overkruisd lopende pony... hoe te verhelpen???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NWDynamite

overkruisd lopende pony... hoe te verhelpen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 14:32

mijn 3 en een half jarige pony loopt met zijn voorbenen overmekaar (als een model hihi) en met zijn achterbenen loopt hij een heel ietsiepietsie alsof hij in zijn broek heeft gepist (in stap en draf)...
mijn instructrice zegt dat ik met hem dan flink moet door(stappen)lopen dat hij het dan niet doet... maar dat helpt ook niet altijd...
ik heb hem laatst bandages omgedaan en toen deed hij het al wat minder.
dus misschien moeten zijn benen gewoon iets zwaarder zijn waardoor hij het niet doet??? misschien hoefijzers (heeft hij waarsch wel eerder gehad, aan de kleine soort gaatjes te zien onderaan zijn hoef)????
is het jongigheid?
hij is laatst door de dierenarts gekeurt en hij is goedgekeurd (in het commentaar stond: groen paard, wel correct) maar hoe kan ik dit 'verhelpen'...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 14:47

het paard is nog jong en is waarschijnlijk ( hoop ik) nog niet zo lang onder het zadel. hij moet nog spieren opbouwen en wat meer kracht krijgen om zichzelf en jou te dragen. dus wees niet bang dat gaat vanzelf beter als je wat verder bent. zorg gewoon dat je paardje altijd actief en voorwaarts is en altijd op zijn eigen benen ( leert) lo(o)p(t)en. dat is het belangrijkste. neem iig de tijd ervoor
Laatst bijgewerkt door klomp op 11-01-05 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 14:47

Hoe staat ze verder op haar benen, en loopt ze zo alleen onder het zadel of gewoon ook?

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 15:11

niet alleen onder het zadel, tijdens de keuring zei de dierenarts wel dat hij een beetje zo liep... hij is (geschat) ongeveer 3-4 á 5 maandjes onder het zadel...

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 15:37

Ik heb er niet zoveel verstand van maar je zou de hoefsmid om advies kunnen vragen.

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:06

Hoi

Probeer doormiddel van gerichte longetraining ( zie www.paardenbegrijpen.nl) je paard sterker en beter in balans te krijgen. Ga daarna pas rijden. Een paard heeft namelijk veel meer moeite met zijn eigen balans als er ook nog eens een ruiter om hem zit.
Zorg dus dat hij goed loopt en sterker is voor je erop gaat rijden. Zeker bij een jonge pony met zulke problemen verpruts je snel een hoop als je zijn training niet goed opbouwd en uitvoert.

Succes

Gwen

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 20:23

staat je paard niet gewoon met de voorbenen iets bodemnauw??
dan krijg je inderdaad het ''model''loopje..