Het doel heiligt de middelen? Jullie standpunt?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Petit

Het doel heiligt de middelen? Jullie standpunt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 14:47

Je hoort betreft het trainen van een paard wel eens:
'het doel heiligt de middelen'

Een voorbeeld:

'Mijn paard is niet helemaal recht, daarom ga ik scheef zitten, zodat hij zich corrigeert en weer recht wordt. Zodra hij recht loopt, kan ik ook weer recht zitten.'

Wat is jullie mening/visie hierover? Lachen

Orias

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:49

Soms moet er wel eens een creatieve oplossing bedacht worden voor een probleem, maar dit noem ik toch niet 'het doel heiligt de middelen'.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 14:50

Dit was ook een van de allersimpelste voorbeelden die ik kon bedenken Knipoog

Wilde het niet gelijk in het extreme trekken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:54

Orias schreef:
Soms moet er wel eens een creatieve oplossing bedacht worden voor een probleem, maar dit noem ik toch niet 'het doel heiligt de middelen'.

daar sluit ik me bij aan. Een paard dat niet wil gaan zitten in een overgang terug kun je 'foppen' door die overgang richting de bakrand te maken en zo zijn er wel meer dingen. Gisteren met springen gewerkt aan de achterbeen techniek mbv een balkje tussen de dubbel, zoiets wel. Maar bv barreren is not done Lips are sealed dus nee, het doel heiligt niet alle middelen.

Anderzijds is het wel zo dat je niet alles tegelijk kunt oplossen. Dus bij bv een paard dat moeilijker naar rechts wil buigen, kun je accepteren dat hij achter wat uitzwaait terwijl hij wel op beide teugels evenveel aanleuning heeft, om vervolgens te gaan werken aan het controleren van de achterhand.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:11

Zoals de andere ook al zeggen heb je soms wat 'trukjes' nodig om het probleem om te lossen, terwijl je later weer 'normaal' kunt gaan rijden.

Ik dacht eerst bij je topic dat je bedoelde dat wanneer met het Z wilt halen daarvoor alle hulpmiddelen, bitten etc. uit de kast wil trekken... Hier ben ik het dan niet meer mee eens.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:13

Zolang het een acceptabel middel is vind ik het niet erg.......... maar zodra er over de grens heengegaan wordt......... nee

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 15:19

gijsenkim schreef:
Zolang het een acceptabel middel is vind ik het niet erg.......... maar zodra er over de grens heengegaan wordt......... nee

Maar wat is dan de grens? Lachen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:24

Miss_Petit schreef:
Maar wat is dan de grens? Lachen

Dat is voor iedereen natuurlijk verschillend.
Is je bedoeling van dit topic om juist persoonlijke meningen los te krijgen over wat men wel en niet aanvaardbaar vindt binnen de paardensport?

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 15:34

Iris82 schreef:
Dat is voor iedereen natuurlijk verschillend.
Is je bedoeling van dit topic om juist persoonlijke meningen los te krijgen over wat men wel en niet aanvaardbaar vindt binnen de paardensport?

Ik had het hier eens via PB over met een bokker en wel eens over gehad met stalgenoten.

Sommige mensen vonden het normaal om iets 'verkeerds/anders' te doen als er later iets positief uit kwam, of waren er niet van bewust van waren van ingeslopen ruiterfouten aangezien het paard er goed doorliep.

Ik was benieuwd naar de mening van bokkers.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:46

De grens ligt bij mij op het punt dat het paard gedwongen wordt (zonder uitweg) iets te doen wat hij simpelweg door bouw of andere tekortkomingen niet KAN. Je kan een paard best prikkelen om over zijn grens heen te gaan, maar je moet willen dat het paard het voor je KAN en wil doen.

Bijvoorbeeld een paard met slof en een zweep aan beide kant, met de zwepen naar voren meppen en hem met de slof tegenhouden....... kan niet Haha! Haha! Haha! Een instructeur die het paard van de grond een tikkie bijgeeft en de ruiter die het paard op zit "tegenhoud" kan wel...... geeft beiden hetzelfde restultaat........ alleen is methode twee wat diervriendelijker, het paard heeft immers de ruimte op ook weg te kunnen.

Het voorbeeld wat jij geeft bijvoorbeeld even scheef te gaan zitten....... is een mooi voorbeeld over iets wat in mijn ogen wel kan. Ik breng ook wel eens een jong paard heel bewust UIT balans, zodat hij mij weer opzoekt als het ware....

Ingeslopen ruiterfouten worden voorkomen door een goede instructeur Haha! Haha! Haha!

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 15:55

gijsenkim schreef:
Ingeslopen ruiterfouten worden voorkomen door een goede instructeur Haha! Haha! Haha!

Sluipreclame? Haha!

Maar ik kan mij een heel eind vinden in jouw antwoord Lachen

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:01

Je hoort wel eens verhalen, springruiters met voorpeesbeschermers om de achterbenen en dan strak aansnoeren, dan zal ie leren achter van de grond af te springen. Dit soort dingen kan echt niet, en toch gebeurt het. Ik ben zelf helemaal anti slofteugel, omdat bijna niemand de slof correct gebruikt. Verder ben ik het wel met grijsenkim eens.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 21:55

Tsja, je hebt trucjes en creatieve dingetjes, maar het doel heiligt absoluut niet de middelen.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 10:27

Ik heb hier ook even een tijdje over nagedacht Haha!. Het echte middeltjes gedoe..bitten, hulpteugels, verkeerd sporengebruik ed is gewoon rotzooien.

Mijn paard moet je elke keer overtuigen dat werken leuk is (oke lichtelijk overdreven) Maar als we dressuurmatig bezig gaan probeert hij er vaak onderuit te komen door of tegen de hand te komen en normaal tempo houden, of door nageeflijk te blijven in een flut tempo waarbij je elke pas moet drijven.

Mijn reactie hierop is telkens terug naar de stap op het moment dat meneer tegen de hand in komt. Dan weer netjes rondstappen, nageven halthouden en weer proberen. Ik dacht dat ik hem overvroeg oid...
Mijn paard is gewoon slim, en is dus gewend bij tegenwerking teruggenomen te worden, en lekker op het gemakje te stappen

Mijn instructrice was het goed zat Haha! en de aanpak voorwaard oplossen werd aangeboord. Dus lopen-lopen-lopen, dan maar kop in de lucht. Bij drijven reactie, niet drijven impuls behouden en anders eenzweeptikje.

Paard is er aardig van bijgekomen, en ik rijd ook veel lekkerder.Maar hij heeft aardig wat keren met de tong op de grond in de rondte gedraafd en gegaloppeerd.