welke oefeningen doen jullie???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Witvenhester

welke oefeningen doen jullie???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 18:02

Ik heb een vraag. Hoe maken jullie je paard los en soepel. En wat doen jullie als ie op 1 hand veel vastpakt. En welke oefeningen doen jullie allemaal met je paard om goed los te rijden. Alvast bedankt

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 18:05

ehm eerst lekker stappen. Soms halthouden en dan het paard naar links en recht laten kijken, wijken, in de draf een beetje naar binnen latten kijken ik weet niet hoe je dat noemt ahahah. Vanaf de hoefslag vaar binnen wijken op de helft van de bak weer terug naar de bak wijken.

Witvenhester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 18:07

Dat noem je stelling.
rijd je dan ook veel grote naar kleinere voltes en dan wijkend eruit komen?

Poofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 18:33

Ik rij veel figuren en overgangen om paarden soepeler en losser te krijgen. ALs hij/zij op 1 hand veel vastpakt moet je vooral niet terug gaan trekken. Gewoon veel en duidelijk stelling vragen op die hand (niet meer dan je op de andere hand doet) en dan wordt hij / zij als het goed is vanzelf soepeler. Het is verder helemaal niet raar dat hij op 1 hand een beetje vast zit, de meeste paarden hebben dat. Ik weet niet of het al lukt om je paard aan de teugel te rijden en goed nageeflijk te hebben maar ik rij de paarden met losrijden ook altijd lekker laag. Zo worden ze ook lekker los en soepel in hun lijf.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 18:46

idd wat al genoemd is veel figuren en stelling rijden (met name op de hand waar die moeite mee heeft om stelling aan te nemen. Op die andere hand proberen contra gesteld te rijden tussendoor) en in de wendingen iets naar binnen of buiten laten wijken om hem rond om je been te krijgen.

Wat ok goed is is om heel veel overgangen te rijden.. proberen deze op je zit te doen en niet met je handen.. constant bezig blijven en los laten!

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 18:55

Als mijn paard een beetje vast houdt rechts, ga ik heel veel van hand veranderen. Dan weer de makkelijke kant, dan weer de moeilijke, zo blijft ze lekker losjes. Voltes sluiten en openen werken erg goed en wijken ook Lachen Hou je paard contstant aan het werk en niet alleen maar over de hoefslag rijden .

Oscarlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 18:58

Als ik er net opzit stap ik eerst even 3 rondjes aan de lange teugel, daarna vraag ik wat schoudervoor, en ga wat wijken.
Lachen

Daarna ga ik eerst even fanatiek draven, met wat steling en veel volte's, ook maak ik veel overgangen. Daarna ga ik galoperen en doe het zelfde als in de draf.

En als hij goed los is ga ik travers en schouderbinnenwaarts doen!!! Pling

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:05

Ik rijd alleen recreatief, mag ik dan ook zeggen wat ik doe Tong uitsteken Bloos Schijnheilig

Voltes/Overgangen/Figuren/Tempowisselingen/Lange lijnen afegwisseld met voltes galopperen-draven.

Mijn paard is op de recherhand wat zwaarder als op links, daarom rijd ik hem meer op rechts dan op links, als ik merk dat het hem even teveel wordt rijd ik weer op links, dat wissel ik sowieso af.
Met longeren ,vraag ik op de rechterhand meer stelling als op links, om hem onbelast soepeler te maken, tenminste dat probeer ik, gaat goed want hij is de laatste tijd al een stuk verbetert. (relaxder)

Als ik alleen naar mn eigen paard kijk, kan hij vrij snel los zijn (nu hij ouder wordt merk ik wel dat het allemaal wat langer duurt Ach gut , maar dat is normaal), door simpele oefingetjes als Slangevoltes, gebroken lijnen en midden-uitgestrekte draf, vooral dat laatste vind hij tof *LOL* dan gaat ie ook echt.
Af en toe achterwaards/schouderbinnen-buitenwaards maar dat doe ik meestal als ie al losser is.

Ik masseer hem regelmatig, voor en na het rijden, dat scheelt bij mijn paard ook een hoop.

Angie_Uresca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:26

Eerst 10 minuutjes stappen, dan draven; een paar voltes en veel van hand wisselen doormiddel van slangenvoltes en daarna gallop, veel overgangen van draf naar gallop en anders om. Eventueel volte sluiten en openen.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:07

Ik ga bij een stijf paard (paard dat vastzit) terug naar de basis. Dit is Heel veel stappen, en vooral voltes en S en.. Kleine S jes, grote S jes. Slangevoltes lekker draaien en doordraaien. ook lekker voortwaarts rijden. Niet vasthouden en proberen hoog in te stellen. Hoe lager hoe leiver, dan gebruiken ze de rug ook. Bij paarden die al iets meer kennen vraag ik ook schoudervoor en naar buiten rijden op de volte. (volte vergroten, verkleinen)
Tja, verder lekker schakelen in de gangen en terug laten komen, en bij alles lekker laag met het hoofd.. Succes met je paardje

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:10

Ik begin ongeveer met 10 minuten stappen met een los teugeltje. Daarna ga ik lekker een beetje losdraven met een lange hals en na ongeveer 20 minuten pak ik haar op. Dan gaan we echt beginnen met de training. En in het losrijden veel voltes en slangenvoltes.

Maenca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:16

Veel overgangen en figuren rijden.

Babsie_Jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:36

ik begin meestal gewoon in stap stelling naar binnen en naar buiten te vragen en vooral als ie een beetje warm is overgangen te maken van draf naar stap of van verzamelde stap naar uitgestrekte stap zodat je paardje goe op jou let en niet op iemand anders.en als ie helemaal op gewarmd is vraag k meestal in draf stelling en begin k met wijken enzo.owja wat ook handig is om op een volte je paard beetje los te rijden en daarna op een kleine volte zodat je paard door zijn hele lichaam soepel wordt en niet alleen in zijn nek.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:52

Stappen, veel draven, volte's (kortom: veel figuren) En een rustig verzameld galopje!

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 19:42

Eerst lekker laag en rondrijden in de stap en draf en heel veel overgangen en tempowisselingen. Daarna rijd ik Donna wat hoger en wijk ik veel en rijd ik voltes en in die voltes vraag ik stelling en contrastelling en laat ik haar met haar achterhand naar binnen lopen of juist naar buiten. Ook heel belijkrijk om daarna weer rechte stukken te rijden het is nl niet grappig als je daar te laat achter komt op bv je staartje (protocol)