Hallo, het rijden met mn fjordje gaat goed. Hij is nog vrij jong (4) en daarom begrijpt hij nog niet alles. Als ik hem wil verzamelen en in een rustiger tempo laten draven ga ik doorzitten, maar hij denkt dat hij dan moet aanspringen in galop. Hoe leer ik hem dat er ook bij draf verschillende tempo's bestaan? Hij kan alleen nog maar hard draven. Hoe leer ik hem verzamelen en uitstrekken in draf? Bedankt!!!
Danielle01
Geplaatst: 08-01-05 18:06
Hoi Hoi! Ik denk dat je je fjordje eerst moet leren dat doorzitten geen galop betekend. Dus gaan doorzitten en springt tie dan aan dan weer terug nemen en opnieuw proberen. Je kan natuurlijk ook heel goed je stem gebruiken bij dit probleem!
Snapt hij dit dan kan je verder gaan denken. Maar ik denk dat je het strekken maar beter eventjes uit je hoofd kan zetten, omdat het belangrijker is om je eerst op de middendraf en arbeidsdraf te richten. Dus laat je ponytje lekker draven en ga langzamer lichtrijden en kneepjes in te teugels. Je pony komt dan terug in draf, dat ondersteunen met je stem. En goed belonen!! Elke stap die hij langzamer doet is een begin!! Heb je hem in die langzame draf, probeer ook maar kleine stukjes, dan kan je hem met je been aanzetten tot iets harder. Ook hier is elk stapje harder een goed begin!! Goed belonen dus!
Ook zeg je zelf dat hij nog maar 4 jaar is, maak dus door overgangen stap/draf de achterhand van je pony sterker. Je zal merken dat het verzamelen dan ook makkelijker en beter gaat!
Veel succes ermee!
Kylan
Geplaatst: 08-01-05 18:12
Probeer eerst je pony sterker te maken. Veel overgangen, voltes, achtjes dat soort dingen. Probeer hem lekker buigzaam te krijgen. Probeer dan met hulp van een goede instructeur verder te gaan. Een paardje beleren zonder hulp vanaf de grond lukt nooit!
Renske_fjord
Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-05 18:17
okeej bedankt! Heb gelukkig goed les, en ik zal mn probleem bespreken dan ga ik er aan werken!
carlijn83
Geplaatst: 08-01-05 19:35
Wat Kylan al zei, je moet hem eerst sterker maken in zn lichaam voordat ie echt verzamelen en uitstrekken kan.
Jouw probleempje doorzitten-galop aanspringen kun je aan gaan werken door vaak af te wisselen in je draven, lichtrijden-doorzitten-lichtrijden-enz. Dat ie daardoor mooi op jouw hulpen leert wachten. En let er ook op dat je in je doorzitten niet onbewust je benen iets verlegd of iets anders gaat zitten. Dat zou ook een reden kunnen zijn waardoor ie aanspringt.
Renske_fjord
Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-05 19:58
hmm ja zou kunnen. ik denk inderdaad veel afwisselen met doorzitten. want als ik nu maar even gaat zitten, en hij voelt dat ik mn gewicht in het zadel druk, denkt hij al van joepie we gaan galloperen!
Melanie15
Geplaatst: 08-01-05 21:30
Bij een vierjarige is het nog niet heel belangrijk dat je kan doorzitten, laat hem eerst maar eens goed zn balans vinden
GoldStar
Geplaatst: 08-01-05 22:28
Ik dat jullie nog niet aan "verzamelen" toe zijn. Als je dat op de goede manier wilt doen, moet je eerst ander "huiswerk" doen.
2Morrow
Geplaatst: 09-01-05 15:18
ik had dat probleem ook met het telkens aan springen in galop, ik heb het zo gedaan veel doorgezeten en als ik wou aan galoperen gaf ik overdreven de hulp aan zodat ie duidelijk het verschil merkte. nu blijft ze normaal in draf en als ik aangalopeer dan geef ik de normale hulpen en doet ze het prima.... gewoon een kwestie van oefenen
monsera
Geplaatst: 09-01-05 16:57
Maar hoe ga jij dan van draf naar stap dan ga je toch ook doorzitten wil hij dan ook in galop aanspringen?
mcrielaard
Geplaatst: 09-01-05 17:38
Om te beginnen zal ik je pony is leren dat hij pas moet aanspringen in galop als je de galopshulp geeft, en niet als je gaat doorzitten, dus leer hem dat het heel normaal is, als je gewoon zomaar ineens gaat doorzitten in draf.. Gewoon doorzitten en als tie aanspringt weer terugnemen.. Verzamelen en strekken is wel moeilijk uit te leggen via een computer, dus goed les zou makkelijk zijn..