Achterhand van de hoefslag gooien

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Farah_

Achterhand van de hoefslag gooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 15:34

Mijn pony gooit rechtsom haar achterhand van de hoefslag af, niet heel erg, maar daardoor loopt ze toch niet helemaal ontspannen zoals ik dat wil. Ik ga vaak maar veel voltes rijden, maar dat verbeterd niet echt. Een ander probleem is de buiging, als ik een volte rijd loopt ze eigenlijk gewoon recht, ze doet wel braaf wat ik vraag, maar echt meebuigen doet ze niet. Instructrice zegt dan binnenhand opzij en binnenkuit, maar ze loopt gewoon door je beenhulp heen en als ik dan m'n binnenhand naar binnen doe om stelling te vragen komt ze helemaal naar binnen.

Wie heeft er een oplossing? Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 15:40

rechtrichten Lachen

Dat zou je instructrice jou uit moeten leggen.

Valt hij door je been heen, is hij niet goed aan het been, of snapt hij eenzijdige beenhulpen niet.
Hier een quote over een manier van eenzijdige beenhulpen aan te leren

Citaat:
Het lijkt erop dat ze niet zo goed snapt wat je op dat moment met je binnenbeen wilt.
Dus gaat ze wat harder en wat stressen om het moment dat je haar tegen houd, omdat ze niet begrijpt dat je haar drijft en tegenhoud tegelijk.

Wat je kunt doen is pasjes gaan wijken.
Zodat ze goed leert begrijpen dat er ook eenzijdige beendruk bestaat en dat je daar niet harder op moet.

Probeer het eerst in stap.
Een klein stukje van de hoefslag af.
Pak eerst haar makkelijke kant en wijk naar de hoefslag.
Het hoeft helemaal niet perfect te gaan, maar als ze het al een beetje doet, prijs je haar helemaal de hemel in

daarna ook eens aan de andere kant.

gaat dat redelijk, probeer je het ook eens in draf (en het is normaal als het in een uurtje niet lukt, denk ik dagen of weken)

En als dat goed gaat, nog wat verder van de hoefslag af.

Word ze tussendoor gestrest, ga je weer ff wat simpels doen, want ontspanning proberen te houden is het aller belangrijkste.

Oefen ook dingen niet te veel achter elkaar, want alle nieuwe dingen kosten ook extra spierkracht en dan is afwisseling om geen verzuring te krijgen erg belangrijk.

Verder moet jeje paard rechtrichten
En als je paard je eenzijdige beenhulpen snapt, is dat alweer makkelijker te doen.
Dus daar maar eens aan gaan werken, want dan kan rechtrichten met weinig hand en vooral op het been.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 17:04

Ik ben het met runningkawa eens. Rechtrichten, al is dat vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Ik krijg een beetje het idee dat je pony het ook wel makkelijk vindt om "met de schouder op de bakrand te hangen".
Misschien is het makkelijker om op de binnenhoefslag te gaan rijden en dan recht te richten of door wat schoudervoor te vragen zodat ze niet meer op de bakrand hangen. Suc6!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 17:19

Rechtrichten is inderdaad het gemakkelijkst, maar je moet dus een soort van schoudervoor gaan rijden,en dat is wel weer lastig. Ben er nu aan toe (heb hetzelfde probleem) maar voor die tijd deed ik het door lichte stelling naar buiten te vragen en buitenbeen stukje naar achter te leggen.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 18:40

Secricible: Door stelling naar buiten te vragen gaat ze toch juist alleen maar meer met haar achterhand van de hoefslag of zie ik dat weer verkeerd?

Runningkawa: Ik denk inderdaad dat ze de eenzijdige beenhulp niet snapt en dat probeert op te lossen door harder te gaan lopen. Rechtrichten dus, maar hoe precies, behalve het wijken van RK zei?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:44

Door wijken krijg je je paard niet recht, m aar leer je hem op eenzijdige beenhulpen reageren.
En dat is makkelijk omdaarna recht te gaan richten.
Omdat ik vind dat rechtrichten met de benen moet gebeuren ipv met de handen, wat je veel ziet.

Rechtrichten moet je altijd opletten, maar bijv op de binnenhoefslag zie je het snel.
Maar jouw instructrice zal je dan de aanwijzigen moeten gaan geven, zodat jij leert voelen, wanneer je paard nu recht is, en dus achter spoort op voor, en waneer hij dat niet doet.

Dus kundige instructrice opzoeken.
Want rechtrichten is behoud van je paard.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 20:03

Dank je voor de tips, gaan eerst maar eens werken aan de eenzijdige beenhulpen dan komt het rechtrichten erna wel. Kundige instructie is opzich het probleem niet, rijdt alleen in een groepsles dus niet altijd voldoende tijd en aandacht om zoiets uitvoerig te bespreken. Maar we gaan er aan werken Lachen

xevera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 09:58

mijn paard doet dit ook en ik moet dan de buitenschouder begrenzen

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 19:11

Nou vandaag heb ik veel stelling met haar in stap gereden, ging opzich best goed, in het begin wel iets der kont van de hoefslag, maar dan legde ik mn been iets verder naar achter bij dr, en ging ze wel weer terug. Kijk ze vind die rechterstelling gewoon enorm moeilijk, dus dat zal ook zijn tijd zo nodig hebben... Maar eerst even zorgen dat ze in stal het dus wel goed doet, dan kunnen we doorwerken naar de draf en zelfs galop Tong uitsteken... Komt wel goed Knipoog Ik help je Knipoog haha