Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Osita schreef:Wat ook helpt om de druk op de linkerteugel te verhogen (zo te lezen is hij hol aan de linkerzijde) Is veel schouderbinnenwaards/schoudervoor te oefenen op de rechterhand. Deze kan slechts goed gereden worden indien het paard goed aan de buitenteugel is. Let inderdaad ook op het binnen been dat hij wel gebogen blijft.
Ik ben het met Marije eens door goed aan de lengte buiging te werken, echter zal je wel moeten onderkennen dat het probleem van achteren komt en je deze niet slechts van voren kunt oplossen.
Succes!
ellepel schreef:ook voor mij een aantal bruikbare tips, aangeizen ik hetzelfde probleem heb bij mijn pony....
heb ook heel erg de neiging om dan de binnenteugel vast te gaan houden...
Bolke schreef:Schouderbinnenwaarts rechts zou theoretisch goed moeten helpen, op deze hand vindt hij dit ook moeilijker dan op links. Maar op rechts blijft hij dan te veel naar binnen gebogen en loopt dan min of meer weg over de schouder. Op links wil hij juist zijn kont een beetje naar buiten gooien i.p.v. zijn schouder naar binnen te zetten. Hier moet ik goed op letten.
Wat Okkie zegt, over het aan het been zijn. Dat klopt. Hij liep gisteren a.h.w. een beetje achter mijn been aan. Kan het niet echt uitleggen, net of hij wat vertraagd reageert. Ik kan hem dan niet goed van achteren naar voren rijden en dus ontwijkt hij de druk op die manier.
Okkie1 schreef:Probeer meer van achter naar voor te rijden. Pak eventueel een zweepje erbij die je beenhulp overneemt bij geen of te weinig reactie. Je kunt pas gaan rijden wanneer een paard helemaal voor het been is. Is die dat niet krijg je te weinig of zelfs geen reactie dan kun je nooit een probleem oplossen of een oefening leren. Zorg dus eerst daarvoor, veel schakelen in de draf en krijg je geen reactie op de minste hulp -> tik. Je kunt ook de achterhand terug tikken met de zweep (ligt er natuurlijk aan hoeveel respect voor de zweep je paard heeft). Haal je schouder ook wat naar binnen en zorg dat je hem voren iig helemaal recht gericht hebt.
Ga zelf geen contact met de mond doen, laat het paard contact met jou zoeken! Als je je paard meer van achter rijdt gaat hij vanzelf contact met jou zoeken en zich ontspannen, dan gaat het rechtrichten ook fijn.
Rij veel rechtuit en ook in de wendingen geen stelling proberen te nemen, goed voorwaarts en aan het been houden. Ben niet te snel tevreden, pas als het opgelost is en bevestigd.
Ik lees nu pas wat een fouten ik gemaakt heb. (zie schuingedrukte)