Kyra is stijf

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DragonFlame

Kyra is stijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 19:05

Ik rijd sinds kort op de merrie Kyra. Ik ben nou 4 keer wezen rijden en daarvoor was ze 2,5 maand niet gereden.

Ze is heel stijf en ik krijg moeilijk de goede stelling in de hoeken. Ook wendingen zijn bijna niet te rijden vanweze de stelling die totaal niet aanwezig is.

Ook de galop gaat moeizaam. Deze is heel bokkerig en als ik in de rechtergalop zit springt ze automatisch over naar de linkergalop. Als ik op de linkerhand zit, springt ze niet over naar de rechtergalop.

Tijdens draf is haar linker kant moeilijker, maar tijdens de galop dus de rechterkant.

Met een beetje inspanning krijg ik haar wel een beetje aan de teugel, maar ze loopt nog lang niet goed genoeg. Dit wil ik gewoon meer tijd geven. Als ik haar makkelijker met stelling kan rijden en iets actiever door kan laten lopen, denk ik dat dit wel gaat lukken.

Weet iemand hoe ik deze problemen op kan lossen?

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 19:36

Hoi

Gezien het stugge lopen en vooral het bokken denk ik dat er een rugprobleem is. Ga haar eerst een tijd longeren met dubele longe en/of passoateugel om haar conditie en spieropbouw beter te krijgen. Doe de hupteugls niet te strak maar met een liche druk. Stel haar vrij laag in om te zorgen dat ze haar rug los kan laten en haar achterhand er meer onder gaat zetten.
Mocht je merken dat er geen verbetering optreedt dan adviseer ik om er een keer een paardenfysiotherapeut naar te laten kijken.

Met trekken en sjorren los je niks op! Je maakt het probleem vaak alleen maar erger met alle gevolgen van dien.

Heb geduld. Het kan weken duren voor je verbetering merkt.

Gwen

DragonFlame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 21:13

Hmm dat zou kunnen, maar de ene keer galoppeert ze niet bokkerig. Tis heel afwisselend. De derde keer dat ik met dr heb gereden ging t super goed. De stelling was er niet, maar de linker galop voelde goed ontspannen aan... Rolleyes

Naja ik zal eens kijken of er op stal een passoa is.. Heb ik nog niet zien liggen eigenlijk. En dan moet ik eerst eens zien wie daar de eigenaar van is Tong uitsteken Zodat ik kan vragen of ik die mag gebruiken en hoe die gebruikt moet worden.

Zou het niet iets kunnen zijn dat ze gewoon btje stijf is omdat ze twee en halve maand niets gedaan heeft? En dat er wat oefeningen zijn die ik eerst eens kan proberen???

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 21:56

eey!
Het kan heel goed zijn dat ze stijf is! Wat heel belangrijk is om haar lekker voorwaarts te rijden en haar weer sterk te maken. Dus lekker overgangetjes rijden en veel figuren (zoals mijn instructrice zegt, flierezwaaien). Slangevoltetjes enzo. Zorg er wel voor dat ze niet verschrikkelijk naar binnen valt! Maar goed rond je been maken, en als het lukt stelling.

Je merkt dan dat ze wat losser wordt en dan kan je, mits ze goed voorwaarts loopt voor je been, rustig aan wat stelling gaan vragen en haar wat ronder laten komen. Lukt dit, dan lekker naar buiten stellen en weer naar binnen. En zo je ponytje lekker los maken!

Wat je ook kan proberen is om haar met een dubbele longeerlijn te longeren. Dus eentje gewoon vast maken en de andere aan de achterkant erlangs (bijvoorbeeld door je stijgbeugel) en achter haar kont langs naar je hand toe. Je kan je pony dan naar buiten en weer naar binnen stellen.

Veel succes enne, resultaat duurt een tijdje.

DragonFlame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 11:59

Danielle01 schreef:
eey!
Het kan heel goed zijn dat ze stijf is! Wat heel belangrijk is om haar lekker voorwaarts te rijden en haar weer sterk te maken. Dus lekker overgangetjes rijden en veel figuren (zoals mijn instructrice zegt, flierezwaaien). Slangevoltetjes enzo. Zorg er wel voor dat ze niet verschrikkelijk naar binnen valt! Maar goed rond je been maken, en als het lukt stelling.

Je merkt dan dat ze wat losser wordt en dan kan je, mits ze goed voorwaarts loopt voor je been, rustig aan wat stelling gaan vragen en haar wat ronder laten komen. Lukt dit, dan lekker naar buiten stellen en weer naar binnen. En zo je ponytje lekker los maken!

Wat je ook kan proberen is om haar met een dubbele longeerlijn te longeren. Dus eentje gewoon vast maken en de andere aan de achterkant erlangs (bijvoorbeeld door je stijgbeugel) en achter haar kont langs naar je hand toe. Je kan je pony dan naar buiten en weer naar binnen stellen.

Veel succes enne, resultaat duurt een tijdje.

Ok dank je wel voor de tips! En die oefeningen eerst in stap proberen? En als dat goed gaat in draf? Of meteen allebei?

Als ik het goed begrijp heb je dus met een dubbele longerlijn een vorm, laten we zeggen te vergerlijken met een taartstuk en dan is de bocht bovenaan mn paard.. Toch? Scheve mond

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 13:10

Hoi

De longeerlijn van de buitenhand doe je achter de kont langs om te zorgen dat zijn achterhand er meer onder komt.

Zorg wel dat je de longeerlijn van de buitenhand door een stijgbeugel of lusje van de longeersingel doet om te voorkomendat de lijn tussen de benen van het paard komt.

Op www.paardenbegrijpen.nl kan je ook wat info vinden.

Gwen

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 16:22

DragonFlame schreef:
Ok dank je wel voor de tips! En die oefeningen eerst in stap proberen? En als dat goed gaat in draf? Of meteen allebei?

Als ik het goed begrijp heb je dus met een dubbele longerlijn een vorm, laten we zeggen te vergerlijken met een taartstuk en dan is de bocht bovenaan mn paard.. Toch? Scheve mond

Eey!
Ik zou eerst lekker voorwaarts rijden (vooral in draf) en voorzichtig voltes meenemen en als het lukt hier en daar wat stelling. Maar voorwaarts is belangrijk (geef ook de ruimte, gewoon op kontakt is genoeg). Je kan ook al lekker voorwaarts galopperen. Teugels gewoon op kontakt en hier en daar een volte (misschien lekker in verlichte zit). Dan voel je dat je pony warm wordt en al uit zichzelf een beetje los laat en minder stijf is. Dan stap je ff lekker aan een los teugeltje en dan pak je hem op maat. Lekker inbuigen, dus naar binnen stellen en weer naar buiten. Enne goed aanvullen met je been! Dan kan je hem in de stap al wat ronder vragen, en dan in de draf hetzelfde doen. En nu zijn spieren goed warm zijn en al wat losser lekker veel figuren draven!

Ik snap niet hoe je het vertelde met die longeerlijn, maar Gwenny vertelde het ook al!!

Veel succes

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 18:00

hej, misschien een keer aan de slof rijden, zodat ze de rug helemaal los loopt. Dit helpt bij mijn pony altijd! Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:21

rosaenbeer schreef:
hej, misschien een keer aan de slof rijden, zodat ze de rug helemaal los loopt. Dit helpt bij mijn pony altijd! Succes

Scheve mond fout Scheve mond

Probeer haar eens naast haar ruggegraat te masseren. met drie vingertoppen rustig rondjes masseren. werk van de schoft helemaal door naar achter. 'prik' ook eens met je vinger naast de ruggegraat. als haar spieren hard zijn, weetje dat er iets niet goed zit. ook zou ik als ik jou was met een dekentje lekker lang losrijden en ook lang uitstappen.
Succes ermee Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 09:01

zoals alacairion schreef zeker geen slof gebruiken en na het rijden een deken op ook al heeft ze niet zo veel gedaan. wat ook kan helpen is balkjes lopen dat helpt bij mijn paard heel goed. en veel overgangen en bochten

zorg wel voor veel afwisseling ga als je mag eens naar buiten of werk aan de lange teugel, wat veel paarden ook leuk vinden is buiten gaan fietsen (wel eerst even proberen of ze er niet bang of te druk voor is) zo is ze toch aan het werk maar loopt niet steeds rondjes en heeft ze ook geen last van het zadel.

als het echt heel lang blijft kun je beter naar de fysyo gaan in Harkema zit een heeeeeeeeeeeele goeie

DragonFlame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 10:30

De slof zou ik idd ook niet doen. Lijkt me geen goed id. Ik heb van t weekend gesprongen en toen werd ze meteen al een stuk makkelijker! Voor de tijd was ze met de galop wel heel erg aan het bokken. Kon gewoon niet een rondje galopperen zonder te bokken. Maar toen ik ging springen ging het echt veel beter!

Ik was ook al van plan om binnenkort eens een buitenrit te gaan maken. Maar ik wil wel dat het dan een beetje mooi weer is en dat mijn vriend iig met de fiets meekan (mocht er iets gebeuren..)

Ik zal van de week ook eens gewoon balkjes neerleggen.. Ben benieuwd hoe ze dat vindt... Lachen