hoe maak ik mijn paard verkeersmak????

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lalala

hoe maak ik mijn paard verkeersmak????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 19:47

Hey allemaal,

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
ik heb een 3 jarige fries die nu net beleerd is en heel braaf met rijden is,
maar ik vind het een beetje eng om met haar buiten te gaan rijden.
Er is hier misschien wel iemand met een paard in de buurt die mee kan,
maar ik denk zelf dat het beter is alleen te gaan omdat ik bang ben dat ze anders nooit meer alleen weg wil.
Haar moeder wil namelijk niet van het erf af als er geen ander paard bij is en ik zou het heel erg jammer vinden als dit met mijn merrie ook zou gebeuren.
als ik ga buitenrijden moet ik bijvoorbeeld langs een haven en ik denk dat ze daar erg van gaat schrikken. wat moet ik dan doen?
ze is niet echt dat ze ervandoor gaat als ze schrikt ofzow.
Ook zou ik graag willen weten wat je het beste kunt doen als je paard gaat stilstaan onder het buitenrijden en niet meer verder wil (alleen terug)
ik hoop dat jullie me kunnen helpen!!!!!!!

maradamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 19:50

Misschien eerst eens iemand mee op de fiets, als je geen ander paard mee wil. Maar het is wel gezellig (en veilig) om met een ander paard mee te gaan als je paard nog niet verkeersmak is.
Stukje aan de hand langs de weg kun je ook proberen..

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:07

ik zou ook eerst met een ander paard erbij proberen,dan kan het andere paard jouw paard gerust stellen als er iets is.
je kan ook aan de hand gaan stappen eerst dat hij alles al eens gezien heeft en nadien altijd kleine stukjes gaan wandelen eventueel met iemand op de fiets voor de veiligheid

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:18

Bouw het rustig op!
En een braaf verkeersmak paard erbij, daar kan jouw paardje heel veel leren!
Dat jullie eerst met anderen op pad gaan (1 of meerdere) dan moet dat wel goed komen!
Veel suc6 & plezier!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:23

Ik heb bij onze shet eerst samen met nog een paard aan de hand langs de weg gelopen.
Dit afgebouwd, dus steeds meer alleen op pad, aan de hand.
Nu fietsen we zonder problemen langs de weg..

Ik denk dat je t zo moet opbouwen... ga zo ie zo nooit alleen met n jong paard... alleen aan de hand kan natuurlijk wel...

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:25

Ik denk dat je het best een ander paard mee kunt nemen. Of zelf met hem aan de hand gaan wandelen. Zoals carlijn83 al zegt: rustig opbouwen! Zorg dat je ook vertrouwen hebt in je paard en zelf niet al te gespannen bent!
Ikzelf heb een haflinger verkeersmak gemaakt, ben samen met een vriendin met hem gaan wandelen. Eerst vond hij de auto's en brommers nogal eng en ging er vandoor, maar al snel raakte hij er aan gewend en trok zich nergens meer van aan.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:10

Een ander paard en dan naar een rustige plek eerst

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 11:24

oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 11:34

aan de hand met hoofdstelletje en longe! PAs langs de haven gaan als hij vrij rustig is bij het normale verkeer om ongelukken te voorkomen. Je kunt het beste met een ander paard gaan die wel verkeersmak is of anders erop en iemand die naast je loop en je paard vastheeft aan de longe ofzo.

lalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 20:56

jullie zeggen wel allemaal, ga eerst naast em lopen maar dat lijkt me niet zo handig met een grote sterke fries!??
Maar iig alvast bedankt voor het reageren! OK dan!

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:43

Als je hem goed onder controle hebt, kan het hoor!
maar dan zou ik wel iemand anders meenemen, en geen halster omdoen, maar een hoofdstelletje!

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:44

als je niet naast haar gaat lopen hoe moet je het anders doen met een grote sterke fries???
elk paard is toch sterk?
wil je er dan direct mee gaan rijden buiten? dan kun je haar ook niet houden als ze schrikt en dat is veel gevaarlijker.

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 09:58

lalala schreef:
jullie zeggen wel allemaal, ga eerst naast em lopen maar dat lijkt me niet zo handig met een grote sterke fries!??
Maar iig alvast bedankt voor het reageren! OK dan!

Ik snap dat je zoiets hebt van ernaast lopen Verward maar wat denk je van een minishetje, die trekt ook een boom van een vent omver, zolang jij je paard onder controle hebt en zeker weet dat ie naar je luisterd is mijn mening ook om er eerst aan de hand mee te gaan wandelen, met een hoofdstel aan en een longeerlijn eraan vast, mocht er iets gebeuren heb je altijd nog een lange lijn waar je hem aan vast kan houden, zit je erop en kukkel je eraf door wat voor omstandigheden dan ook heb je denk ik toch een groter probleem.

Wat je ook kan proberen is eerst te trainen bij de stal dus als je de ruimte ervoor hebt dan he Knipoog met auto's langsrijden, trekkers, en al dat soort dingen, dat helpt vaak ook al een handje omdat ze het geluid dan in elk geval al kennen

vonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 10:22

Ik zou inderdaad ook eerst gaan wandelen langs de weg. En ja, ieder paard is sterk, maar met hoofdstel in moet het lukken.
Rustig opbouwen en later met een ander paard de weg op gaan. Veel en zeer regelmatig oefenen en oefenen en oefenen.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 10:24

Kan je paard niet in een wei naast de weg waar regelmatig verkeer langskomt? Dat wil vaak ook al helpen. Bij Solide is dat ook echt een oplossing geweest. En daarna oefenen oefenen en nog eens oefenen met langs de weg rijden.