Hard en gespannen of Rustig en ontspannen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fun_Fun

Hard en gespannen of Rustig en ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 19:04

Ik heb van 3 mensen les Verward Ja idd heel raar...
Mijn privéinstuctrice zegt altijd:
"Laat hem rustig en ontspannen lopen, anders loopt die onder je weg, en krijg je hem nooit nagefelijk"
Mijn dressuur-ponyclub instuctrice:
"Maak hem is wat actiever. Hij valt haast in slaap, kom op, ietsjes meer vaart Verward "
Mijn spring-ponyclub instucteur:
"Ietsjes actiever he! Rijd je wel is met spoortjes? 'nee! Met zweep'. Nou misschien moet je dat thuis is gaan proberen..."

Wat is jullie stijl kwa rijden?

DragonFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 19:07

Bij mijn vorige pony: actief maar niet snel. Oftewel, vanuit de achterhand naar voren rijden zodat de pony niet in slaap kan sukkelen zoals je instructrice van de ponyclub dat noemt.

Waarschijnlijk bedoelen ze alledrie hetzelfde, maar verwoorden ze het anders

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 20:12

In het begin moet hij lopen. Met zn kop omhoog later bij elkaar en rustig.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 20:14

MissSisa schreef:
In het begin moet hij lopen. Met zn kop omhoog later bij elkaar en rustig.

Hoe eervol Scheve mond

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 20:15

En wat betreft qua stijl van rijden... het ligt maar helemaal een hoe het paardje is. Issie nogal lui dan voorwaarts en sneller, en issie snel en fris eerst maar jouw tempo rijden. Dus rust erin.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 20:16

Miss_Blimm schreef:
Hoe eervol Scheve mond

Ach als je dit al zo opvat!!! Knipoog

issaschar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 20:21

ik zou hem actief houden,maar toch goed zorgen dat hij niet te snel gaat,en rustig en ontspannen hulpen geven Knipoog

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 20:47

Voor elk paard geld dat je een paard basis losrijdt en hoe je dat daarna oppakt hangt af van je paard en je doel. Losrijden doe je in arbeidstempo in alle drie gangen lekker voorwaart-neerwaarts. En net wat ik zeg afhankelijk van het doel van je training en afhankelijk van je paard/pony pas je de rest van je training aan.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 22:05

Je kan ook actief werken, maar tegelijk rustig en ontspannen. Je pony hoeft helemaal niet opgefokt te crossen, je kan ook gewoon rustig en ontspannen doorwerken.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 22:14

Eerst moet ik mijne flink actief maken, omdat het een beetje een suffe pony is, nooit zal ie eens actief worden uit zichzelf. Als ie goed aan het achterbeen is kan ik weer iets rustiger in tempo.
Ik heb ook lesgehad van iemand die altijd zei dat mn pony rustig moest, daardoor is er heel veel beweging verloren gegaan die ik er nu weer in aan het rijden ben. Kijk met een wat slome pony goed uit met alsmaar langzaam rijden.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 12:06

Bij een gespannen cq. druk paard, zorg ik eerst voor ontspanning en ga daarna weer "spanning" opbouwen. Als je pony eenmaal ontspannen is kan je gaan proberen om het achterbeen meer te activeren. En je pony met meer afdruk te laten lopen, wordt je pony dan weer erg gespannen zorg dan eerst weer voor ontspanning en zodra je die hebt bouw je druk weer wat meer op.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 12:44

Mijn pony is normaal. Thuis gewoon, eh..Tja,, rustig, goed aan eht been. Maar bij de ponyclub (bijv.) Is die heel erg loperig!

sietske_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 14:08

hij moet natuurlijk wel actief lopen, niet sukkelen want dan kom je nie verder.
maar je paard moet in zijn eigentempo lopen zodat hij de achterhand erbij kan zetten.
zelf moet je ontspannen en rustig blijven. gaan trekken en duwen heeft geen zin.

Maayke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:01

mijn vorige pony was heel rustig ik kon er opstappen en gelijk aan het werk gaan zonder los te rijden omdat het een pony was met hele soepele spieren. Bloos

toen heb ik nog een tijdje een 2.5jarige friese merrie gereden mij ervaring is dat friese onzettend berg opwaarts loopt ik heb de fries geleerd om ontspannen over zij rug te lopen en daarna het werk op te pakken

nu heb ik een KWPN ruin die moet ik eerst rusig en ontspannen over de rug rijden anders kan ik er niets mee

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 18:19

Maayke schreef:
toen heb ik nog een tijdje een 2.5jarige friese merrie gereden mij

Rijd jij op minderjarigen?
DIERENBEUL!!!
Nee even zondergekheid! Is dat een typfout? Dat is toch erg jong! Maar ik ben ook meer v/d zachtehand

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:58

Ik zou thuis rijden op de manier die het beste bij jullie past.Ik heb zelf ook van 2 mensen les.In dressuurles rijdt ik ook rustig en ontspannen maar wel actief.Bij de springles moet ik ook veel voorwaartser rijden ik heb het in het begin wel erg latig gevonden maar kan het nu prima combineren.Ik rijdt dressuur gewoon lekker rustig en alleen als ik ga springen en/of springles heb rijdt ik meer voorwaarts zo is het voor mijn pony ook duidelijk.Bij de springles krijg ik soms wel hele goede oefeningen mee om te oefenen maar die kun je in een rustiger tempo ook goed oefenen.

Maayke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 20:02

love_sander schreef:
DIERENBEUL!!!
Nee even zondergekheid! Is dat een typfout? Dat is toch erg jong! Maar ik ben ook meer v/d zachtehand

oke je mag me een dierenbeul vinden maar nu even een stelling

en paard dat onhandig word op stal(verveelend,erg onhandig) en gewoon
zo merrie achtig worden die klaar is voor het werk.

beleeren of gewoon staan laten totdat ze drie is en super vervelend is

en nog eens iets friese hengsten gaan al met 2.5 jaar naar de keuring dat betekend..dus dat ze gelongeerd en alles worden dat is dan volgens jouw ook dierenbeulen..ze worden dan ook aan het werk gezet

en de friese merrie was niet VAN MIJ dus heb niets te zeggen over het inrijden van dat paard

Maayke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 20:09

?

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 21:02

actief en snel lijkt mij een betere oplossing.. idd van sloom gedrag gaat ie alleen maar op de voorhand lopen

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 21:04

love_sander schreef:
DIERENBEUL!!!

Ach af en toe kan dit best. Het is maar hoe je het met de leeftijd neemt. Als het paard 2 jaar en 9 maanden is kan je er best op rijden maar noemen mensen het mss een 2.5 jarige.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 23:23

Het ligt eraan of je paard is volgroeid.. als je paard nou al wel 3 is maar nog niet volgroeid is en die 2,5 jarige bijv. wel.. wat is dan erger;) en dan heb ik het over volgroeid en niet uitgegroeid..