Hackemoor (Bij schrijffout: hoofdstel zonder bit)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Littlelover

Hackemoor (Bij schrijffout: hoofdstel zonder bit)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 17:23

Lieve mensen,

Ik zit met een probleempje. Mijn pony is zo gevoelig in de mond dat ik en andere mensen die beter kunnen rijden eigenlijk ook haar niet nageeflijk kunnen laten lopen. Mijn instructeur vond dat ik maar eens iedere dag met slofteugel moest gaan rijden, maar wat schiet ik daar mee op??Helemaal niets!! Als de slof er dan op een geven moment weer afgaat ben je nog geen stap verder!! Af en toe rijd ik er dan ook in de les wel mee, want onder begeleiding is altijd beter. Nu dwaal ik af naar een ander onderwerp waar ik het eigenlijk niet over wilde hebben.

Een stalgenoot die altijd wedstrijden heeft gereden, maar nu uit de wedstrijdsport is en nog recreatief rijd heeft aangeboden om me te helpen. Maar ook zei kan niets met mijn pony beginnen. Ze reageert gewoon niet op de hulpen waar ze van aan de teugel zou moeten gaan lopen. Nu wil ze een hackemoor (weet echt niet hoe te schrijven) gaan gebruiken. Ze heeft een hele zachte hand en wiol dit een tijdje gaan porberen en dan voorzichtig weer het bit erin gaan hangen.

We hebben al vanalles geprobeerd en dit is het enige wat we nog kunnen bedenken. Heeft er iemand tips en zijn mening over een hackemoor dan wil ik het graag horen !!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 17:29

Ik ken verschillende mensen die echt HELEMAAL TEGEN de SLOFTEUGEL zijn ...Reden: Je zet vaak heel het paard zijn rug vast. .. maar een hackemoor... ik ben in prinsipe helemaal tegen al die hulpmiddelen want uiteindelijk moet je je paard met de standaard middelen gewoon ondercontrole kunnen hebben! En als je pony zo gevoelig is in de mond? Dan snap ik eigenlijk niet helemaal waarom je hem nie nagefelijk kunt laten lopen! of bedoel je juist dat het een betonbek is? Want Als ze zo gevoelig is... dan is het een kwestie van heel licht zijn met je handen! en veel been stuen geven!

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 17:51

een hackamore is nie tgeschikt voor dressuurrijden met aanleuning
die gebrui je om af en toe een halpje te geven, om tempo terug te nemen bv
beter is denk ik een bitless bridle, een hoofdstel zonder bit war de teugels aan het hoofdstel zitten
je trekt dan aan het hoofd zeg maar

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 18:13

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:15

cool als je je paard zo kan rijden zeg zoals op de foto!
bitloos hoofdstel is misschien wel wat jah, je kan het altijd proberen toch?

Guust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 22:32

Met hackamore kan je even goed dressuurmatig met aanleuning rijden, zolang je maar een zachte hand hebt. Het is helemaal hetzelfde als met bit: gewoon van achter naar voor rijden, en niet gewoon vanvoor gaan prutsen, dan komt die nageeflijkheid vanzelf.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 12:06

Ik zou geen ander hoofdstel maar een andere instructrice nemen eerijk gezegd. Als je het goed doet kan een slof niet heel veel kwaad af en toe maar ik zou er ook niet structureel mee gaan rijden.
Heb je je paard nagekeken op rug en of gebit problemen?? Daar kan ook nog wel eens de oorzaak liggen dat je paard niet lekker wil nageven.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 16:21

OWja wat ik nog over een Hackmore wilden zeggen.. Ja meot er wel mee omkunnen gaan... want als je het te ruw doet kun je zijn neusbot breken...En Riant .. Je hebt HELEMAAL gelijk! OVer die instructrice:P helemaal mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 16:27

Ja, een Hackamore is erg riskant. Een touwhalster daarintegen is iets zachter. Ik zou het aan mensen in het NH topic vragen. Daar rijden sommige mensen hun paard met touwhalster en rijden er gewoon dressuur mee.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 16:32

een hackamore riskant hoe komen jullie daar in godsnaam bij??!!
je kan echt niet zomaar een paard zn neus breken met zo'n hoofdstel denk toch eens na meiden??!!!! Verward

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 18:01

Als het paard echt niet te rijden is met een bit..
Dan is een Hackamore iid een goede oplossing..
Het geeft druk op de neus in plaats van de mond... Maar de neus breken met een hackamore is echt belachelijk!! Je breekt toch ook zn neus niet als je een keiharde ruk aan zn kop geeft als tie je meesleept aan de hand..? Verward

Wel heeft een Hackamore een best scherpe inwerking, een gemiddeld paard loopt er echt niet snel doorheen.. Het is dan niet dat de Hackamore pijn doet, maar ze vinden de druk op de neus dan gewoon onprettig, ook kan je met een Hackamore je paard gewoon aan de teugel rijden zoals je normaal met een bit ook doet..

Valeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 18:08

Ik heb mijn paard 2 jaar met Hackemore gereden en als je hem gebruikt zoals het de bedoeling is kan er weinig fout gaan.
Dat is rijden met ontspanning, dus de scharen hangen eigenlijk 99% van de tijd in ontspannen toestand. op het moment dat het paard niet nageeflijk is en op de voorhand gaat lopen tik je hem als het ware met kleine tikjes en benen weer omhoog. Daarna geef je je paard gelijk weer die ontspanning terug door het hackemore in ontspannen toestand terug te laten keren. Benen erbij houden natuurlijk.

Wil je de neus van je paard breken, dan moet je flink hard rukken hoor.
Iemand met een gezond verstand laat dat wel uit zijn hoofd. dat doe je toch ook niet als hij een bit in heeft Verward

Al die commotie over dat Hackemore altijd, alsof het een martelwerktuig is.