hoofd omlaag trekken tijdens rijden(help me please

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

issaschar

hoofd omlaag trekken tijdens rijden(help me please

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 20:16

issaschar (easy) is een paardje waar ik nu vaak op rijd....maar altijd als ze geen zin meer heeft trekt ze haar hoofd omlaag...bijna tegen de grond. Met de teugels werken lukt niet,dan denkt ze dat dat een aanwijzing is naar stoppen weet iemand hoe ik dit probleem kan behelpen?
alvast thanx Haha!
xxxx joy and easylover! Lovers

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 20:56

Na hoe lang rijden begint hij hier mee?
Mijn paardje deed dit als ik al meer dan een uur aant rijden was..
Maar even een antwoord op je vraag.
Met de teugels werken heeft idd geen zin, (ik denk dat je bedoelt neus terug omhoog halen?) Maar de beste oplossing blijft om met je benen te werken.
Des noods geef je ur maar een keer een schop.
Maar het kan ook zijn dat je als je al een uur hebt gereden je paard geen zin meer heeft omdat het al hard gewerkt heeft.
Dat kan ik vanaf hier niet zien. maar als hij weer naar beneden trekt gewoon goed je benen erbij houden.. werkt meestal het beste.
hoop dat je hier iets aan hebt.

issaschar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 21:04

jah! dankjewel! maar ze doet dit of al in het begin of na een kwartiertje, naar schoppen luistert ze ook niet, ze voelt het volgens mij nouwelijks Boos!
maar tog bedankt! Lachen

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 22:57

halve ophouding en doorrijden

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 23:44

Hoi

Een paard kan zijn hoofd alleen naar beneden 'gooien' als hij niet goed in balans en voorwaards is. Probeer meer van achter naar voren te rijden om zo zijn achterhand er beter onder te krijgen.

Longeren met passoateugel of dubbele longe geeft ook vaak een goed resultaat.

Succes

Gwen

issaschar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 18:04

dankjewel!!!:) maar easy is allang niet meer echt goed gereden.....en hij reageert dus ook niet goed op de been, dus om nu heel vaak met de zweep de slaan zit ik ook op tegen!!
xxx easylover

Poofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:10

Hoe lossen de anderen die op haar rijden het op? en rij je met sporen? Als je niet met sporen rijd maar wel gewoon stille benen hebt, zou je ook een keer met sporen kunnen proberen, dan gewoon zachtjes je spoortje erin als ze haar hoofd naar beneden doet. Na een paar keer weet ze dat en doet ze haar hoofd niet meer naar beneden en kan jij weer zonder sporen rijden... En je kan natuurlijk vragen wat de andere bijrijders doen om haar hoofd omhoog te houden. .. succes

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 13:09

Als ze al niet naar je been luistert is er veel meer mis. Eerst dus zorgen dan ze op een lichte kuithulp voorwaarts gaat. drijven met zit en been. Geen reactie, steviger herhalen (maar nooit been los laten komen van paard, dus niet schoppen), geen reactie, nog eens herhalen met tik (of spoortje even erin). Beetje reactie, belonen met de stem. Al snel zal zo´n paard leren dat het fijner is om op een lichte druk voorwaarts te gaan dan steeds maar geschopt en geslagen te worden. Een paard voelt een vlieg zitten, dus denk niet dat ze ongevoelig is! Als een paard loopt, niet blijven drijven. Alleen als ze in tempo terug valt of bij een overgang oid.
Als een paard het hoofd naar beneden strekt, wil het even de hals strekken, van druk af, uitrusten. Je zou stukjes ontspanning in kunnen brengen vóórdat ze het doet. Dus zelf even lange teugel geven en gaan stappen en dan weer door. in een les kun je haar ook gewoon eens hals laten strekken in draf. Het klinkt alsof dit paard gewoon wat moeite heeft met het gevraagde werk (wat klopt als je zegt dat ze slecht gereden is). Soms is twee keer een kwartier goed werk beter dan een strijd van een uur. Begin met weinig vragen en bouw het op. en wat doe je met de teugels als het hoofd op de gewone plek is? Probeer je met handbewegingen het paard afgebogen te laten gaan ofzo? De hand moet niet te veel doen. Eigenlijk bar weining. Niet meer dan weerstand bieden op de juiste momenten, stelling vragen, halve en hele ophoudingen maken war nodig. Er wordt vaak veel te veel geklooid met de teugels, terwijl je een paard op de zit en benen kunt rijden! Ik zie ruiters die krom zitten, het hoofd neigen, naar hun handen zitten staren die druk bewegend zijn en dan ook nog verwachten dat een paard goed loopt! Zelf rechtop, goed voorwaarts rijden met zit en been, dan loopt het paard al een stuk beter! Pas vanuit een voorwaarts gaand paard kun je dingen gaan doen (ook halthouden, bewegingen op de plaats en achterwaarts gaan is gedaan met een voorwaartse drang...)
Succes.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 17-01-05 13:20, in het totaal 3 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 13:13

PS, niet denken dat verpeste paarden of manege paarden niet op een lichte beenhulpe getrained kunnen worden. Ik heb niet veel kracht (waar dan ook) en het is me altijd in elke les op welk paard dan ook gelukt. ik heb hier een extreem sloom paard het aangeleerd, dat trouwens zo slecht liep omdat het zadel te klein was (is daar wel eens naar gekeken) en jaren met zo´n te klein zadel had haar hele schoudere en rug vastgezet en ze kon dus niet gewoon lopen. Liep met benen als stokken. Het heeft een jaar geduurd voordat ze de gewrichten goed boog! We zijn nu een paar jaar verder en het is een heel ander paard...Alles met gerichte oefeningen, weinig zweep, zonder sporen...maar mét veel vokale aanmoediging... (stemhulp)
Paardrijden hoeft geen kracht te kosten!

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 14:13

issaschar schreef:
dankjewel!!!:) maar easy is allang niet meer echt goed gereden.....en hij reageert dus ook niet goed op de been, dus om nu heel vaak met de zweep de slaan zit ik ook op tegen!!
xxx easylover

En daar zit dus je hele probleem. Voordat je met wat dan ook bezig gaat zal je paard eerst gehoorzaam moeten worden. Je kunt wel gaan schoppen en trekken, maar dan straf je je paard af omdat hij gewoon op jou manier van rijden reargeerd. Als jij niet van je paard verwacht dat hij actief loopt en goed aan de hulpen staat, is er voor hem geen reden om met zijn neusje omhoog te lopen.

Als je zorgt dat je paard gehoorzaam wordt kun je hem omhoog rijden door de achterhand te activeren. Simpelweg door het geven van een zachte beenhulp dus. En dat is echt basiswerk. Als je dat niet zelf beheerst wordt het tijd om op zoek te gaan naar een goede instructeur.

Trouwens, je paard hoort ook minstens een aantal maal per les/training een vrije teugel te krijgen. Anders krijgen ze last van hun spieren.

issaschar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 20:22

thanx allemaal! Haha! voorwaarts drijven lukt nu al een stuk beter (zonder sporen) ik heb nu van mijn instructeur een paar keertjes toch met de zweep moeten slaan Boos! ik vond het echt erg! maar het resultaat is....ze rijd nu al goed voorwaarts en ze begint weer haar werk goed te doen! ze luistert nu ook redelijk naar me en ze zet door, easy is dan ook een paar jaar niet gereden door een sterf geval, daarom hebben ze mij gevraagd om haar te rijden. ze zet door en ze wil wat voor je doen, haar hoofd omlaag trekken doet ze nu ook minder, alleen op het einde! het gaat dus echt al een stuk beter (om zo'n korte tijd:)) bedankt jullie allemaal!!!
xxxx easy lover Lovers

lieferdje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 18:44

hihi een oud pony bij ons op de manege die trok zelfs ze hoofd naar benede tijdens het galloperen. vooral bij beginners deed hij dad gewoon voor de lol als ze dr af lagen ging hij altijd staan toekijken

assy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 22:51

lieferdje schreef:
hihi een oud pony bij ons op de manege die trok zelfs ze hoofd naar benede tijdens het galloperen. vooral bij beginners deed hij dad gewoon voor de lol als ze dr af lagen ging hij altijd staan toekijken

hahah dat doet een pony bij ons ook maar bij ons vielen ze er zo vaak af dat kinderen bang werden dus we pakte een slof en we maakte hem aan de zijkant vast aan zijn singel vast en toen een maand eraan gedaan en toen weer af en nu doet die het niet meer