overkruist!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rivaal

overkruist!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 11:44

help!
mijn paard heeft veel de neiging om te verspringen aan de longe (eerst verspringt hij van achter en dan van voor) weet iemand daar wat "foefjes" voor? hij is nog niet echt sterk in zn achterhand, tijdens het rijden heeft hij ook problemen met de galop alleen dan verspringt hij niet zo vaak als aan de longe. ik heb al veel geprobeert maar misschien dat jullie me kunnen helpen?[/b]

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 13:32

gaat vanzelf over, als het een jong paard is met nog niet genoeg training, dan heeft hij gewoon aan 1 kant meer moeite dan aan de andere kant. Niet te kleine voltes laten lopen in elk geval, dan maak je het hem nog moeilijker!
neem tijd en geduld is een schone zaak!
Succes!

marisz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 13:44

veel overgangen zodat hij de kans niet heeft om over te springen

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 13:52

Niet veel meer toe te voegen aan bovenstaande.
Hij moet waarschijnlijk eerst sterker worden achter, ga daar mee aan de slag.
En als je galopeerd en hij verspringt, rustig terug nemen en nog weer een keer opnieuw. Als het jongigheid is maak je hem alleen maar bang als je hem terug wilt laten springen.
suc6

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 14:06

He, deze vraag wilde ik ook net stellen. Maar ik heb een Z2-dressuur pony, dus die is wel sterk genoeg. Toch, als hij een beetje opgewarmd is, dan springt hij achter over in de galop, ik probeer veel overgangen te maken en ik laat hem zo lang mogelijk, wat is dit?

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 14:08

krientje schreef:
He, deze vraag wilde ik ook net stellen. Maar ik heb een Z2-dressuur pony, dus die is wel sterk genoeg. Toch, als hij een beetje opgewarmd is, dan springt hij achter over in de galop, ik probeer veel overgangen te maken en ik laat hem zo lang mogelijk, wat is dit?

Aan de longe of onder het zadel?

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 14:13

krientje schreef:

Jouw pony moet als het goed is idd wel sterk genoeg zijn!
Het kan zijn dat ie een beetje onder het werk uit wil komen door te verspringen of dat jij misschien onbewust gaat verzitten of net je benen wat anders neerlegt. Probeer daar eens op te leten. Als ze goed aan je hulpen staan kunnen ze bij de kleinste beweging al omspringen, zeker als ie zn wissels kent.

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 13:02

MIjn paardje deed het heel erg in galop toen ik hem kocht. Onder het zadel, met longeren. Hij deed het om de pas in galop onder het zadel!! Nou dan weet je niet hoe je moet zitten.

Ik moest van mijn instructrice, heel goed mijn buitenteugel en binnenbeen erbij houden in de galop en voila, weg was het.

Met longeren heb ik hem ook met stemhulpen geleerd dat dit fout was. Overkruisde hij, dan zei ik: Verkeerd... en dan sprong hij zelf weer goed aan.
Op en duur was dit niet meer nodig en zodra hij overkruisde, dan sprong hij opnieuw aan in de galop.

Hij doet het nu nog heel soms en dan eigenlijk als hij iets ziet buiten de bak en afgeleid is.

Succes ermee. OK dan!

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 13:17

tip 1: Steeds teruggaan naar de draf als hij dat doet en straffen op de stem, en net zolang doorgaan totdat hij het wel doet en dan belonen...

Tip 2: Kleinere cirkel laten lopen, dan verbetert hij zichzelf en beloon hem dan en laat hem weer een grotere cirkel lopen Knipoog

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 14:54

klaasjuhhh schreef:
tip 1: Steeds teruggaan naar de draf als hij dat doet en straffen op de stem, en net zolang doorgaan totdat hij het wel doet en dan belonen...

Tip 2: Kleinere cirkel laten lopen, dan verbetert hij zichzelf en beloon hem dan en laat hem weer een grotere cirkel lopen Knipoog

de eerste tip vind ik oke.
de tweede wat minder, want het paard is nog niet sterk genoeg van achter dus een kleine cirkel maakt het dan nog moeilijker.
je kunt dan beter je concentreren op het aanspringen in de galop en dan 2 pasjes galop doen en weer rustig terug naar de draf en dan weer later even aanspringen en weer terug. niet de hele bak door laten galopperen!
steeds kleine stukjes en de goede reacties van het paard belonen. door steeds aan te springen en 2 a 3 pasjes galop maak je de achterhand steeds sterker en kun je het later gaan uitbouwen naar 4 of 5 pasjes galop en zou ga je steeds een stukje verder.

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 15:54

Ik heb tip 2 ook van mijn vorige instructeur gekregen en helaas, dit hielp niet, maakte het alleen erger.
Wel ben ik het een smet de kleine stukjes en dan heel erg belonen als hij niet overkruisd.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 17:08

heb je al gekeken of je paard aan allebij de kanten even gespierd is? (vooral bij schouders???)mijn paard(je 1.57) is scheef bespierd en spring daarom soms ook over in de andere galop, een paard heeft als veulen in de wei een favoriete kant om in galop aan te springen waardoor hij later aan de ene kant beter gespierd is dan de ene kant... als dat zo is moet je veel op die ene kant oefenen...
misschien probeert die van jou om een favoriete galop uit te zoeken??!!