Het probleem is dat mijn paard moet revalideren van een blessure (hoefkneuzing links achter en gekneusd kogelgewricht links voor). Ik mag er op zitten en we moeten nu 20 minuten stappen, 5 minuten draven en dan weer 15 minuten stappen. Zoveel mogelijk rechtuit en dus zo min mogelijk op de volte. Niet longeren dus.
Omdat hij zo weinig energie kwijt kan is hij behoorlijk fris aan het worden. Hij sjeest er regelmatig even tussen uit en geef ook af en toe een bok. Na een halve hoefslag heb ik hem meestal wel terug in de stap maar het wordt steeds moeilijker om hem te houden. Hij hoeft maar iets te horen of te denken te horen of te zien of hij sjeest weer even weg. En dat mag dus niet.
Ik kan er niet naast gaan lopen want er zijn meestal meerdere mensen aan het rijden in de bak (en ik moet in de bak met hem omdat hij op een zachte, verende ondergrond moet lopen). En als hij aan de hand ontploft hou ik hem niet (laatst heeft hij me bij de DA aan de praam en zijn bit gewoon opgetild) en dan loopt hij dus los en duurt het ;anger voor ik hem weer in een rustige stap heb.
Tussen het wegsjezen door is hij gewoon nageeflijk. Alleen op het moment dat hij hem peert komt hij in verzet, daarn ais hij weer nageeflijk.
Vandaag zijn de stallen gesloten en komt hij er niet uit. Morgenochtend kan ik er weer op en hoogstwaarschijnlijk is het dan beredruk in de bak.
Wat hebben jullie nog voor een tips om hem in bedwang te houden? Om het stuntvliegen tegen te gaan?
Ik ben niet bang dat ik er af val maar wel dat hij de rest van de paarden die in de bak zijn, die ook al opgefokt zijn omdat ze een dag hebben stil gestaan, aansteekt en ze elkaar gaan opfokken en het een chaos wordt.
Pablo voor het rijden los gooien of longeren mag niet vanwege zijn blessure, hem flink aan het werk zetten in de stap kan ook niet want hij mag nog niet echt werken. Wachten tot de bak vrij is is ook niet mogelijk.
Eigenlijk zou ik gewoon 2 begeleiders van 200kg links en recht naast me moeten hebben die Pablo beet houden