wegstormen in galop

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Astragirl

wegstormen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 19:06

Omdat Arabelle soms zo heetbloedig wordt, durft ze in galop, en vooral in de overgang, nogal eens wild worden. En dan kan ik haar bijna niet meer terugnemen, wat kan ik doen?

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:16

Het heetbloedig zijn heeft niks te maken met geen controle. Wat er waarschijnlijk mis is de respect voor elkaar en het niet duidelijk kennen van je hulpen. Dus werk daar eerst heel consequent aan en ga dan pas weer aan de galop denken.

Gata het in draf enz goed dan is het in galop heel consequent en haar vragen terug te komen. Zo niet zet je haar tegen het hek aan of zet haar neus bij haar schouder. Dit mag niet meer dan 10 keer voorkomen. Blijft ze bezig dan eerst zoals gezegt werken aan de omgang.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:19

Gewoon blijven zitten en wachten. Anders een keer een goeie ophouding maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:20

in de overgang, je boedeold met galop aanspringen?

geef je hulpen eens 100 keer zo klein.
Vaak met de wat hetere paarden is rustig een paar pasje doorzitten en dan zo ongeveer denken aan galop al bijna genoeg Lachen

Gaat ze dan toch hard, zet haar dan netjes opeen volte die je kleiner maakt.
Vandaaruit zal ze zachter gaan lopen en dan kun je weer naar draf terug, of verder galoperen.
Gaat ze weer te hard of wil je een nette overgang, ga je weer op de volte.

Vooral niet gaan treken of boos worden, daar worden ze alleen maar zenuwachtiger en heter van, los alles op vanuit rust

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 20:19

Ik blijf er heel rustig mee nu een maak voltes, dan wordt het beter, maar vanaf ik een normale cirkel vraag, begint ze weer. Aan de longe doet ze het nog erger. Ik kan haar trowuens wel perfect in draf en stap terugnemen op mijn zit en met een ophouding, maar niet in galop. Dan ziet ze spoken. Ik ben bang dat als ik haar tegen het hek zet, ze nog schrikachtiger wordt. Met ons respect is trouwens niets mis, ze reageert super goed op ik vraag. Probleem is dat ze vroeger redelijk hardhandig is gereden, dus misschien is ze bang in galop. Maar bedankt voor de tips!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 20:27

Wiol ze lopen??? Laat haar lopen, schop er nog een keer achteraan of trek haar een keer terug(scherper bitje mss een keertje???).

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 20:33

Afbeelding

Dit is zo'n momentje dat ze ervandoor schoot. Schijnheilig

Ik ben niet zon voorstander van scherpere bitjes, sorry Lachen

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 20:35

Waarom geen scherper bitje, kan af en toe geen kwaad. Bij paarden die doordrammen is dit mss wel een keer nodig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 20:38

En doordrammen is ook heel anders op te lossen, maar daar moet jij misschien nog ff op oefenen misssia

Dit klinkt meer als angst als drammen.

Heeft ze verder geen rug problemen?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 20:41

Hoezo oefenen Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 20:47

Gewoon zoals ik het zeg
Ff door oefenen ipv naar scherpe bitten grijpen als jezelf niet kundig genoeg meer bent
of oefenen ipv hem weg brengen omdat jezelf niet kundig genoeg bent.

Dat is wat ik bedoel

Al je adviezen zijn altijd gepaart met lompheid...
Altijd met slaan trekken of schoopen
en zal ik je een geheim verklappen, dat werkt maar met enkele paarden.
Met de meerderheid niet (gelukkig)

Sorry voor het offtopic,maar moest er ff uit.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 21:01

Ja, met trekken en schoppen bereik je over het algmeen het omgekeerde. Nee, kawa, ze heeft niets aan haar rug, en aan de longe doet ze het ook. Ik moet er wel bijzeggen dat ik haar maar 1 keer per week kan rijden. misschien is ze een beetje heet daardoor ook.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 21:24

@kawa: ik wil niet alle bereiken met slaan en schoppen. Maar dit is bij mijn pony af en toe nodig. En dat ik mn pony naar een ander bracht was ook nodig. Dit was gewoon het beste.

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 21:34

Maar, Kawa heeft wel gelijk, je slaat (of schopt) er meer rottigheid in dan uit, met geduld en beleid bereik je in de regel veel meer.

@astragirl, misschien wil het helpen als je telkens maar even een stukje galop doet, weer gaan draven, als ze dan weer helemaal rustig is nog een keer galopperen enz. om haar te leren dat het niet de bedoeling is dat ze in galop meteen de turbo opengooit.

mjnavarro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:21

netjes terugnemen telkens als ze dat doet ,dan weer aangaloperen en hou dit net zo lang vol tot ze netjes rustig galoppeerd, prijs haar dan de hemel in, geef een schouderklopje en en oefen dit vaak, je zult zien dat als je alleen maar beloond en NIET straft ze dit heel snel op gaat pikken en het leuk blijft vinden. SUCCES

suusjuh_1503

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:51

ik heb vaak met een manege pony dat ze met de galop gaat vliegen als je rustig aanspoort en rustig doet is er nog niets aan de hand maar zodra ze ergens door gestoord word ookal is het maar een heel klein dingetje gaat ze er met volle gas vandoor

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 23:20

MissSisa schreef:
Waarom geen scherper bitje, kan af en toe geen kwaad. Bij paarden die doordrammen is dit mss wel een keer nodig...

jij hebt wel overal spuker cometaar op en het is altijd de harde aanpak er zijn ook andere hoor

en niet alle paarden en pony,s zijn zoals de jouwe

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 23:51

Hoi, heel toevallig heet mijn paard bijna hetzelfde (Arabel) en zij heeft hetzelfde probleem. Sinds een paar weken ben ik bezig geweest met alleen stap en draf en dan vooral veel schakelen. Ik heb ook het hoofdstel verruilt met een trainings halster, dus zonder bit. Nu heb ik echt goed les gehad van iemand en eerst bezig geweest mijn paard recht te stellen. Daarna ben ik weer bezig geweest met de galop en dat gaat super! Ze loopt veel minder vlak dan eerst gewoon omdat ze nu haar spieren goed gebruikt, daar rende ze voor weg in de galop. Aanspringen mag ze nu alleen als het zonder bokken of wegspringen gaat. Doet ze dat wel dan neem ik haar terug, rijd ik weer helemaal naar de ontspanning en probeer opnieuw.

Ik had alles al geprobeerd, van tegen hek aanzetten tot scherper bit maar dat leide alleen nog maar tot meer verzet. Mijn paard heeft zowiezo een dominantie probleem maar het gaat nu goed. Ik heb nog meer maar dan wordt het verhaal zo lang...

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 11:36

Bedankt voor de antwoorden! Ik lees ook de goede tip om veel overgangen te maken van draf naar galop. Zal ik ook proberen, ik denk dat voltes verkleinen misschien nog te belastend zal zijn, of niet?

Janka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 11:48

Ik weet niet hoe ver het paard in de africhting is, maar wat mij ook erg hielp is regelmatig vanuit stap aanspringen, vooral op dagen als ze erg heet (en kijkerig) is.
Ik moet van mijn instructrice ook erg vaak aanspringen en inderdaad terugnemen als het niet goed gaat en dan opnieuw.
Het is wel een kwestie van wie heeft de langste adem want het paard waar ik op rijd wil nog steeds wel eens aan de haal gaan, voorals als ze het spannend vindt, maar het gaat langzaam maar zeker wel al beter, als ze ontspannen is kan ik aanspringen voor een 8!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 12:21

misschien zou het helpen als je voltes rijdt in de gallop.
dan krijgt hij niet de kans om volop te gaan rennen.

als mijn paard erg druk wordt zet ik hem gewoon op een volte