'Headbangen'

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ardalambion

'Headbangen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 22:59

Ik weet niet of hier al een topic over is, aangezien ik pas op bokt ben.

Het gaat om het volgende probleem:

Mijn paard heeft soms last van het zogenaamde 'headbangen'.
Ik heb géén idee hoe ik dat op moet lossen.

Ik heb 1 x per week met hem les bij de ponyclub, maar de tips die mijn instructrische geeft, lossen het probleem niet op.

Hij doet het echter niet vaak, maar af en toe.
Eerst dacht ik dat hij ergens last van had, maar dat is niet zo.

Zou het komen omdat hij zich verveeld?
Hij doet het namelijk het meest in het begin van de les. [Als hij dus nog niet aan het werk is]

Ik heb geen idee hoe ik dat kan voorkomen.
Hem er meer onder drijven?
Helpt niet.

Het lijkt wel een tik van hem.
Na 5 minuten is het ook over, maar toch is het behoorlijk irritant.

Ik vroeg me af of hier iets aan te doen valt?

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 23:23

een paardje van een vriend van me doet dit ook steeds op stal Scheve mond ook doet hij het soms als je hem vastneemt. nooit tijdens het rijden.
hij heeft ook al veel geprobeerd maar niets helpt.
zou wel eens een teken van vervelen kunnen zijn,weet het wel niet zeker want heb er totaal geen ervaring mee

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 11:04

mijn paardje doet dit ook, maar alleen in stap. Echt heel irritant :S

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 11:13

Die van mij doet het ook, maar dan niet ''headbangen'' maar een mix van headbangen en der nek uitrekken en raar doen. En ja ik denk ook dat het een soort van verveling is, van mij mag ze dit doen tijdens het losrijden, maar na een half rondje is het genoeg vind ik, en dan doormiddel van ''loekie'' te zeggen stopt ze Tong uitsteken En ja hoe ik dat heb aangeleerd? Geen idee eigenlijk, een schop zij de vorige eigenaresse, zodat ze doorliep. Maar of dit nou echt helpt..

Verder heb ik geen tips..

Ardalambion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 11:22

Bedankt voor de reacties.

Ik denk dat ik het inderdaad maar moet accepteren want er lijkt inderdaad niet veel aan te doen.
Ja, hem bezig houden. Tong uitsteken

In ieder geval bedankt!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 11:53

gebruik de zoekfunctie maar eens op headshaken dan vind je denk ik wel veel meer mensen met dit probleem. Er zijn wel meer topics over geweest dan kan je lezen hoe andere ermee omgaan.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 12:05

In de Bit stond laatst toevallig een stukje hierover, sommige paarden doen het door zonne-alergie of zoiets en diegene had als advies van de DA gekregen om een touwtje met een kraaltje aan de neusriem te hangen zodat het kraaltje tussen de neusharen hangt ongeveer.
Ze wist ook niet waarom het hielp, maar het werkte blijkbaar wel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 16:02

mijn pony heeft een combinatie van pollenallergie en zonlicht overgevoeligheid.
hij knikt altijd, zowel zomer als winter.
als het hooikoorts tijd is, kan ik bijna niet rijden, hij knikt dan zo erg dat hij ervan gaat struikelen dus is in een snellere gang rijden dan te gevaarlijk.

headshaken kan heel veel oorzaken hebben.
van hoofdstel wat te krap zit tot oorontsteking, rugproblemen en hooikoorts dus..

Ardalambion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 15:08

Dank jullie wel voor de tips!
Hier heb ik echt wat aan OK dan!

dutchgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 15:50

headshaken kan inderdaad een allergie of iets zijn,maar het kan ook een rij technisch probleem zijn.
mijn paard b.v was vijf jaar toen ik hem kocht net zadelmak en erg snel kon hen ook niet met zweep rijden.Als ik ging rijden begon hij na enige tijd te schudden met zijn hoofd,gewoon laten gaan riep mijn instructrice niet druk om maken,maar na een tijdje wordt je er wel gek van dus ik ging steeds meer tempo wisselingen rijden om hem sneller in het achterbeen te maken en het hoofd schudden was over hij doed het nog af en toe maar alleen als hij hard gewerkt heeft en dan moe word maar dan krijg ik hem ook niet meer snel aan mijn been en is hij niet meer geconcentreert.Dus misschien is het probleem van je paard op deze mannier op te lossen.veel succes