Te lichte hand.. kan dat?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Te lichte hand.. kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 23:02

Toen het paard van iemand anders reed, werd mij gezegd dat ik een (te) lichte hand heb. Kan dat? Ik heb namelijk nog nooit van iemand gehoord dat ik een te lichte hand heb Scheve mond
Met te lichte hand bedoelde ze eigenlijk te licht contact, waardoor het paard niet zoveel aan mijn hand heeft omdat er geen aanleuning onstaat. Zo werd het ongeveer gezegd......
Kan dat nou echt zijn? want dat idee heb ik zelf niet echt, en ik heb eigenlijk nog nooit van iemand met een te zachte/lichte hand gehoord Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 23:05

Ik zou er maar blij mee zijn want trekken kun je altijd nog wel leren, loslaten is veel moeilijker Haha!

AnnaBabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 23:06

Ik had er geloof ik nog nooit van gehoord, maar het kan wel.
En verder ga ik helemaal met Zep mee..beter een te lichte hand dan trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 23:08

Zep schreef:
Ik zou er maar blij mee zijn want trekken kun je altijd nog wel leren, loslaten is veel moeilijker Haha!

Nou... blij is anders.
te licht.. dan is er toch iets fout, anders was het ook niet té!

AnnaBabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 23:28

Alacairion schreef:
Nou... blij is anders.
te licht.. dan is er toch iets fout, anders was het ook niet té!

Nee goed is het natuurlijk ook niet. Maar het is zeker beter dan iemand die de hele tijd loopt te trekken.

Heb je dit vaker gehoord? of was het alleen die ene keer?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 23:37

Als je te licht contact hebt omdat je paard niet wil volgen is dat niet ok.
Als je gewoon heel licht contact hebt en je paard wil wel volgen is dat wel ok.

En te? Ach, de een vind 1 kilo licht, ik vind 1 ons licht Knipoog

Zusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 10:22

Misschien bedoelen ze dat je geen contact hebt?
Heb je teugels in boogjes hangen of heb je wel lichte druk?
Anders is het alleen maar goed!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 10:44

@ annababs:
Alacairion schreef:

Ik heb namelijk nog nooit van iemand gehoord dat ik een te lichte hand heb Scheve mond

@ zusje: Ik heb licht contact, mijn teugels hangen nooit in boogjes..
dat woord zocht ik dus: druk. Ik had te weinig 'druk' op te teugels.... ik vond het zelf maar een raar idee, omdat ik dat nog nooit iemand heb horen zeggen, en sowiezo... te weinig druk? Hmm...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 11:03

Zolang je teugels niet in boogjes vallen, heb je niet te weinig druk Lachen

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 12:26

Het ligt er maar net aan wie het zegt. sommige mensen vinden dat je maar heel licht contact moet hebben, andere vinden dat er een continue druk op de teugels moet hebben. Verschilt ook wel van paard tot paard. Als je hem ronder van voor wil hebben, moet je wat je met je benen activeert, wel van voren kunnen opvangen.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 12:46

Misschien is diegene alleen maar jaloers op jouw ontzettend lichte hand.

Ik zou zeggen: hoe minder druk je nodig hebt, hoe beter. Ik hoor wel eens van mensen met vele kilo's in hun hand, daar moet ik echt niet aan denken!
Ben zelf nog niet echt bezig met verzameling/afbuigen van het hoofd maar ik wil zeker niet meer dan 100 gram in mn handen hebben als ik straks wel weer met bit rijdt.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:00

Op het moment dat je je paard meer naar de aanspanning gaat rijden krijg je automatisch meer druk. Je paard zal wat zwaarder op de hand gaan lopen. Zeker tijdens de ontwikkeling richting de aanspanning. Met een te lichte hand rijden oftewel met te weinig druk kan in de dressuur veel invloed hebben op de houding en de bewegingen van je paard. Rijd je recreatief dan is weinig druk en dus een lichte hand wenselijk omdat je verder geen gymnastische verwachtingen hebt van je paard/ pony. Het is meer net met welk doel je je dier gebruikt.
De uitdrukking bestaat dus wel degelijk, maar je moet het in de juiste context gebruiken.
Ik hoop dat je er wat mee kunt...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:45

Hm, ik ben er ook wel eens van beschuldigd, maar ik reed toen wel een paard gewoon aan de teugel dat met de eigenaar met een thiedeman om nog geen land mee te bezeilen was (ging op vier hoefslagen, uitelkaar, weggedrukt rug, onderhals etc). Maar bij een ander paard, dat druk gewend was, kreeg ik vreemde huppeltjes omdat hij niet wist wat ik nu wilde. Het is dus inderdaad per paard verschillend (voor de duidelijkheid het moeilijke paard was een jachtpaard van over de twintig, het andere een vierjarige dressuurgereden, allebei Volbloed Arabier). Iets wat je dus moet gaan aanvoelen, maar het resultaat telt. Bij het tweede paard moest ik wel meer druk krijgen, omdat hij anders niet voorwaarts wilde. bij het eerste paard werkte meer druk juist averechts...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:49

@MickysHootie, suggereer je dat je bij een dressuur meer druk MOET hebben?

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:15

Ze hebben het ook al gezegd tegen mij dat ik een te zachte hand heb en soms eens brutaler mag zijn. Mijn paard loopt wel nageeflijk maar soms is het te weinig en gaat hij schudden met zijn hoofd.

Hier zeggen ze dat je ijzeren handen moet hebben met fluwelen handschoenen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:42

Iedereen heel erg bedankt!

Zaterdag heb ik samen met Pebblesje van bokt weer mijn eerste les sinds een jaar of 3 ( Bloos )
Niet met mn eigen knollie, omdat ik haar nog niet berijd vanwege haar hoefbevangenheid die net over is...
Maar wel op een supercoole ijslander Haha!

Ben er echt blij om dat k weer les krijg want af en toe weet ik niet of ik het nou goed/fout doe.
Maar het komt allemaal goed! Haha!

Roos.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:57

Lusitana schreef:
@MickysHootie, suggereer je dat je bij een dressuur meer druk MOET hebben?

Nee dat suggereer ik niet, maar bij de oprichting ontkom je niet aan meer druk (aanspanning), wat overigens van achter wegkomt (om verwarring over trekken en druk creëren te voorkomen)
Maar er zit een wezelijk verschil tussen druk en met een lichte of zware hand te rijden. Je kan ook met een lichte hand toch voldoende op druk rijden...