Me zus en ik delen allebij een Appaloosa. Me zus rijd western met der en ik dressuur, maar het gaat nu al fout. Bij western mag je alleen maar je benen gebruiken om naar een hogere gang te gaan en bij dressuur moet je natuurlijk je benen gebruiken om der nageeflijk te laten lopen enz. Maar kan dressuur en western dan eigelijk wel samen?
(want ik vind het zonde als het niet kan, want ze kan nu al L2 lope)
Astragirl
Geplaatst: 09-01-05 20:24
Ik rij momnteel ook op een western paard. In het begin liet ik haar gewoon lang en laag lopen. En nu de laatste dagen deed ze dit super, en begon ik iets contact meer te vragen. Ze loopt nu al iets hoger. Ook veel overgangen maken, dan komen ze vanzelf al meer terug. Maar het belangrijkste blijft reactie voor je been. Bij alle takken. succes!
eef1991
Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-05 20:30
dus het kan in principe wel gewoon samen?
Kwanyin
Geplaatst: 09-01-05 20:34
ik ben de boktnaam kwijt, maar ik ben er heel zeker van dat er iemand op bokt is die zowel western als dressuur met haar paard rijdt(zelfs wedstrijden) Als ik mij meen te herinneren ging het wel goed samen, zolang je in geen van beide disiplines zeer hoge verwachtigen had. edit: gevonden
bij mij lukt het alvast! gewoon niets forceren, stilletjes aan wat meer gaan vragen
QQQQ
Geplaatst: 10-01-05 10:36
Volgens mij hangt het er een beetje vanaf.... Als het paard één van de disciplines goed beheerst, kan je gerust een tweede ernaast leren. Dan kan het goed gaan. Als je beide disciplines tegelijkertijd bij wilt brengen, heb je kans dat het te verwarrend is voor het paard.
Marliesje
Geplaatst: 10-01-05 14:21
Mij lijkt het ook vrij verwarrend voor het paard. Ik heb nooit Western gereden, maar volgens mij zijn de hulpen totaal anders als bij Engels rijden. Misschien zou een slim paard het wel snappen doordat je een ander hoofdstel en zadel gebruikt.
Astragirl
Geplaatst: 10-01-05 14:44
Ja, tegelijkertijd lijkt me ook minder. De hulpen gebruik ik hetzelfde (buitenteugel en binnenbeen enz..) alleen vraag je in dressuur toch meer oprichting en variatie in de gangen. Als je ze dan in western weer los laat, kunnen ze soms eens wat steun zoeken op het bit als je niet genoeg op het achterbeen werkt. Maar ik zou het rustig en kalm vragen.