Hoe VOEL ik in welke galop ik zit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Hoe VOEL ik in welke galop ik zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 20:30

Nou, de vraag spreekt dus voor zich: op les (paarden van mijn instructrice) zie ik in welke galop ik zit, maar op mijn eigen haf kan ik het door zijn enorme bos manen niet zien. Op de cirkel voel ik het meestal wel als hij in de verkeede galop zit; dat zit dan gewoon niet zo lekker. Maar als ik bv op een buitenrit op een recht stuk galopeer, heb ik er meestal geen idee van, hoe goed ik ook probeer te voelen.

Wie heeft er tips waar ik op kan letten?

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 20:40

Je moet dan gewoon heel ontspannen gaan zitten en goed in het zadel te blijven zitten en dan kun juh als het goed is met juh kont voelen hoe het paard loopt.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 20:44

Diep zitten. als je een bocht om gaat voel je het wel als ze 'raar' lopen. Je moet gewoon eerst een paar keer kijken en dan voel je het na een tijdje ook wel. Dat kost gewoon tijd.

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 20:49

Ik heb eigenlijk geen idee. Ik vind het altijd heel raar aanvoelen. Maar ik voel het zelfs meestal wel als ik in draf op het verkeerde been lichtrijd.

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:00

Dit is gewoon een kwestie van tijd. Je gaat het na een tijdje voelen. Verder kan je op een recht stuk bos toch niet echt in de verkeerde galop zitten?

Renske_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:01

Je kunt het heel goed voelen. Als je in de linker galop zit. Zit je met je rechterzitbeenknobbel iets dieper dan met je linker. En met de rechtergalop precies omgekeerd. Probeer het maar eens uit.
Dit komt omdat het binnen been van je paard naar vrij naar voren komt, waardoor je iets scheef komt te zitten. Succes!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:03

Galop: je buitenheup gaat eerder van achter naar voor dan je binnenheup. Het alsof je met je zitbeenknobbels ook zou galopperen zonder paard.
Als je het eenmaal gevoeld heb, kan je het zo zonder paard nadoen.

Renske_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:08

Ja dat klopt!
Probeer de manen anders een keer in knotjes te maken zodat je goed naar de schouder kunt kijken. dan spring je aan in links of rechts en voel je goed hoe dat voelt. Dan weet je hoe het voelt, en kun je proberen of je het ook voelt met de lange manen!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:27

kan niet uitleggen hoe het voelt, na een tijdje krij je gewoon in de gaten dat het niet helemaal klopt hoe hij loopt

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 21:39

Hee, wat een hoop goede tips! Cool

Bedankt allemaal, ik ga er goed op oefenen!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 21:42

supertygetje schreef:
Dit is gewoon een kwestie van tijd. Je gaat het na een tijdje voelen. Verder kan je op een recht stuk bos toch niet echt in de verkeerde galop zitten?

Nee, dat natuurlijk niet. Maar omdat ik veel met hem naar buiten ga, wil ik proberen om op beide handen ongeveer evenveel te galoperen. Net zoals je bij het lichtrijden dan regelmatig van been verandert, zeg maar. En omdat we nog geen vliegende wissels beheersen, moet ik dus telkens opnieuw aanspringen en is het dan belangrijk om te weten of hij ook juist is aangeprongen...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 23:38

Ik ga ook deze tips eens proberen, ik weet het namelijk ook nog steeds niet, ik voel het niet, ik zie het niet, maar ja, ben dan ook geen natuurtalent. Knipoog

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 00:00

Steeds van galop wisselen. Dus dan weer de goede galop, dan weer de verkeerde. Probeer het verschil te voelen. Misschien moet je dit 100 keer doen, maar uiteindelijk ga je het voelen. Ik voelde het ook niet, tot een paar jaar geleden. Maar ik lette 1 keer op, hoe het verschil voelde, en sindsdien voel ik het altijd.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 02:12

Aan de longe je ogen eens dicht doen tijdens het galopperen.
Voel je heel je paard.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 09:46

Ik ga dan altijd een pasje uit het zadel, kijk naar het buitenbeen, en is die dan naar voren, moet je opnieuw aangaloperen, want dan zit je verkeerd!

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 10:59

love_sander schreef:
Ik ga dan altijd een pasje uit het zadel, kijk naar het buitenbeen, en is die dan naar voren, moet je opnieuw aangaloperen, want dan zit je verkeerd!

Maar dan kijk je of je paard verkeerd zit, dan voel je het niet...
Ik voelde het eerst ook niet.. maar naar een tijdje ga je het vanzelf wel voelen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 11:06

als je het gevoel maar niet te pakken krijgt, ga dan bij twijfel eens op een volte ( kleine ) galopperen, dan voel je dat je als je in de verkeerde galop zit, de beweging niet soepel is, het gewicht duwt dan vaak wat naar binnen , en de beweging voelt niet natuurlijk aan, ga op die volte weer draven en galoppeer dan weer aan, meestal springt een paard dan ind e goede galop aan, omdat zij moeite hebben om in de verkeerde galop een volte te maken, zelf voel je dat de goede galop veel makkelijker gaat op die volte
beste is even met je instructie dit te bespreken, deze kan je dan steeds vragen, zit je nu goed?
en als jij twijfeld, zal ze jou op de volte laten rijden en die dan verkleinen en dan nog eens vragen of je goed zit of niet, doordat zij dan uiteindelijk zegt of je het juist had of niet, leer je te voelen wanneer je goed en wanneer je fout zit

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 12:46

ik heb ook moeite met het aanvoelen...

Zazoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 13:13

Ik voel het altijd gelijk. Weet eigenlijk niet hoe maar het zit gewoon anders, minder lekker.

toppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 13:49

Scheve mond hmm hoe ik het voel dat ik verkeerd zit euhm ja tzit niet zo goed!!! maar als je gaat buitenrijden zou ik er niet zoveel zorg aan geven trouwens dan kiest je paard wel zelf welke kant hij het liefst wilt galoperen , laat hem toch gewoon doen , beleef plezier en na een tijd zal je het wel meteen merken wanneer je verkeerd zit xxx succes OK dan! Go jij! Go jij!

Faustie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:40

Ik rijd nu al 11 jaar en ik voel het nog altijd niet Lachen, ik zie het wel en mijn paard springt altijd (lees: behalve enkele uitzonderingen) goed aan, als ze verkeerd aanspringt wisselt ze ook meteen.
Ik zou het leuk vinden als ik het voel, maar ach als ik het kan zien... Ik ga de tips hier gegeven ook wel eens uitproberen, maar ik probeer het al zo lang Lachen! In draf voel ik dan wel meteen of ik of het juiste been zit, gek Lachen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:51

ik had die vraag ook. Voor de ruiterbrevetten moeten wij dit kunnen voelen. Mijn instructeur zei dat als je een betrouwbaar paard had. En je in een afgesloten ruimte zat je je ogen kon sluiten en heel ontspannen gaan zitten. En dan proberen te voelen welke schouder het verst naar voren gaat. als je mee gaat in de beweging voel je dat 1 'helft' van je bekken wat eerder naar voor gaat dan de andere. Dat is meestal de galop waarin je zit want dat been grijpt het verst naar voren.
Zo heb ik leren voelen in welke galop ik zat...En dat is echt een goede tip (hoop dat je snapt wat ik bedoel)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 22:53

de heup die het verst naar voren/ beneden gaat (links of rechts) dat is de galop waar je in zit. De overige gevoelens kloppen ook. Goed oefenen met de ogen dicht Knipoog Haha!

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 00:12

Zazoutje schreef:
Ik voel het altijd gelijk. Weet eigenlijk niet hoe maar het zit gewoon anders, minder lekker.

Ja ik ook

CaLiMeR0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 00:29

Je zou is voor de grap op de volte moeten gaan als je in de verkeerde galop zit!! Dat zit echt niet goed en heb je het idee dat je paardje omvalt Tong uitsteken dus zo kan je dat ook voelen