Schouder binnenwaarts probleem

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nouka

Schouder binnenwaarts probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 15:07

Ik rij nu inmiddels 9 jaar op een manege. De laatste 2 jaar reed ik altijd op een haflinger, die met zijn baasje M1 liep (KNHS). Voordat hij weg ging was ik ook M1 met hem, wel manege niveau dan. Schouder binnenwaarts ging altijd wel aardig, niet perfect, maar je zag wel duidelijk verschil.
Nu rij ik op een andere pony, die heeft bij zijn vorige baas M2 gelopen, dus hij kan het wel. Maar als ik schouder binnenwaarts wil oefenen, gaat het gewoon niet, hij wil niet buigen. Veel voltes rijden doe ik al, maar zelfs dan gaat het moeilijk. Ik heb het idee dat ik een verkeerde hulp geef, want bij anderen (ruiters van hoger niveau dan ik) doet hij het wel.
Hebben jullie tips voor mij?

VxKara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 16:12

zoals je zelf al aangeeft zit er dan misschien toch met jou hulpen wat verkeerd, probeer dat eens opte lossen en als het nodig is een instructeur om hulp vragen,
met die voltes zou ik zeker door gaan, maak ook veel slangenvoltes en door een s van hand veranderen.
probeer ook eens op de lange zijde je pony telaten buigen ( wel met 4 benen op de hoefslag maar met hoofd nek en billen naar binnen)

succes!

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 16:40

tip 1 bij SB: denk niet te moeilijk!
kijk voor je en ga niet verkrampt zitten om je pony/paard in een bepaalde houding te krijgen. Probeer rustig met je buitenteugel de schouder wat naar binnen te brengen en begrens met je binnenbeen. Vraag niet te veel en doe het lekker relaxed!
Als je stelling/buiging nog niet zo fijn is, probeer dan vanuit een volte 10 en vraag slechts een paar passen SB. Rijdt dan weg in middendraf om de impuls te behouden en weer terug, weer volte 10m en weer een paar passen SB.
wees duidelijk tegen de pony wat je wilt! suc6 ermee OK dan!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:58

Misschien een idee om aan te geven welke hulpen jij dan gebruikt Lachen

Nouka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 17:27

Oeps.. ik was het topic een beetje vergeten Clown
Mijn hulpen: In de hoek al stelling vragen en net doen of ik een volte bij bijv. de A wil maken, voorhand van de hoefslag af zetten, en dan met mijn binnenbeen begrenzen zodat hij met z'n achterhand op de hoefslag blijft.
Dit werkte wel bij de haflinger ..

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:31

buitenbeen en buitenteugel is ook erg handig. Buitenbeen om de voorhand naar binnen te houden. Buitenteugel om hem te begrenzen.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 22:07

Eerst een volte 10 m rijden, dan bij het uitrijden van de volte een ophouding maken. Komen met binnenbeen, buitenteugel begrenzen. Daarna met buitenbeen de achterhand recht houden (zodat die niet uitzwaait). Na een paar goede passen rechtstellen en voorwaarts wegrijden, naar middendraf, zodat je weer wat meer activiteit aan het been hebt, en dan weer hetzelfde opnieuw doen.
Gewoon veel oefenen met buiging, en als het niet lukt gewoon een keer aan je instructie vragen!