Neusriem angst?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Let_be

Neusriem angst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 21:53

Verward

Mijn 5-jarige staat nu vanaf augustus op rust; 30min stappen per dag (erop) wegens blessure. Ze was ook wat hard in de mond en bleek haken te hebben. Ze is dus ook geveild.

Voor de rest heeft ze geen problemen met haar spieren (al gecontroleerd).

Maar als ik zonder neusriem rijd (heb een gecombineerde neusriem) dan is ze veel losser dan dat ik met rij.
Ze is met neusriem veel harder en pakt het bit soms echt vast. Ook als ik de sperriem vastmaakt is ze wat angstig alsof ik hem hard wil aantrekken (ik vermoed dat ze dat doet door vorige eigenaar, dit wordt namelijk minder).

Kan het zijn dat ze er gewoon een hekel aan heeft of angst voor heeft?
Of moet je het anders bekijken; met neusriem zitten haar kaken dichtgebonden en zonder kan ze flink knauwen.

Wat zal het zijn? Het is bwt wel een werklustig paard.

Herkennen mensen dit?

Groetjes Tamara en Savan.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 10:38

kan vanalles zijn van angst of door de vorige eigenaar. maar als hij zonder sperriem goed luisterd zou ik zonder rijden. de sperriem is immers alleen maar voor het dicht houden van de mond en als jij stille handen hebt en het bit niet van de ene kant naar de andere trekt zie ik er geen probleem in om dus zonder te rijden. en anders als je toch je neusriem wilt gebruiken doe hem dan heel erg los.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:55

Lijkt mij geen angst maar een pijn kwestie. Je schrijft dat ze haken op haar tanden had. Door de neusriem die haar kaken op elkaar zet kan ze niet ontkomen van die pijn door haar mond wat te openen. Nu zijn deze haken er af, maar de herinnering en misschien de beurse plekken zijn er nog.
Rij even een paard weekjes zonder neusriem en ga hem dan langzaam weer om doen. Eerst heel los, tot steeds wat strakker. Let op dat hij wel wat ruimte kan blijfen houden om de mond iets te openen en zo de kaken te kunnen ontspannen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:46

Een neusriem heeft geen functie. Als je een paard correct rijdt, gaat de mond niet overmatig open. Laat hem er maar lekker af of gebruik hem heel losjes, zonder sperriem .

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:05

QuijoSavan schreef:
Of moet je het anders bekijken; met neusriem zitten haar kaken dichtgebonden en zonder kan ze flink knauwen.

Als de kaken echt dichtgebonden zitten zit je neusriem veel te strak vast. Bij mij kan de neusriem gewoon wat heen en weer schuiven en de sperriem kan net niet naar beneden van de neus af glijden. Gewoon lekker losjes, veel fijner voor je paard.
Bovendien is het niet goed als je paard niet op het bit kan kauwen. Dan zal ze nooit lekker nageven, misschien komt daar ook wel het probleem van bit vastpakken vandaan.
Kijk ook even na of je neusriem niet te hoog of te laag zit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 20:34

mijn pony loopt ook stukken beter zonder neusriem, dus laat ik hem af.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 20:38

misschien een andere neusriem proberen? een lage?

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 20:39

Waarom rij je dan niet zonder neusriem? Als hij dan beter loopt, waarom niet?

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 22:39

Klomp Het gaat niet om de sperriem maar om de hele neusriem. En de neusriem zit als extreem los. Hij hangt nog net niet....

josien Tanden zijn geveild in augustus, dus dat zou nu toch al wel weer goed moeten zijn?

Kylian Zoals gezegt zit de neusriem tot echt op bijgeknipt laatste gaatje. Kan er 2 vingers misschien zelfs 3 tussen doen en bij de sperriem zit hij ook zo strak dat ie er niet afvalt.

ellepel en rosaenbeer Dat kan ik niet vanwege de wedstrijden....

secricible Een lage is juist enger denk ik, want dat is hetzelfde effect als met die sperriem, waarvoor ze geneigd is haar hoofd ineens zo schrikachtig omhoog te gooien. Dit is juist een hele zachte enzo.
Zal even kijken of ik plaatje kan vinden.
Helaas kan hem niet vinden. Misschien Internet.

Dominque

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 22:54

ik reed een jong paard in het Z zonder sperriem, neusriem ook niet extreem vast, maar dat was omdat ze zo het lekkerste te rijden was. Later kon ik ook gewoon met stang en trens rijden. Z zonder sperriem is iig geen probleem... maar ik weet niet wat er in jouw geval aan de hand is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 01:35

Sperriem heeft al helemaal geen nut. Gewoon eraf halen, neusriem lossig, klaar, toch?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 08:37

Wel het lusje er dan vanaf doen.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 10:43

Reageert ze het zelfde op het halster. Is er wat gebeurt zoals ik al noemde haken die pijn deden of nog andere dingen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 00:07

Ik zou ook gewoon de sperriem eraf halen. Mijn paard wordt ook vervelend van de sperriem dus gewoon eraf dat ding.
Enonder de neusriem moet nog een dikke vinger kunnen dus niet te strak.
Sommige ruiters trekken de neus en sperriem idd knoerenhard en zeer strak aan, dan kan het pard de mond niet losdoen zeggen ze dan.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 19:17

Het gaat niet om de sperriem!! Het gaat om de neusriem (het dikke gedeelte).

En hij zit ook al heel erg los!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 12:15

QuijoSavan schreef:
Het gaat niet om de sperriem!! Het gaat om de neusriem (het dikke gedeelte).

En hij zit ook al heel erg los!

dan haal je die er toch ook gewoon vanaf?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 12:25

Kan niet op wedstrijden. Heb je wel eens een lage neusriem geprobeerd? Misschien is toevallig het plekje waar hij op de neus rust gevoelig.
Een stukje bont er om heen kan dan ook helpen.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 21:08

Bont heb ik ook al geprobeerd... Rolleyes

Ik weet niet hoe ze reageert op de lage neusriem, maar misschien (denk ik) zou ze daar nog verkeerd op reageren, omdat ze al een soort trauma-tje heeft op die sperriem... Echt wat een paard.... Scheve mond