BIT en Paardenkrant artikel insertie desmopathie

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GoldStar

BIT en Paardenkrant artikel insertie desmopathie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 22:24

Ik weet in welk boek van Horst Weiler de insertie desmopathie beschreven is van paarden die in de dressuur ingezet worden. In BIT en in de Paardenkrant heeft hierover een artikeltje gestaan. Er zijn wat verwijzingen naar fysiotherapie website voor paarden, en ook een vertaling van het stukje in het Engels. Het gaat over de beschadigingen die in de nek ontstaan achter het achterhoofdsbeen naar de atlas van het paard en het funicular ligament (de nekband).

Ik wil graag weten:
1. in welke BIT, jaargang, nr. heeft het artikel gestaan ?
2. is dat artikel te scannen en evt. op te sturen?
3. in de Paardenkrant heeft ook een artikel gestaan, welk jaar, nr. uitgave?
4. is dat artikel te scannen en evt. op te sturen?

Ik wil de conclusies die in BIT en de Paardenkrant getrokken worden graag vergelijken met de conclusies die in het boek genoemd worden.

Bedankt voor jullie reacties!
W--

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 11:47

Ik zoek nog even of ik kan vinden welke bit het in staat.

Je kan ook alvast kijken in dit topic:
[RT] Is diep & rond rijden in orde??

daar is hier zeer uitgebreid over gediscusseerd.
In het 1e bericht staat ook een zeer bruikbare link waar je wat meer informatie over dit soort zaken kunt vinden (en ook zeer nuttige andere info).

Edit: Gevonden! Bit Juli 2003, Veterinair, van Fabian Brockotter. Ik heb geen scanner, maar misschien kan iemand anders je ermee helpen.

In de discussie in het bovengenoemde topic zijn we er niet helemaal uit gekomen, en het onderzoek van Horst is niet waterdicht (niet veel onderzoeken zijn absoluut waterdicht). Desondanks pleit ik er altijd voor om de paarden het voordeel van de twijfel te geven en er je rijstijl op aan te passen. Vanuit deze gedachtengang is ook mijn onderschrift ontstaan.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 12:03

Bedankt voor je reactie. Ik heb de topics en de discussies over dit onderwerp doorgenomen. Ik ga het rapport bestellen en neem het dan door. Het is zonde dat het onderwerp is afgesloten voor discussie. Het mag dan wel oud zijn, maar het is nog steeds actueel.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 14:30

Ik kwam ook het stukje over de buikspieren tegen. Er worden veel zaken door elkaar gehaald, als het goed wordt uitgelegd om het te kunnen begrijpen is het te theoretisch enz.

De cirkel van ligamenten, pezen en spieren in de boven- en onderlijn die het paard gebruikt zijn: bovenlijn - de ligamentband die loopt van het achterhoofdsbeen van het paard naar het kruisbeen. Het systeem in de onderlijn bestaat uit de scalenius en colli spier, de diepe borstspier en de buikspier (abdomus rectus) en zeer belangrijk het ilio psoas systeem (de groep van spieren waarmee de ilio psoas spieren samenwerken). Omdat de rugwervels vastzitten aan de ribbenkast aan de rugzijde van het paard en aan de onderkant de ribben bij elkaar komen aan het borstbeen via elastische kraakbeen verbindingen. Als je dus de pectorale spier toucheert, zie je de rug omhoog gaan.

Aan deze spieren wordt door tal van andere spieren, pezen en ligamenten ondersteuning gegeven. De manier van ondersteuning is afhankelijk van het werk, of de functie die op dat moment door het paard moet worden uitgevoerd. Het dragen van het gewicht op de voorhand gebeurt via de synsarcosis van het paard. Dit is een constructie waarbij de voorste ledematen met de romp zijn verbonden, met uitsluitend spieren, pezen enz. Er is dus geen gewricht waarmee de voorste ledematen aan de romp zijn verbonden. Er is ook geen sleutelbeen. Er zijn dus een aantal spier systemen met specifieke functies. Die functies zijn door de natuur bepaald en niet door training en rijden. Een paard dat met de neus op de borst rondgereden wordt, kan dit doen door het trekken via de teugels maar ook door aanspannen van spieren in de onderhals. Het zwaartepunt van de schedel van een paard ligt zodanig dat het hoofd indien opgehangen met het achterhoofdsbeen aan de atlas, de neus ongeveer voor of op de loodlijn komt. Er is dus geen enkele kracht nodig in de boven of onderlijn om de schedel alleen voor of op de loodlijn te houden.

Een paard dat de goede spanningsboog in de hals ontwikkelt, doet dit door elevatie en door te gaan "zitten" via het knie-, sprong- en kogel gewricht. Lang Diep en Rond haalt een paard uit balans, het kan de nek op die momenten beslist niet gebruiken als balanceerstok. Doordat de halshouding verkeerd is, kunnen de voorbenen in die houding ook niet goed of beter naar voren gebracht worden. Het diepe inbuigen heeft als direct gevolg dat de achterhand minder ondertreedt. Als het paard in die houding goed ondertreedt, zal het nog beter onder kunnen treden in een correcte houding. Insertie Desmopathie kan volgens mij optreden bij alle paarden waarbij overmatige spanning in de spieren, aanhechtingen en het nuchae ligament (nekband) komt te staan. Hierdoor ontstaat de schade, en de verkalking van het bot waar de grote krachten ontstaan. Die krachten kunnen door de ruiter maar ook door het paard zelf worden opgeroepen en worden ontwikkelt. Ook een paard dat hol gaat met de neus naar voren, kan dit ontwikkelen. Mijn inschatting is dat met name dressuur paarden voor de aandoening gevoelig zullen zijn.

Ik ga de dissertatie (het boekje van Horst Weiler) doornemen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 19:12

Je hebt dus ook het vervolgtopic over de buikspieren gezien?

Grappig dat je erg veel dingen zegt die ik ook al uitgebreid naar voren heb gebracht (loshangende hoofd, voorhand overbelasting etc.).

De mods zullen je niet graag een nieuwe ldr discussie laten beginnen, aangezien hierbij de gemoederen altijd nogal hoog oplopen. Het was een wonder dat die twee topics het nog zo lang hebben uitgehouden Haha!

Klacht over het onderzoek was dat de steekproef te klein was en te onsystematisch. Conclusie was wel dat het eigelijk onmogelijk is om de proef goed op te zetten, daarvoor zou je teveel paarden, puur voor dit onderzoek, goed gecontroleerd moeten opgroeien en uiteindelijk doden voor het bepalen van de aandoening. Onrealistisch. Vandaar mijn pleidooi om je paard het voordeel van de twijfel te geven, maar velen geven zichzelf dat voordeel liever (verandering is altijd zo vervelend).

Heb de dissertatie zelf nooit ter hand gehad, dus ik hoor graag wat jij ervan vind! In 'n topic en/of via PB.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 14:12

Ik wil graag een scan van het artikel in BIT juli 2003 en het artikel van de Paardenkrant ontvangen. Kan iemand me daar aan helpen. Dus niet de teksten die op verschillende websites staan. Het nut van die artikelen is dat je op dit onderwerp geattendeerd wordt. Als je je een mening wilt vormen, moet je dan doen op feiten. Dus op het rapport. Het gaat mij niet om voor of tegen, om gelijk hebben of ongelijk krijgen, ook niet om LDR te bestrijden. Inhoudelijk heb ik weinig bruikbare reacties gezien op de artikelen in BIT en de Paardenkrant.
- Weet iemand de datum van het artikel in de Paardenkrant ? Artikel in BIT juli 2003 ? Ik wil een kopie of scan van deze artikelen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 17:43

Er werd stellig door de heer QQ beweerd dat een paard geen buikspieren van betekenis heeft (zal ik de vette quote nog een keer aanhalen?) ik vond dat een erg hilarisch topic. (ik heb trouwens nog ergens een mooie foto in mijn inbox van een paard met een wasbordje

Ik blijf sceptisch over het onderzoek van de heer Weiler. Zoals ik het lees komt er niet meer uit naar voren dan dat je met slecht rijden je paard in de prak rijdt.

En dat wist ik al lang Knipoog

en de meesten hebben daar niet eens een slof of het dieper instellen van hun paard bij nodig Knipoog

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 18:05

hmmm zag dat ik alle delen van Bit uit 2003 hier had liggen... en ja hoor, ook die van Juli.

Mischien niet echt duidelijk te lezen..

Maar alsjulieblieft.... enne... lief zijn voor elkaar Haha!

Afbeelding
Afbeelding

Ik weet niet of iemand het duidelijker kan maken? (lees: leesbaarder)
Laatst bijgewerkt door Sall op 10-01-05 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 18:07

hmmm het is echt niet te lezen... overtypen... eh.. ik vind jullie best aardig.. maar heb daar nu niet zoveel zin in Haha!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 20:41

Lijkt me een interessant onderzoek!

Wat ik graag wil weten, is het onderzoek ook uitgevoerd op paarden die volgens Weiler op de correcte manier getraind werden? Want wie geeft ons de 'garantie' dat het trainen van paarden (ongeacht de manier waarop) niet zowiezo slijtage van ligamenten en andere weefsels van het bewegingsapparaat ten gevolg hebben? Dan zou het gaan om de vraag of het verschil van slijtage tussen verschillende trainingsvormen dusdanig aantoonbaar is dat je die manier ook daadwerkelijk als fout kan bestempelen.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 21:31

Sall schreef:
hmmm zag dat ik alle delen van Bit uit 2003 hier had liggen... en ja hoor, ook die van Juli.

Als je het artikel scant, dan kun je als de proefscan gemaakt wordt met de cursor het gebied aangegeven of de hele oppervlakte van de glasplaat van de scanner. Die kun je dan gebruiken en opslaan. Als je .jpg of .gif gebruikt neemt het relatief weinig ruimte in. Beide pagina's kun je ook als
A4 opslaan en als bijlage versturen aan email. Dan is de tekst volledig leesbaar.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 21:53

Zep schreef:
Ik blijf sceptisch over het onderzoek van de heer Weiler. Zoals ik het lees komt er niet meer uit naar voren dan dat je met slecht rijden je paard in de prak rijdt.
En dat wist ik al lang Knipoog
en de meesten hebben daar niet eens een slof of het dieper instellen van hun paard bij nodig Knipoog

Heb je het Duitse rapport zelf gelezen ? Of baseer je je alleen op de beknopte tekst uit BIT en de Paardenkrant ?

Het onderzoek gaat niet over LDR rijden en het bouwen van een stevige onderlijn. Als alleen al uit het onderzoek zou blijken dat recreatiepaarden dit soort afwijkingen NIET vertonen en paarden die bij dressuur en/of springen ingezet worden WEL, dan zegt dat bij voldoende onderzochte paarden genoeg over springen en/of dressuurrijden. Ik heb die mening nog niet gevormd, omdat ik het volledige rapport en het commentaar eromheen wil doornemen en begrijpen. Duiters zijn vaak heel PUNKTLICH und GRÜNDLICH. Ik vorm me een mening op feiten, ik zie wel wat eruit komt.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 15:03

Zep schreef:
Er werd stellig door de heer QQ beweerd dat een paard geen buikspieren van betekenis heeft (zal ik de vette quote nog een keer aanhalen?) ik vond dat een erg hilarisch topic. (ik heb trouwens nog ergens een mooie foto in mijn inbox van een paard met een wasbordje

Inderdaad Zep, dat ging over de "wasbordspieren" die men beweerde te moeten trainen dmv "crunches" en de paarde equivalent zou dan dus LDR zijn. Totale bull dus.
De wasbordspieren spelen geen rol van betekenis. Andere buikspieren zijn veel belangrijker.
Eén van de pro-LDRers die beweerde buikspieren in massa te zien toenemen aan de hand van de training bleek het over de borstspieren te hebben.
Maar goed, iedereen die geïnteresseerd is in een herhaling van die discussie kan het in die 2 topics nog nalezen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 15:10

QQQQ schreef:
Eén van de pro-LDRers die beweerde buikspieren in massa te zien toenemen aan de hand van de training bleek het over de borstspieren te hebben.

Frapant; sinds enige tijd heb ik een jong paard in training en je raadt misschien al waar ik in eerste instantie de spiermassa zie groeien (overigens gaat het níet om borstspieren).... Knipoog

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 15:31

Aimee schreef:
Frapant; sinds enige tijd heb ik een jong paard in training en je raadt misschien al waar ik in eerste instantie de spiermassa zie groeien (overigens gaat het níet om borstspieren).... Knipoog

Maak maar eens een foto van dat sixpack dan!
Daar zit vooral een peesplaat, dus als die groeit, zal ik me zorgen maken als ik jou was...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 15:45

Je neemt het te letterlijk Q.

Een foto maken heeft imo trouwens weinig nut, je hebt immers niet gezien hoe hij er voorheen uitzag. Bovendien is de training nog in een wel héél vroeg stadium, kom er over een paar maanden maar eens op terug. Of nee, beter... tegen die tijd kom je maar eens een wedstrijdje bekijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 16:32

ik werk even aan een foto van een paard met een 6-pack

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 16:33

Zep schreef:
ik werk even aan een foto van een paard met een 6-pack

Lekker aan 't fotoshoppen? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 16:42

Nee, is een bestaande foto.

Volgens mij werd dat paard Iberisch klassiek getraind trouwens Schijnheilig *LOL*

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 16:44

Zep schreef:
Nee, is een bestaande foto.

Volgens mij werd dat paard Iberisch klassiek getraind trouwens Schijnheilig *LOL*

Dus LDR is daar niet voor nodig.
Damn! Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 16:53

Jij bent juist de gene die zegt dat het een het ander uitsluit terwijl ik roep dat het op dezelfde principes rust...

damn! Clown

(en nu even wachten op die foto voordat dit topic op slot is)

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 17:01

Zep schreef:
Jij bent juist de gene die zegt dat het een het ander uitsluit terwijl ik roep dat het op dezelfde principes rust...

Ik was degene die zich afvroeg wat de toegevoegde waarde voor het paard was van LDR, weet je nog? Da's wat anders.
Mod's: Wacht even met op slot doen tot die foto er is Haha!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 17:43

Remember schreef:
Lijkt me een interessant onderzoek!

Wat ik graag wil weten, is het onderzoek ook uitgevoerd op paarden die volgens Weiler op de correcte manier getraind werden? Want wie geeft ons de 'garantie' dat het trainen van paarden (ongeacht de manier waarop) niet zowiezo slijtage van ligamenten en andere weefsels van het bewegingsapparaat ten gevolg hebben? Dan zou het gaan om de vraag of het verschil van slijtage tussen verschillende trainingsvormen dusdanig aantoonbaar is dat je die manier ook daadwerkelijk als fout kan bestempelen.

Ik wil antwoord Schijnheilig

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 17:48

Dat is precies het probleem van het onderzoek, Remember.
Dr. Weiler trekt een conclusie over de trainingsmethode, terwijl hij geen flauw idee heeft hoe de desbetreffende paarden getraind werden. Alleen dát het rijpaarden waren die de afwijkingen vertoonden, niet dat het LDR-getrainde paarden waren. En al helemaal niet dat de klassiek getrainde paarden de afwijkingen niet vertoonden......

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 17:55

Sixpack:
Afbeelding