Ik heb sinds kort een nieuw paard, per 1 april 9 jaar, heel leuk dier, mag M2 starten maar is al een tijdje uit de running.
Ik heb haar van een handelsstal (wel een betrouwbare
) die wisten maar weinig van haar achtergrond, waarschijnlijk is ze de laatste tijd door een beginner oid gereden, anyway, het lijkt erop dat iemand haar enorm in de mond heeft zitten trekken.Paard is niet dom, past zelf verdediging toe, en voilá, ze pakt het bit tussen haar kiezen, zet d'r hele kaak scheef op elkaar, mond open, kop scheef, noem maar op. Ook aan de lange teugel knaagt ze gewoon echt op het bit. Als ik contact heb voel ik haar het bit tussen de kiezen nemen, en het weer 'los schieten' als ze weer gaat lopen knagen.
Daarnaast is ze ook aardig loperig, en zit ze op links behoorlijk vast. Met alléén been kom ik de wending niet redelijk door, overgangen terug op enkel zit vertikt ze- ze dieselt gewoon fijn door.
Ik kan voor he-le-maal niks doen, want ik krijg gewoon geen contact door dat geknaag, en áls ze haar hoofd stilhoud wéét ik dat het schijn is omdat ze dan toch echt het bit vast heeft. Hand sluiten heeft dus totaal geen effect, de hulp komt gewoon niet door.
Het is echt een braaf paard, haald ook geen rare fratsen uit ofzo, maar een beetje dressuurmatig aan het werk komt niet veel van.
Heb nu nog geen les met haar, maar ga over 3 weken met haar naar de stal waar ik haar heb gekocht ('vakantiebaantje') en heb er dan weer elke dag goede begeleiding bij. Tot die tijd moet ik echt mezelf er even mee redden.
Oh, en haar tanden/kiezen zijn goed
Bitje is dubbelgebroken rvs.Ik ben wijs genoeg om haar voor niet in de weg te zitten, op zit en benen rijden e.d, maar een 'stuur' aan de voorkant is echt geen overbodige luxe.
Iemand suggesties voor mij en mijn knaagdier?