Help, mijn paard wil knaagdier zijn....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Help, mijn paard wil knaagdier zijn....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 22:46

Echt waar, het is een knaagdier!
Ik heb sinds kort een nieuw paard, per 1 april 9 jaar, heel leuk dier, mag M2 starten maar is al een tijdje uit de running.
Ik heb haar van een handelsstal (wel een betrouwbare Rolleyes ) die wisten maar weinig van haar achtergrond, waarschijnlijk is ze de laatste tijd door een beginner oid gereden, anyway, het lijkt erop dat iemand haar enorm in de mond heeft zitten trekken.
Paard is niet dom, past zelf verdediging toe, en voilá, ze pakt het bit tussen haar kiezen, zet d'r hele kaak scheef op elkaar, mond open, kop scheef, noem maar op. Ook aan de lange teugel knaagt ze gewoon echt op het bit. Als ik contact heb voel ik haar het bit tussen de kiezen nemen, en het weer 'los schieten' als ze weer gaat lopen knagen.
Daarnaast is ze ook aardig loperig, en zit ze op links behoorlijk vast. Met alléén been kom ik de wending niet redelijk door, overgangen terug op enkel zit vertikt ze- ze dieselt gewoon fijn door.
Ik kan voor he-le-maal niks doen, want ik krijg gewoon geen contact door dat geknaag, en áls ze haar hoofd stilhoud wéét ik dat het schijn is omdat ze dan toch echt het bit vast heeft. Hand sluiten heeft dus totaal geen effect, de hulp komt gewoon niet door.
Het is echt een braaf paard, haald ook geen rare fratsen uit ofzo, maar een beetje dressuurmatig aan het werk komt niet veel van.
Heb nu nog geen les met haar, maar ga over 3 weken met haar naar de stal waar ik haar heb gekocht ('vakantiebaantje') en heb er dan weer elke dag goede begeleiding bij. Tot die tijd moet ik echt mezelf er even mee redden.
Oh, en haar tanden/kiezen zijn goed Bitje is dubbelgebroken rvs.
Ik ben wijs genoeg om haar voor niet in de weg te zitten, op zit en benen rijden e.d, maar een 'stuur' aan de voorkant is echt geen overbodige luxe.

Iemand suggesties voor mij en mijn knaagdier?

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 22:52

misschien helpt dit bit ?

Afbeelding

Rollenbit RVS
Door de rollen wordt voorkomen dat het paard het bit vastpakt.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 22:55

Hmm, ik ben niet van het type dat er maar een apart bit in knoopt als ze vreemd doen met hun smoel... Heb nog wel een enkelgebroken liggen, zal morgen eens kijken of ze dat fijner vind, misschien is deze wat te bewegelijk oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 23:02

Hoe zou ze reageren op een poosje zonder bit? Bijvoorbeeld tot je wèl de overgangen op je zit kunt rijden en dan langzaamaan weer met bit proberen.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 23:35

Geen idee... Mijn vorige paard was in het begin ook een lastpak en een ongeleid projectiel en die kon ik na een tijdje op een halstertje rijden (dan was ze gewoon fijn rond te rijden, kon er zelfs mee rondspringen terwijl ze behoorlijk heet was)
Maar hier klim ik zo nog niet met een halster op, want ze reageert écht niet, ook niet voldoende op stem...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 00:15

Laat de voorkant voorlopig voor wat die is. Dus puur je teugels op maat maken, handen op de plaats houden, ophoudingen op de buitenhand en het stellig vragen op de binnenhand. Nu alleen het paard rijden op benen en zit. Van achteren naar voren, voor mag je wel sturen en iets parades vragen maar alles met mate en altijd rustig. Dus gewoon van achter naar voren rijden zodat ze weer vertrouwen in jou krijgt, dan komt de aanleuning vanzelf. Sperriem en dergelijke ook losjes gespen niet te strak. Als ze vast pakt niets om geven gewoon doorkachelen

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 00:33

elmiran schreef:
misschien helpt dit bit ?

[image]

Rollenbit RVS
Door de rollen wordt voorkomen dat het paard het bit vastpakt.

Ik weet dat die bitten statische lading afgeven, en dus electrische schokjes geven in de mond.......

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 14:49

sjokkemeule schreef:
Ik weet dat die bitten statische lading afgeven, en dus electrische schokjes geven in de mond.......

toch niet als hij in het geheel van hetzelfde materiaal is gemaakt? Dan kan dat toch helemaal niet?

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 10:16

verootjoo schreef:
toch niet als hij in het geheel van hetzelfde materiaal is gemaakt? Dan kan dat toch helemaal niet?

Volgens onze paardentandarts wel.
Krijg je hetzelfde effect als op zilverpapier kauwen, ineens een schok door je tanden heen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 10:23

Hangt je bit niet te laag?
Als ze het zo makkelijk tussen hun kiezen kunnen nemen, dan hangt het vaak niet op de goede plaats in de mond.
Echt even aan de zijkant in de mond kijken of het netjes in het midden van de lagen ligt, soms moet het daarvoor echt een heel eind omhoog. Het is niet zo erg als je dan de mondhoeken ietsjes moet optrekken.
Een paard dat het bit steeds zelf moet "ophijsen" met de tong omdat het anders tegen z'n tanden aan ligt is geen pretje, voor beide niet.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 12:01

Zou toch zonder bit gaan rijden. Dat kan al een heel groot verschil uitmaken. En denk je nou echt dat je "sterker" bent als je met bit rijdt. Als een paard wil gaan, gaat hij ook.

Laat je paard zijn mond gewoon een tijd met rust. Ik denk dat je hier al heel veel mee gaat bereiken.

Succes ermee.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 20:50

@ Margreet: Volgens mij hangt ie goed, al redelijk hoog zelfs- had 'm al wat hoger gehangen en als ie nog hoger moet gaan die mondhoeken er echt aan....

@ Tittel: Maar ze kachelt dan dus helemaal door de hulpen heen, dan ga ik er echt niet mee buiten de binnenbak of bij een ander paard in, want heb dan gewoon niets te vertellen.
Ze gáát niet, ze loopt gewoon dóór. Vliegt er niet vandoor ofzo, maar gewoon altijd een paar versnellingen hoger, bijna geen overgangen terug willen maken, etc. Ik weet ook wel dat je 600 kilo niet tegenhoudt als ie de andere kant op wil hoor Verward

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 21:39

Concorde schreef:

@ Tittel: Maar ze kachelt dan dus helemaal door de hulpen heen, dan ga ik er echt niet mee buiten de binnenbak of bij een ander paard in, want heb dan gewoon niets te vertellen.
Ze gáát niet, ze loopt gewoon dóór. Vliegt er niet vandoor ofzo, maar gewoon altijd een paar versnellingen hoger, bijna geen overgangen terug willen maken, etc. Ik weet ook wel dat je 600 kilo niet tegenhoudt als ie de andere kant op wil hoor Verward

Begrijp jou ook wel, maar heel van paarden die dit soort problemen hebben doen het echt heel erg goed op een bitlooshoofdstel of een rijhalster.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 10:19

Zo'n paard heb ik op mijn werk ook gereden. Die moest je extreem naar de hand toe rijden wilde je een correcte nagefelijkheid krijgen. Maar omdat hij zo gevoelig was schoot hij dan onder je uit. Bij die reden we daarom met slof voor de nagefelijkheid en zodat we wat meer druk konden geven zonder dat hij door de hulpen heen rende en na 10 minuutjes consequent en intensief werken kon je hem op 2 vingertjes rijden en kon je ook naar de hand toe rijden. Nu zal iedereen me wel met een hamer aanvallen omdat ik het woord slof heb gebruikt. Maar dat maakt me niet uit Haha!