Tinker niet meer te houden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kelpla

Tinker niet meer te houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 15:14

Hallo,

Ik ben nieuw hier en zit met een probleem. Ik heb een tinker van 8 jaar oud en de laatste tijd is hij erg vervelend met buitenrijden. Hij pakt constant z'n bit vast en gaat dan heel hard draven, ik krijg hem dan haast niet meer terug, laat hem dan maar uitdraven. Met iemands anders rijden is helemaal een ramp want hij wil continue als eerste lopen en gaat dan ook in de galop er van door. Heeft iemand tips voor mij?
Alvast bedankt.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 15:55

Je kan een keer gaan buitenrijden met een martingaal en kijken of dat werkt. Meestal vinden ze alsnog een manier om het bit vast te pakken.. Maar iig als hij het weer doet, er zo vandoor gaan in draf, gewoon zitten teugels op maat, en in een volte proberen te sturen, als je hem op die volte hebt kijken of hij het bit loslaat en zodra die dat doet gelijk naar beneden vragen, benen eraan en bij elkaar rijden. En gewoon net zo lang op die volte laten lopen totdat hij het bit loslaat, ook al duurt dat een half uur.. En zodra hij braaf op die volte loopt, precies naar je zin, dan moet je gelijk stoppen en heel goed belonen, want als je dan nog even doorrijd heb je kans dat hij het beu raakt en weer vervelend gaat lopen doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 15:56

heb je al een tandarts erbij gehad?
kan namelijk een probleem zijn met haken op de kiezen, dan worden ze soms behoorlijk vervelend.

verder natuurlijk goede les nemen en niet meer gaan buitenrijden totdat hij in de bak perfect naar je luisterd.
veel overgangen rijden ....

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 16:08

ellepel schreef:
heb je al een tandarts erbij gehad?
kan namelijk een probleem zijn met haken op de kiezen, dan worden ze soms behoorlijk vervelend.

verder natuurlijk goede les nemen en niet meer gaan buitenrijden totdat hij in de bak perfect naar je luisterd.
veel overgangen rijden ....

Wat een stoutert heb jij zeg *LOL*
En mijn tink heeft ook een moment haar bitje vast gepakt,was niet schrik barend maar toch.
En idd ik heb de tande fee langs laten komen,ze had mooi haken.

En met dit weer zijn de meeste toch ook wat hittepetit.
verder niet alleen maar in die mond gaan hangen he,ook goed aan de hulpen houden in de bak!
Les kan idd goed helpen voor de basis.

Ook als hij echt gewoon moet stoppen,ophoudingen geven!
Vast en dan weer los,vast en dan weer los dan kan hij moeilijker het bit vast nemen.
Maar natuurlijk wel eerst lichamelijke ongemakken uitsluiten.
En alleen als nood gebruiken,liever natuurlijk op de zit hulpen!

Kelpla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 16:10

[quote="ellepel"]heb je al een tandarts erbij gehad?

veel overgangen rijden ....[/quote]

Dit is ook het probleem met hem. In de bak doet ie precies hetzelfde. het is een bak met schrikdraad erlang en als ik dan bv op de volte zit en op de lange zijde komt pakt hij z'n bit en gaat gewoon echt door het draad heen

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 16:16

Toen 1 van onze paarden haken had pakte ze het bit niet vast, alleen kon ze totaal niks in d'r mond hebben, bij de lichtse druk stond ze al op d'r achterbenen.. Maar je kan natuurlijk voor de zekerheid altijd een tandarts erbij halen want misschien is er wel een ander probleem of zijn het toch haken.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 16:20

Nou als hij in de bak ook al on handelbaar is,zou ik echt even niet meer naar buiten gaan hoor.

Je zal dan toch echt een les moeten gaan nemen,iemand die je aanwijzingen kan geven en die je kan helpen.

Anders gaat het echt de verkeerde kant op hoor.
Ze zijn bere sterk dat geboefte!

Hoe oud is je paard en hoe lang rijd je hem al zelf?
Hoe oud ben je zelf?
Heeft hij deze nukken al lang?

Kelpla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 16:55

roosa schreef:
Nou als hij in de bak ook al on handelbaar is,zou ik echt even niet meer naar buiten gaan hoor.

Je zal dan toch echt een les moeten gaan nemen,iemand die je aanwijzingen kan geven en die je kan helpen.

Anders gaat het echt de verkeerde kant op hoor.
Ze zijn bere sterk dat geboefte!

Hoe oud is je paard en hoe lang rijd je hem al zelf?
Hoe oud ben je zelf?
Heeft hij deze nukken al lang?

ME PAARD IS 8 JAAR EN IK RIJ HEM NU IETS MEER DAN EEN JAAR, BEN ZELF 23 JAAR.
HIJ HEEFT DEZE KUREN NOG NOOIT GEHAD T IS ECHT DE LAATSTE 3 WEKEN MAAR IK HEB ZOJUIST INFO OPGEVRAAGD BIJ EEN PAARDENTANDARTS.

BEDANKT VOOR JULLIE ADVIEZEN!

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 17:23

Bedoel je het zo schreeuwerig,of stond je capslockje nog aan?
Heb ik iets verkeerd gezegd?

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 19:52

Ik denk eerder een respect probleem. Tanden kan natuurlijk, maar waarschijnlijk is dit paard altijd wat drammerig geweest. Als ik het fout heb vergeef het me dan maar.

Z'n probleem word het beste en snelste opgelost op de grond. Eerst op de grond respect voordat je er op respect kan krijgen. Respect komt wel van beide kanten. Dus respect door slaan is geen respect, maar angst. Je moet het verdieen door je gedrag.

Teigertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 21:31

Je kan proberen om te gaan rijden met Thieleman teugel of un slofteugel

Ik rij ook un paardjuh met dat probleem maar ik heb toen in het begin veel met slof gereden nu gaat het wel beter maar hij heeft af en toe nog zun buien dus helemaal overgaan zal het bji jouw paardje ook niet gaan!!

Kelpla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 08:24

roosa schreef:
Bedoel je het zo schreeuwerig,of stond je capslockje nog aan?
Heb ik iets verkeerd gezegd?

mn capslock stond nog aan, sorry.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 19:33

gam heeft het ook een periode gedaan, terwijl zijn tanden in orde waren. het waren gewoon rijtechnische problemen. zo heeft hij een heel arsenaal aan truukjes gehad om onder het werk uit te komen. nu ik het met hem wat rustiger aan doe en het wat beter leer is hij ook minder vervelend.

let daarnaast ook even op het voer. gam werd in het rijden bijna onhandelbaar door het kuilgras en de brok. hier zou je paardje ook last van kunnen hebben.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 19:34

gam heeft het ook een periode gedaan, terwijl zijn tanden in orde waren. het waren gewoon rijtechnische problemen. zo heeft hij een heel arsenaal aan truukjes gehad om onder het werk uit te komen. nu ik het met hem wat rustiger aan doe en het wat beter leer is hij ook minder vervelend.

let daarnaast ook even op het voer. gam werd in het rijden bijna onhandelbaar door het kuilgras en de brok. hier zou je paardje ook last van kunnen hebben.

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 12:43

Teigertje schreef:

Ik rij ook un paardjuh met dat probleem maar ik heb toen in het begin veel met slof gereden nu gaat het wel beter maar hij heeft af en toe nog zun buien dus helemaal overgaan zal het bji jouw paardje ook niet gaan!!

Dat ga je toch niet menen he Boos!

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 14:17

jeanie schreef:
Dat ga je toch niet menen he Boos!

Ha ha ha wel ja gooi er maar weer een trek touwtje aan! Clown
Lekker makkelijk he OK dan!

Zo krijg je juh paardjuh wel weer in ut gareel,leekuur niet naar hum luisteren.

nog verekte moeilijk hoor die taal

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 14:51

als je hulpteugels eraan gaat hangen, los je het probleem toch niet op je voorkomt het alleen volgends mij.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 22:50

Teigertje schreef:

Tuurlijk.. Als je je paard even niet kan houden trek je hem toch gewoon rustig naar beneden met een slof? Wat maakt het uit dat hij dan niet ontspant.. Ookal is dat de bedoeling van nagevelijk..

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 21:57

om trekken of op een volte en inderdaad kijken naar het gebit. Maar vooral je niet druk maken want dan doen ze het juist!

Succes!

mooneyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 23:24

hoeveel voer je hem?

een tinker heeft helemaal niet veel brok nodig, (of helemaal niet)

ik ken iemand met een tinker die is minder gaan voeren, en kan nu veel fijner buiten rijden.