geen ideeen meer.. :n

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ShEtLaNdUrZ

geen ideeen meer.. :n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 21:27

ik rij sinds 4 á 5 maanden nu een haffie bij en het is al een hele tijd geprobeerd (die jaren daarvoor met de eigenaar) om haar aan de teugel te krijgen.. dus, eerst een hele tijd figuren rijden en soepel maken van de hals enzo..

maar, ze DOET het gewoon niet.. we hebben wel een slof,elastiek en bijzetjes.. maar, in stap en stil staand gaat ze wel aan de teugel maar zodra je haar aandrijft doet ze dr koppie weer omhoog Verward

ik weet het gewoon niet meer Scheve mond
als ik ga rijden stap ik haar eerst rondjes in en daarna met langen teugel draven en met lange teugel galoperen en dan probeer ik haar een beetje naar beneden te werken maar, ze houd haar hoofd gewoon 'hangend'
zegmaar...

hebben jullie tips?

Rayorgy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:30

ik heb ook problemen met aan de teugel krijgen maar bij mij is het in stilstaand al dat ze d'r hoofd omhoog gooit, maar ik heb ook geen bijteugels en alles, ik heb al een kopstoot gekregen tegen me cap toen ze hem omhoog gooide Boos! ik stel voor gewoon is een heel half uur, of hoe lang je normaal rijd eraan te wijden, dat wil ik binnenkort ook gaan doen.

ShEtLaNdUrZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 21:34

ja, maar ik rij BIJNA elke dag (niet elke dag ze heb altijd 1 á 2 dagen in de week vrij en soms wel eens meer dan ga ik lekker met haar lopen of mag ze op de wei blijven ofzo) en ik probeer het dus elke keer met dingen maar, het lukt gewoon niet.. ik heb er ook al eens een ander bitje van iemand er in gedaan daar reageerden ze wel goed op alleen niet aan de teugel Scheve mond

(ik weet dat het niet goed is dat ik gelijk een bitje in moet doen als ze het niet wil maar, ze lijkt helemaal gevoelloos in haar mond)

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:34

Wellicht heeft je instructeur tips.
Die ziet namelijk wat je verkeerd doet als ruiter.

ShEtLaNdUrZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 21:37

ja, en heb ook al aan heel veel andere mensen gevraagt maar, ik snap het gewoon niet meer Verward

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:39

Les nemen en niet zelf rommelen lijkt me de verstandigste optie
want een paar dloopt uit zich zelf nageeflijk als deze goed is los gereden.......dus iets doe je niet goed, dus les nemen is dan verstandig!!

ShEtLaNdUrZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 21:45

okee bedankt Lachen

Guust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:46

mango schreef:
want een paar dloopt uit zich zelf nageeflijk als deze goed is los gereden.......dus iets doe je niet goed, dus les nemen is dan verstandig!!

I agree ^^

ShEtLaNdUrZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 21:52

ik vind ook dat het een goede tip is maar, het is alleen mn verzorgpony en ik weet niet of ik les met haar mag rijden.. we hadden het er een keer over dat de eigenaar zelf les zou gaan rijden maar, aangezien ze op zaderdag werkt en door de weeks niet echt ken (daarom ben ik er door de weeks Knipoog )

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:54

les nemen ja, heb het vandaag zelf ook gehad, met een haflinger Tong uitsteken anton, en de hele les moeilijk enzo... en mijn instructeur (nico) zei, als hij zn hoofd hoog heeft, gaaan jou handen ook hoger! en dan weer ophoudingen geven, en weetje,...
het hielp ook nog! ik moest stil staan, en wat deed anton? Juist!
aan de teugel!
xxiezz
suc6!

ShEtLaNdUrZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 22:04

Devica schreef:
les nemen ja, heb het vandaag zelf ook gehad, met een haflinger Tong uitsteken anton, en de hele les moeilijk enzo... en mijn instructeur (nico) zei, als hij zn hoofd hoog heeft, gaaan jou handen ook hoger! en dan weer ophoudingen geven, en weetje,...
het hielp ook nog! ik moest stil staan, en wat deed anton? Juist!
aan de teugel!
xxiezz
suc6!

ja, maar als ik ophoudingen of wat dan ook ga maken dan blijft ze gewoon staan alsof er niks aan de hand is.. Verward

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 22:05

been er aan! en met 1 hand ophouding maken he! en de andere "vast" zette

Tinka15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 22:06

mango schreef:

vind ik ook de beste oplossing Knipoog

ShEtLaNdUrZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 22:10

Tinka15 schreef:
vind ik ook de beste oplossing Knipoog

ja, maar ik zei net al.. dat ik waarscheinlijk geen les met haar mag rijden Scheve mond

11568

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 22:14

Drijven zodra je aanvoelt dat ze omhoog gaat komen, helpt mij erg goed.

ShEtLaNdUrZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 22:24

ja, maar dan moet ze wel eerst omlaag lopen Knipoog wat ze niet doet..

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 00:36

Ik begrijp je helemaal, ik heb dit probleem ook met mijn haf

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 02:01

Misschien heeft je paard last van het zadel, rugpijn of kiespijn waardoor hij /zij zich niet kan ontspannen en aan de teugel wil?

hafdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 10:46

Hoi,

Mijn haf dj had daar ook last van ik heb alles geprobeerd en het lukte niet.

Tot dat ik een andere instructrise kreeg, ze pakte de teugels en boem daar stond hij.

Het is eigenlijk best simpel eerst halthouden, daarna op de binnenteugel druk zetten en een constante druk houden dus niet los laten, en op de buitenteugel iets meer druk zetten en houden.

Na een paar seconde vinden ze dat vervelend en zakken ze.
Ze gaan dan spelen met het bit om hem op de goede plaats te houden maar druk blijven houden totdat je voeld dat hij los laat.

Daarna kun je het gaan door voeren naar stap dus eerst zorgen dat hij het stilstaand goed doet dus los laat en dan gaan stappen gaat dat goed kun je dat weer door voeren in draf, enz.

Ik hoop dat dit voor jou ook werkt!

Groetjes natasja

ShEtLaNdUrZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 11:18

bedankt

@hafdj; ja, dat probeer ik wel en stilstaan en SOMS stappend gaat ze wel omlaag met r koppie maar, zodra ik dan met mn benen beweeg is het gelijk weer omhoog Verward

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 11:27

ID het die haflinger uit je profiel.

Wat me opvalt dat deze pony geheel verstrakt. Haar hals houd ze stijf omhoog en recht en haar hele lichaam is een bond spanning.
Dit kan komen door pijn van zadel enz waardoor ze het zo probeerd op te lossen, maar kan ook zijn dat ze niet anders weet.

Hoe draaft ze los? In de zelfde houding.

Ik zou zelf beginnen op de grond los te werken en er dan pas op te stappen. Wat je moet leren is dat ze zich kan ontspannen en dat gaat het beste geheel los of aan de hand.

Met rijden kun je haar in stilstand hoofd links rechts vragen met op beide teugels evenveel contact. Dit doe je dan ook in stap en in draf. Aan het nageven hoef je niet te denken. Dat komt vanzelf als ze zich ontspant.

ShEtLaNdUrZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 12:07

ja, ik ga ook wel eens zonder zadel want, ik zat er aan te denken.. maar de eigenaar zei dat het het zadel niet kon zijn omdat, hij helemaal op maat is gemaakt Verward

dus, het is wel IETS met het zadel?

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 12:09

Wanneer op maat gemaakt?

Daarbij zegt dit ookvaak niet alles. Er zijn maar heel weinig goede zadel makers jammer genoeg.

Zonder zadel gaat het beter?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 12:13

Weet je, vaak is het met "aan de teugel rijden" niet hoe je het precies moet doe, maar de timing en coordinatie tussen been en hand. En daarbij nog heeeeeeeel veeeeeeeeel gevoel!
Iemand die het gevoel niet kent van een paard dat wíl gaan nageven, of het gevoel herkent dat een pard verstrakt doordat jij iets doet (teugels te strak/gespannen of te los/lang vasthouden, te veel of te weinig been te groffe of te kleine hulpen, dan is het heel moeilijk. Je moet kunnen kijken waar je paard positief op reageert. Als je een paard dwingt om nagevelijk te lopen, zal hij contine op zoek gaan naar een ontsnappingsmogelijkheid. Dus elk gaatje dat jij laat tussen been en teugelruimte, zal hij gebruiken om er onderuit te komen. En dat gebeurt vaak in de overgangen of als je een versnelling hoger gaat...

Je eerste doel moet dus zijn dat je paard vertrouwen krijgt in je hand, haar hals durft te laten zakken en zelf contact leert zoeken en houden met je hand. Op je handen leunen is dan in het begin minder erg dan met kop in de lucht lopen en in verzet gaan tegen elke vorm van contact (in mijn ogen, want op je handen hangen is makkelijker weer lichter te krijgen)
goede hulp/les die je kan leren voelen wat je paard doet en hoe je daar op het juiste momnt op de juiste manier op kan reageren, naast eventueel je paard bijgezet longeren zodat hij door krijgt wat de bedoeling is, zonder dat iemand terugwerkt en tegenwerkt met hand, zal waarschijnlijk het beste helpen.
Succes...

0riantje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 14:02

Ik heb het helemaal met joyce eens, maar wat ik ook heb geleerd dat het vaak voorkomt dat mensen dan alleen maar daarmee bezig gaan. En mij is toen verteld dat je dus gewoon moet gaan rijden en tijdens dat je je oefeningen aan het doen bent om je paard soepel te laten lopen heb je druk op je teugels en heb je je been eraan. Dus niet alleen maar met dat aan de teugel rijden bezig gaan. En om je paard echt goed aan de teugel te laten lopen ben je een tijdje verder. Het is niet zo dat je paard van de ene dan op de andere dag goed loopt. En je kan hem pas aan de teugel laten lopen als hij eerst nagevelijk loopt. Dat is wat ik altijd heb geleerd.. en ik wens je natuulijk succes verder OK dan!