goed aan het been, en rij echt van achter naar voren en voorwaarts.
Mijn paard is dan links gebogen geloof ik?! Wat zijn andere dingen die ik zou kunnen doen, oefeningen/zoiets?
Vandaag had ik een ander probleem, vroeg me af of de TS (Topic Starter) hier ook last van had. Mijn "probleem" is dus op de linkerhand. EN vandaag was mijn paard juist op de rechterhand heel stug en moelijk nageeflijk te krijgen. Ik ben hier niet verder mee aan de slag gegaan. Hij drukte min of meer zijn rug weg en kop omhoog. Na veel geduld en voorwaarts rijden ging het beter. Maar op de volte bleef het moeilijk. Hoe los ik dit nou het beste op?!
Sjuimpje : jij zegt 'gewoon een korte hulp om dat been onder de massa te krijgen'. Met gewoon even één korte hulp krijg ik de achterbenen van mijn paard écht niet onder de massa ... Ik ben het met je eens dat je neit moet blijven duwen/prikken, één hulp moet genoeg zijn om het paard naar voren te krijgen. Maar met één hulp de achterbenen er goed onder krijgen ... Lijkt me zeer moelijk ... Maar misschien kun je me uitleggen wat je precies bedoeld?

Topic Starter : Bedankt voor het openen van dit onderwerp! Ik denk dat jij en ik, en andere, er zeer veel baat bij zullen hebben! Want bijna iedereen heeft een links/rechts gebogen paard Lachen

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 19:35

Wow. Da's een lang verhaal hihi.
Nou mensen: kom maar op met de tips Haha!

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 08:10

*schopje omhoog*

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 09:09

Ik heb je een pb gestuurd. Wat ik nog wel even wil zeggen, dat je paard nu linksgebogen is, wil niet zeggen dat het altijd zo is! Paard veranderd van buiging, dat kan zelfs binnen uur nog wel diverse keren wijzigen, dus het is aan de ruiter om aan te voelen (let op voelen, het gaat echt om gevoel) welke buiging paard heeft op welk moment. Succes ermee.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 09:13

Ik zeg niet dat met 1 schop het opgelost is,
ik zeg alleen dat je niet met een ondersteunende hulp moet rijden omdat het probleem daar alleen maar op verergerd.
Geef een felle hulp met je been waarop je paard aan die kant zijn buik hoort in te trekken waardoor het achterbeen daar beter onder de massa kan komen = recht.
Dat houdt het paard misschien 3 passen vol waarop je weer hetzelfde doet, nu zal hij het misschien 4 passen trekken en zo ga je door.

Als je continue blijft duwen snapt een paard niet wanneer hij het nu goed of slecht doet, tenslotte blijft die druk ook maar zeuren terwijl hij op dat moment goed loopt.

Rij met een wakend been, niet met een ondersteunend.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 10:04

Bedankt Best! Je hebt het goed verwoord Lachen Super. Ik ga er mee aan de slag.
Sjuim : ik snap nu goed wat je bedoeld. Wakend been is een goede term Lachen Thnx.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 10:15

Paradiso schreef:
Bedankt Best! Je hebt het goed verwoord Lachen Super. Ik ga er mee aan de slag.

Graag gedaan, succes ermee. OK dan!

ellepelJarig

Re: Rechtrichten, krijg geen druk op buitenteugel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 20:07

eindelijk een goede bak en dus eindelijk wat kunnen proberen..
nu maar hopen dat t allemaal gaat werken!

Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 00:01

Ik zou het rechtrichten niet doen met het binnenbeen naar de buitenhand drukken.
Ik zou eraan werken om schoudervoor te rijden. Denk in ieder geval aan de takt van de beweging die moet in orde zijn, oo moet het paard ontspannen van achter naar voren gaan en aanleuning nemen. Ik zeg bewust nemen want je mag het niet afdwingen.
Dan moet je tijdens het rijden continue schoudervoor denken. Het wijken op bijvoorbeeld de volte is een nuttige oefenng om het paard soepel te krijgen.
En de binnenhand is ervoor om de stelling te vragen, die draait in en ontspant de buitenteugel voor het ritme, de snelheid en de mate van de aanleuning of het aan de teugel gaan. Als je vasthoud dan creeeer je spanning. Die spanning af laten vloeien door even de hand naar voren te doen.

En soms heeft een paard gewoon een baaldag, dan moet je niet gaan vechten gewoon makkelijk houden of naar buiten gaan ofzo.
Niet iedere dag kan goed gaan.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 12:49

zit net even te kijken op de site van de Bodt, maar daar lees ik dus wel dat mijn pony niet rechts, maar linksgebogen moet zijn.

hij loopt dus rechtsom met zijn kont en hals naar binnen gebogen, pakt inderdaad dan ook de rechterteugel "vast"

loopt ook tegen mijn rechterbeen aan( chaps zijn aan die kant best wel erg afgesleten en links niet)

en ik zal ongetwijfeld dan ook wel scheef zitten Clown

ga eerst maar eens bezig met rechtrichten, afgebogen laten lopen is uit den boze lees ik daar.....

gaat vast wel weer wat tijd overheen, maar zolang het weer een beetje mee blijft zitten kan ik weer door!