Springen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kreta

Springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 13:40

Ik heb altijd geleerd dat je in 1 goed tempo naar een hindernis moet rijden en niet bij je houden en 2 galopsprongen voor de hindernis laten gaan!
het probleem is dat ik bij hindernissen van ongeveer 80/90 cm geen enkel probleem is, maar worden de hindernissen naar 110/120 cm gebouwd, begin ik toch te twijfelen en ik wil ik alles gaan regelen aan het paard.
heeft iemand tips hoe ik ook al wordt de hindernis hoger, gewoon rustig ontspannen in 1 tempo na de hindernis kan rijden.

ik moet er wel bij vertellen dat ik en mijn paard nog niet echt een eenheid zijn ik heb haar pas 3 maanden!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 14:57

Als het hoger wordt begint men bijna altijd anders te rijden, ze gaan harder rijden terwijl dit meestal niet nodig is!!!

Wat wel wordt gedaan is: het paard is een rustig tempo naar de hindernis toe te laten lopen, het paard trekt aan o[p de hindernis en als jij de afstand ziet laat men los. Het probleem alleen is: waanneer laat jij hem los??? Dit moet je wel kunnen en een paard hebben die op de hindernissen aantrekt.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 16:33

ga niet te snel naar de 120 cm, begin misschien bij 1 m?
Wees heel zelfzeker; jij stelt de regels, niet je paard
los je teugels, zodat je paard weet wanneer hij mag aanzetten.
En natturlijk blijven drijven

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 17:16

dit probleem heb ik zelf soms ook, maar dan moet ik er gewoon doorheen. heb ik de sprong 2x gedaan, niet perfect, maar ik ben er over heen geweest en dan kan ik de sprong wel ontspannen aanrijden! ik denk dat het een kwestie is van oefenen en misschien niet te hard van stapel lopen!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:15

Zorg dat je eerst perfect in 1 tempo een laag parcours rond kan springen voordat je hoger gaat.

Als je dan klaar bent voor het hogere, moet je dus niet zoals wel eens gezegt word 'Je paard vasthouden tot een paar galopsprongen voor de hindernis en dan los laten' Op die manier gaat je paard de laatste galopsprongen rennen en krijg je nooit een fatsoenlijke afstand. Het is belangrijk dat je voorwaarts gallopeert (grondtempo) en niet gaat regelen als je de afstand toch niet ziet. Als je op deze manier naar een hindernis rijd blijft het altijd springbaar voor een paard, als je gaat liggen trekken of onnodig schakelen niet.

Maar het belangrijkste is dat jullie eerst samen meer vertrouwen op het lagere werk krijgen, dan lukt het later vanzelf op het hogere...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 09:07

probeer door zijn oren naar de hindernis te kijken en zodra je die niet meer ziet moet je paard afzetten als hij niet uitkomt en weigert moet je hem niet straffen maar gewoon weer opnieuw tenzij je zeker weet dat hij die hindernis kan en hij wel uit komt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 09:21

stil zitten, wachten, wachten, wachten en als je niets ziet, niets doen.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 10:33

Lielle schreef:

Nou ja, niets doen, wel het paard blijven ondersteunen voor de hindernis. Haha!

Dus contact blijven houden met de mond en niet de teugel opeens losgooien en been erbij houden. Als je je paard blijft ondersteunen dan springt hij meestal toch wel. Gooi je je paard los en laat je alles aan hem over dan is de kans groot dat hij erlangs gaat of stopt. Maar idd rustig blijven zitten en ontspannen, ritme houden en dan leer je vanzelf de afstanden inschatten, dat leer je alleen door het veel te doen.

Succes!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 10:35

Okkie1 schreef:
Nou ja, niets doen, wel het paard blijven ondersteunen voor de hindernis. Haha!

Dus contact blijven houden met de mond en niet de teugel opeens losgooien en been erbij houden. Als je je paard blijft ondersteunen dan springt hij meestal toch wel. Gooi je je paard los en laat je alles aan hem over dan is de kans groot dat hij erlangs gaat of stopt. Maar idd rustig blijven zitten en ontspannen, ritme houden en dan leer je vanzelf de afstanden inschatten, dat leer je alleen door het veel te doen.

Succes!

dan doe je dus iets Haha! Je blijft gewoon exact hetzelfde rijden als je daarvoor deed, stil zitten, been eraan, hand stil en dan komt die sprong vanzelf.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 10:39

Vandaar dat ik ook zei, "nou ja, niet doen.." Haha! Maar ik wilde dit even benadrukken omdat heel veel mensen 'in paniek raken' als ze de afstand niet zien of ze juist zien dat ze niet de goeie afstand hebben en dan het paard los gooien (of in tempo veranderen) waardoor je helemaal n flut hindernis krijgt.
Laatst bijgewerkt door Solvej op 18-01-05 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 10:41

daarom moet je dus wachten en niet proberen op te lossen wat je niet ziet *LOL*

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 10:42

We bedoelen iig hetzelfde Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 10:43

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:35

Lielle schreef:

Makkelijk he Springen ?! Lachen Knipoog

zonder dollen wachten is inderdaad heel belangrijk, mar ook heel moeilijk veel ruiters die komen keurig aan en willen dan voor de sprong exta gaan drijven of rijden waardoor het nét juist niet meer past.

Met een goed contant basistempo kom je in theorie vrijwel atijd redelijk goed uit bij normale afstanden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:36

Riant schreef:
Makkelijk he Springen ?! Lachen Knipoog

zo simpel Haha!

Citaat:
zonder dollen wachten is inderdaad heel belangrijk, mar ook heel moeilijk veel ruiters die komen keurig aan en willen dan voor de sprong exta gaan drijven of rijden waardoor het nét juist niet meer past.

Met een goed contant basistempo kom je in theorie vrijwel atijd redelijk goed uit bij normale afstanden.

pas als je dat 100.000 (ongeveer dan Knipoog ) keer gedaan hebt, ga je afstanden zien en kun je gaan corrigeren *LOL*

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:52

En er komt een moment dat je bij je zelf denkt ..
"ik ga het "gat" (zo noemen wij dat) echt nevernooit meer zien ik kan het gewoon niet ... dat is na ongeveer 99.990 hindernissen ..

en dan ineens .. zie je het licht, een keer.. en dan steeds vaker en dan als je het eindelijk te pakken hebt...

val je van je paard en breek je je knie, tenminste zo ging het bij mij. Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:55

wil je dat niet zeggen Ik zie het nu heel behoorlijk, kan ook kiezen om er bewust dicht onder te komen of op groot te rijden en ik zit NIET op een blessure te wachten Extreme duivel

Gaat het al weer een beetje?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:03

Nou ik mag nog twee weken in mijn gips rondkrukken (al 4 gehad) en dat gaat wel hoor ..

Troost je ik ben niet tijdens het springengevallen maar mijn paard wilde niet stilstaan bij en stoplicht en het was óf de drukke weg over denderen, of op hoop van zegen eraf jumpen. En die afstand schatte ik net even verkeerd..

Edit: en ik heb uit betrouwbare bronnen vernomen dat jij een dressuurcariere gaat beginnen binnenkort Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:05

phew dat valt dan mee Haha!

/edit

of een GP paard een springcarrière Haha!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:35

HAhahaha ik zie het voor me Tyrza aanwijzingen geven en jij voor de grap even leuk een paar keer over de bakrand springen..
Ik geloof dat ik toch maar kom kijken Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:36

ik heb net de indoor cross gereden, in twee binnenbakken Haha! Moet kunnen dus *LOL*