ik en pony, wisselwerking..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponymeid1

ik en pony, wisselwerking..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 17:26

Ik begin het nu steeds meer te merken, het gaat gewoon niet lekker meer. Ik verlang gewoon naar de zomer, want Mira is dan gewoon een stuk rustiger. Tegenwoordig gaat het zo: Ik weet dat ze schrikkerig is, als ik dr niet door rijd (door bepaalde hoeken etc). Maar ik durf het gewoon niet, en dan vliegt ze alsnog. En omdat ik haar niet door rijd, gaat ze juist irri doen... Whaaaa ik vind het wel knudde. Want als vriendin van mij drop zit, gaat het altijd goed, zij heeft gewoon zoveel lef, en dat ontbreekt bij mij.
Maar het is echt alleen in de binnenbak, want buiten niks aan het handje. Buiten knoop ik er ook zo een halstertouw omheen, en spring er met een bokkesprong op en draaf heel hard over 't erf en zo. 't Is niet dat ik bang voor háár zelf ben.
Whaa hebben jullie misschien oplossingen? Aan de longe helpt iig niet, want ik spring d'r zo op, longeerbak is buiten, en ja.. 't Is echt alleen binnen Scheve mond

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:27

Je bent net als ik Haha! Als een paard kijkerig doet, ga ik mij opspannen waardoor het paard nog lastiger wordt enzovoort... het zijn echt vicieuze cirkels. Het jammere is dat je je pony niet voor de gek kunt houden. Als jij onzeker bent zul je blijven problemen hebben. Laat er maar regelmatig je vriendin op rijden als dat gaat. Zo wordt je pony gereden door iemand die zelfzeker is. Zelf kun je het beter rustig aandoen. Blijf liever stappen als je daar zekerder bij bent. Probeer je ook bewust te zijn van je eigen angsten. Waarom ben je bang/nerveus? Bang om er af te vallen? Dat ze ervan door gaat?
Ik merk dat ik eigenlijk nooit echt redelijke argumenten heb om bang te worden. Maar toch ben ik het. Erg e.

Mss kun je ook een paar keer rijden met een rustige pony en zo weer vertrouwen kweken? Ik word juist zelfzekerder als ik wat wissel van paarden en zo sneller leer reageren.
Vooral niet opgeven, dit valt echt op te lossen. Gewoon opletten dat je van je pony geen schrikpaard maakt, want dat zou erg jammer zijn.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 19:19

Ze is ook niet echt een schrikpaard, ik bedoel, ze doet precies wat IK wil (of aangeef), en dat is dan juist het lastige. Als ik gespannen ben door een ruzie of iets, is zij ook gespannen. Ben ik super relax, is zij dat ook (dat merk ik vooral buiten dus)..
Redelijke argumenten om bang te zijn heb ik ook niet. Van het paard vallen, achja hoort erbij, en dat ze aan de kletter schiet. Dan bedenk ik me, ja wat dan nog? Maar toch vind ik het eng.. Tsjaa... Rolleyes
Trouwens van dat op andere paarden en pony's rijden is een goed idee. Had ik eerst zelf ook wel bedacht, maar nooit echt van gekomen. Ik ga binnenkort maar weer in mn oude manegeles een keer meerijden, die manegepaarden kunnen alles!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:24

Dit heb ik nu ook, zo ineens vliegt je pony weg en vooral als je af gaat wachten. Ik heb nog best wat lef enzo, maar ik snap dat sommige mensen dit niet leuk vinden. Af en toe denk ik ook: Gat, kap er mee... Je moet gewoon dom blijven rijden en niet afwachten. Hoe meer jij wacht hoe sneller zij schrikt.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 21:43

Wat ik eruit begrijp komt dit dus doordat je zelf denkt dat ze iets gaat doen. Als er iets in de bak is wat ze mss eng vindt ga je daar gewoon eerst niet langs, totdat je zelf het vertrouwen hebt om door te blijven rijden.
Je moet zelf dus zorgen dat je relaxt je paard op gaat. Probeer eerst lekker ontspannen te poetsen en op te zadelen, daarna rustig erop en lekker gaan rijden. Misschien kan je ook wel eerst even buiten en als het daar goed gaat naar binnen.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 23:29

Maar buiten is de bak zwaar beroerd, loop vaak wel ff rondje buiten, of gooi dr eerst in de longeerbak. Maar wat je zegt klopt niet, ik rijd er gewoon niet langs, gewoon helemaal niet. Ik weet dat 't slecht is, maar krijg mezelf er echt niet tot aangezet.

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 14:31

Ga er dan niet meteen langs..... Eerst gewoon op de grote volte of aan de kant van de bak waar ze niet schrikt. Dan haar aandacht vragen door overgangen en dergelijke. Dan langzamerhand de volte vergroten en zo uiteindelijk toch in de buurt van de enge hoeken komen. Niet door er recht op aan te rijden, maar door gewoon door te rijden in een volte. Niet forceren, maar wel doorzetten. Succes!