eigenwijs paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kreta

eigenwijs paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 11:42

er staat nu een paard bij mij op stal zo ongeveer 3 weken!
dressuurmatig is het een kei, kan geweldig lopen uitstrekken tot het gaatje! Haha!

maar met springen is het een eigenwijs beest. Kruisje gaat ie wel over heen, maar zodra er iets verandert op er staan er 2 achter elkaar dan probeert hij er op allerlei manieren langs heen te gaan!

heeft 1 van jullie misschien een idee, hoe ik dat kan oplossen!

Maybe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 11:44

Goed opsluiten met je benen en je handen en recht op de hindernis af gaan.

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 11:50

Begin met dressuurrijden met balken. ik doe dit heel vaak. het is een leuke afwisseling voor het paard en ze worden er heel los en attent van. Wat kun je hier nu mee doen denk je? Wel je kunt de balken zodanig leggen dat je er twee galopspringen tussen moet maken, of drie of vier, of in de vorm van uitjes of met drafbalken erbij en ga zo maar door. Op die manier leer je het paard al te sluiten en te verruimen tussen twee balken. de volgende stap is om er cavaletti's van te maken, dus kleine hindernissen en van daaruit ga je verder met echte hindernissen. beginnen met 50 tot 70 cm en steeds verder uitbouwen. Voor mijn paard is dit ideaal. mocht je meer willen weten ga dam kijken bij Fritz Tiedemann, die heeft dit bedacht. Dressuurrijden met hindernissen. het werkt echt. mijn paard is er een stuk beter door te rijden tussen de hindernissen dan voorheen.

kreta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 11:58

met balkje op de grond is geen enkel probleem, met 2 galopsprongen er tussen ook nie, maar het paard is meer eigenwijs als er een steiltje staat van bv 60 cm dan probeert hij er links en rechts langs heen te gaan.
ik heb al geprobeerd hem van alle kanten op te sluiten en recht op de hindernis af te gaan, maar het paard gaat z.n eigen gang. terwijl als hij wel springt met kruisjes ed hij het hartstikke leuk vind!

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 12:57

en hoe doet het met vrijspringen dan? probeert die daar ook hoge sprongen te vermijden? zo ja, dan is hij denk ik bang. Zo nee dan is hij echt eigenwijs!
je moet denk ik gewoon oefenen. lage hindernissen van ongeveer 50-60 cm en gewoon zitten er rijden, goed opgesloten houden en springen!
anders kom ik je volgend weekend wel ff helpen! Haha!

kreta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 19:17

vrijspringen doet ie super! maar het gaat alleen mis als er een persoon op zit, maar ik ga gewoon door en leuk dat je komt helpen!! Haha!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 19:27

Is ie ook goed aan je hulpen met dressuur??
Is gewoon een vraag hoor, als ie namelijk in dressuurwerk niet goed genoeg aan je hulpen is, dan kan ie daar met springen natuurlijk makelijk door heen lopen als ie geen zin heeft in wat zwaarder werk.

Probeer het anders eens met balken naast de sprong I-I <- zo zeg maar.
Kan, schuin vanaf de bovenste balk van de hindernis of gewoon op de grond. Hij KAN natuurlijk wel over die balken heen maar het geeft ze vaak toch het gevoel dat ze 'opgesloten' zijn.

kreta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 11:56

dresuurmatig loopt het beestje goed, reageert goed op de hulpen ed.

@ carlijn83: met schuine balken naaast de hindernis hebben we ook al geprobeerd maar dan sptingt het paard liever over de schuine balken dan over bv een steiltje van 80 cm!.

gisteren hebben we een hindernis aan de bakrand gezet met een aan de andere kant een schuine balk en moet zeggen dat hij daar wel enigzins braaf over heen ging!

snap er echt niets meer van!