loopt onder mij vandaan

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bambi

loopt onder mij vandaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 21:57

HAllo,

Ik rijd sinds kort weer een nieuw paard bij een toppertje maar wel een probleem misschien dat jullie mij kunnen helpen. Paard heeft een Z training gehad maar heeft afgelopen jaar alleen op het land gestaan (vorige eigenaren) Deze hebben hem ook helemaal vereden met slof waardoor hij nu ongeloofelijk stug is Als hij eenmaal een beetje soepel word komt mijn probleem hij gaat schijn lopen (alleen in draf) dus voorbenen hoefslag buiten benen naar het midden/binnenhoefslag en valt steeds meer om ook op voltes opeens naar binnen of buiten. Meer been em geen druk op de teugels helpt niet (zelfs zonder teugels gerden maar dote het dan ook)
Wie kan mij helepen?

Alvast bedankt BAMBI

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 00:28

je paard leunt met de schouder op de bakrand en is niet aan twee teugels/2 benen. Je kunt het paard recht richten door zelf goed recht te zitten. Je buitenteugel er goed aan houden en daarmee (en met je buitenbeen) de schouder van je paard iets naar binnen "duwen" zodat je de voorhand voor de achterhand plaatst. Als je paard niet goed aan je buiten teugel is, wil het wel eens helpen om een beetje stelling naar buiten te vragen (contastelling), zo recht maken aan 2 teugels en beide benen en dan pas weer binnenstelling nemen als dat nodig is. Sluit het paard op tussen beide benen en teugels.

Succes...

ps: als het paard zo ver doorgereden is, kan hij natuurlijk ook supergevoelig reageren op jou zit en gewichtshulpen... Zorg dat je iemand hebt die kan zien of jij wel gelijke druk hebt en goed recht zit...

Roofer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:26

Zorg er voor dat hij recht onder je blijft, dus echt "tussen" je benen.
Voel je dat hij naar binnen valt, binnenbeen er wat meer bij, buitenteugel opvangen. Valt hij naar buiten, buiten been erbij en buitenteugel begrenzen. Probeer wat oefeningen als schoudervoor, schouderbinnenwaarts en wijken mee te nemem om hem te trainen om netjes onder je te blijven.
Let ook goed op je hulpen, omdat je paard al wat "verder" is luisteren de hulpen vaak heel nauw.

Succes en veel plezier verder met je paardje.

Hessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:17

Hoihoi,
Zoals geloof ik al gezegd is, kunnen de gewichtshulpen erg belangrijk zijn. En dat uit de hoefslag vallen, wat jij beschreef is gewoon traffaire(kweet niet of je dat zo schrijft, maar het is iig een oefening uit de Z) dus dan meent dat paard dus dat je daar de hulpen voor geeft. Als het echt niet lukt, denk ik dat je proffesionele instructie moet gaan zoeken. Die ziet vast wel wat er mis is.
Succes!

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 15:39

Hessiej schreef:
En dat uit de hoefslag vallen, wat jij beschreef is gewoon traffaire(kweet niet of je dat zo schrijft, maar het is iig een oefening uit de Z) dus dan meent dat paard dus dat je daar de hulpen voor geeft.

Dit kan heel goed. Waarschijnlijk licht je buitenbeen dan te ver naar achteren...

Wat betreft het naar binnen en buiten vallen op de volte moet je zorgen dat jij de juiste huiding hebt. Dus binnenhand van de hals, binnenbeen erbij en begrenzen met buitenbeen en buitenteugel. Let er op dat je niet op je binnenteugel de volte doorstuurt. Maar met je binnenbeen naar je buitenteugel drijven.

Het kan goed zijn dat je paard niet recht is. Dit kan je ook goed oplossen door op de tweede hoefslag te rijden. Valt hij naar de hoefslag toe, dan opslossen met buitenbeen en valt hij naar binnen dan oplossen met je binnenbeen (en natuurlijk begrenzen met je teugels).

Veel succes ermee