HELP!!!!! mijn paard springt links verkeerd aan!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

keat

HELP!!!!! mijn paard springt links verkeerd aan!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 16:57

hallo allamaal
ik heb een probleempje
mijn paard springt in de linker gallop steeds verkeerd aan
ik heb al 1000den verschillende dingen geprobeert maar ik krijg het er niet uit
zijn er goede tips??
groetjes
kayleigh

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 17:08

Is hij ook moeilijk met draf op de linkerhand??? Te denken aan: weinig willen buigen.

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 17:12

Waarschijnlijk is je paard gewoon niet zo goed in de linkerhand, de enige remedie is; overdreven hulpen geven en veel blijven oefenen.

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 17:16

rechts aanspringen en dan overspringen helpt dat mssgn? op de volte bij a en dan overspringen naar c

Judita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 17:37

Hoi,

Dit is een vaak komend probleem bij jonge paarden waarvan het vaak speelsigheid is weet niet hoe oud jouw paard is maar misschien helpt het volgende. De meeste gebruikte oplossing is hierbij de paard eerst flink nageeflijk terijden en tehouden vaak wordt hierbij gebruik gemaakt van een slofteugel zodat je voor je gemak hiermee wat makkelijker is. Rijdt hem net voor de hoeken wat schouderbinnenwaarts en laat hem dan juist net in de hoek aanspringen zodat ze lichaam gebogen is. Hierdoor moeten ze vaak wel goed aanspringen omdat de lichaam dan gebogen is naar de linkerkant toe en het voorhun dan vermoeilijkert wordt op verkeerd aan tespringen.
Ik zal zeggen probeer het eens vaak helpt dit wel. Veel succes.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 18:09

arinda schreef:
rechts aanspringen en dan overspringen helpt dat mssgn? op de volte bij a en dan overspringen naar c

Daar leert je paard dus niks van!!! Zo ontwijk je het probleem alleen maar.

sharonlisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 18:13

Goed veel stelling en buiging vragen van het paard.
spring in de hoek aan in galop dan heeft het paard al enige stelling en buiging.
blijven oefenen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 18:16

Ga na of je de galophulp wel juist geeft! Heel veel mensen vergeten kruis aantrekken, stelling vragen, de halve ophouding met de buitenteugel... Verder inderdaad in een hoek aanspringen, als de buiging er al is.

AnnaBabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 23:17

Idd eerst even kijken of je de goede hulpen geeft en zelf recht zit (als je zelf niet rechtzit kun je je paard ook belemmeren waardoor hij niet goed kan aanspringen).
Je zegt dat je al heel veel hebt geprobeerd. (in de hoek aangalopperen, op een volte, vanuit een rechtsomkeert en dan in de hoek aanspringen, met stelling naar rechts ipv links, enz..??).
Als dit allemaal niet werkt (heb hetzelfde gehad met mijn pony, mijn instructrice wist zelfs niet meer wat ze ermee aanmoest) dan kun je het volgende proberen:
Zet een heel laag kruisje neer op de middellijn (echt heel laag, zo'n 10cm). Galoppeer vervolgens aan op de rechterhand en stuur je paard over de middellijn en dan over het kruisje. Vlak voor het kruisje stel je je paard een beetje om naar links. Boven de hindernis duw je je binnenbeen erin en hou je buitenbeen wakend naar achteren (en blijf stelling houden naar links --> ook weer niet teveel!).
Bij mijn pony werkte dit heel goed. Door het kruisje moest hij net zijn been er wat meer uitgooien, waardoor hij wel in de goede galop aansprong. Bij mij heeft het echt geholpen!

Ik weet verder niet of jouw paard op rechts vastzit (dus dat hij linksom stijf is)? zorg dan dat je hem door buiging te vragen (en dan niet ineens te veel, want dan krijgt hij spierpijn) wat soepeler krijgt.

Succes ermee!

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 02:16

He ik heb dat probleem ook Scheve mond echt van alles geprobeert, maar hij vind het zo moeilijk..
ik ga dit topic maar eens volgen..

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 10:29

vaak is het een balans probleem, zit je zelf ook recht boven je paard? Is jouw paard op de ene hand makkelijker te buigen dan op de andere? Goed rechtstellen tijdens het rijden.
Het kan veel oorzaken hebben, en via de computer is dat moeilijk te bekijken

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 10:34

Wat vaak helpt is als je juist geen stelling vraagt en je gewicht een beetje naar de rechterkant verplaatst. Hierdoor komt het gewicht wat meer op de rechterkant en komt de linkerkant vrij om aan te galloperen.
Ik zie bij veel stelling vragen vaak dat de paarden over de schouder gaan lopen en juist heel veel op het linkervoorbeen gaan steunen, waardoor ze alleen maar makkelijker kunnen aangalloperen aan de rechterkant.
Altijd de moeite waard om te proberen,toch?

hashieslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 16:38

hallo allemaall mij paard deed het ook op de linkerhand in de verkeerde galop
toen heeft iemand mij geholpen en nou doet hij het haast niet meer heel af en toe nog
je moet gewoon op een volte aangaloperen en als hij het nog niet goed doet moet je gewoon eerst rustig gaan doorzitten en dan in galop drijven het heeft geholpen bij mij paard en waar ik les van kreeg toen die reed l dressuur en z springen

groetjes

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 16:42

sharonlisa schreef:
Goed veel stelling en buiging vragen van het paard.
spring in de hoek aan in galop dan heeft het paard al enige stelling en buiging.
blijven oefenen.

dus juist niet. Beetje contrastelling vragen (naar buiten laten kijken) zodat de binnenschouder vrij is om naar voren te grijpen.

Ik zie net dat Canter dat ook zegt.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 20:58

eey keat

Ik had het zelfde probleem!!
Dat was met mijn oude pony sylvana!
Het ging heel slecht met hem met rijden en ik was er van af gegroeid, en nu heb ik sylvana nog steeds en we hebben er nu een veulentje bij gefokt, volgend jaar weer!!
maar ik ging er laatst nog eens opzitten want ik wil hem nu proberen naar de L te rijden want nu kan ik hem aan, eerst lag ik er namelijk steeds naast. En die wou ook niet in de rechtergalop aanspringen, en ik wou er wel wedstrijdjes mee starten dus moest ik een manier vinden om hem in die galop te krijgen. En nu ik er weer een paar keer op rijd, DOET DIE HET HET NOG STEEDS NIET!!! En mijn instructrise had ook geen raad meer om netjes in de goede galop aan te springen, maar dan maar iets minder netjes en dan maar in de goed galop. Dus toen had zij bedacht als ik nou buiten stelling neem dan heeft die meer ruimte voor rechts en dan springt die misschien wel in de rechtergalop aan. En ik probeerde dat dus en weet je hij zat GOED!! ik stond versteld maar hij deed het. Dit is wel een nood oplossing want hoe ik het hem kan leren, Ik heb geeen idee!!

ik Hoop dat je hier wat aan hebt!! Laat mij het even weten als die het doet Pling

Groetjes

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 21:03

Anniek, lees mijn berichtje en dat van Canter eens Knipoog

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 22:04

Dit probleem heb ik ook met mijn haflinger. De fysio raade mij aan om aan te springen als het buitenbeen naar voren gaat somg een beetje moeilijk te zien maar misschien proberen waard.

Ik probeer elke keer weer alles, en de ene keer werkt de volte, de andere keer veel buiten teugel....

heb je les?

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 22:12

Inderdaad wat Canter en Lielle ook al zeggen, geen stelling naar binnen vragen, dan sluit je alleen zijn linkervoorbeen, wat je juist naar voor wil hebben bij het aanspringen meer op. Je kan beter wat stelling naar buiten vragen om de binnenschouder 'vrij' te maken, buitenbeen (een beetje) overdreven naar achter leggen bij het aanspringen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 22:16

algeheel verkeerd begrepen hulp inderdaad.......... als je in een hoek aanspringt dan heeft het paard in de regel al genoeg buiging........ binnenhand naar voren en dan gaat het best goedkomen.

Wat ik persoonlijk altijd heel best vind helpen als ze dan alsnog verkeerd aanspringen is in de verkeerde galop doorlaten gallopperen op de volte zetten de volte zo klein mogelijk maken en JIJ neemt de galop pas terug wanneer jij er klaar voor bent, hij mag er niet uitvallen hoe moeilijk het ook voor hem is..... twee passen draven en gelijk weer aanspringen in galop uiteraard met je binnenhand weer gevend........

AnnaBabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 23:26

gijsenkim schreef:
Wat ik persoonlijk altijd heel best vind helpen als ze dan alsnog verkeerd aanspringen is in de verkeerde galop doorlaten gallopperen op de volte zetten de volte zo klein mogelijk maken en JIJ neemt de galop pas terug wanneer jij er klaar voor bent, hij mag er niet uitvallen hoe moeilijk het ook voor hem is..... twee passen draven en gelijk weer aanspringen in galop uiteraard met je binnenhand weer gevend........

Heb ik o.a. ook geprobeerd Kim (met instructrice erbij) en toen deed hij het nog steeds niet, dat beest was zo ontzettend lenig op de linkerhand!
Uiteindelijk toch goedgekomen met dat lage kruisje Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 23:30

een balkje ergens op de weg kan je inderdaad heel veel helpen als mijn simpele uitleg je niet helpt, dat is ook zeker de volgende stap Haha! Haha! Haha!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 16:10

Judita schreef:
Hoi,

Rijdt hem net voor de hoeken wat schouderbinnenwaarts en laat hem dan juist net in de hoek aanspringen zodat ze lichaam gebogen is. Hierdoor moeten ze vaak wel goed aanspringen omdat de lichaam dan gebogen is naar de linkerkant toe en het voorhun dan vermoeilijkert wordt op verkeerd aan tespringen.
Ik zal zeggen probeer het eens vaak helpt dit wel. Veel succes.

Mijn paard had hetzelfde probleem ook op links. Zijn linkerkant is sowieso zijn moeilijke kant maar het gaat steeds beter. Idd oefenen en nog eens oefenen maar ook weer niet overdreven veel op links gaan rijden.

Wat ik van mijn instructeur moest doen was in de hoeken mijn paard een beetje laten wijken voor mijn been en van daaruit laten aanspringen in linkergalop. Of vanuit volte, zodra je de volte uitrijdt wijken voor het been en aanspringen. Ik spring sowieso nog altijd met hem vanuit een hoek aan. Hij moet eerst sterker worden en de rest komt dan wel.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 17:02

Lielle schreef:
Anniek, lees mijn berichtje en dat van Canter eens Knipoog

Whaha niet gezien Tong uitsteken

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 17:55

mijn pony deed het eerst ook, en nu gaat het goed. Ik moet haar goed de hoek in rijden, en dan ook de buitenteugel goed vasthouden. Dan kan ze niet over de buitenschouder weg. Bij mij gaat het dan goed!! Succes ermee!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 17:59

Je kan je paard met het aanspringen ook een tik op de binnenschouder geven. Ik heb dit ook gehad met mn pony op rechts. Eens Eens zal hij het leren. Het duurde wat maandjes voordat het 1 keer lukt van de 20 keer. En dan nog wat maandjes en hij doet het bijna altijd goed!!!