hoe wijken bij L-proef?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ninatje

hoe wijken bij L-proef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 15:35

haii mensjes
ik rijd bij de vereniging waar ik lid van ben regelmatig kleine wedstrijdjes, en het viel me op dat je bij het wijken niet moet doorzitten (er staat boven de proef lichtrijden tenzij doorzitten gevraagd, maar er wordt bij het wijken geen doorzitten gevraagd) Nou is dat op zich nog vrij duidelijk, maar in mijn les wordt er bij het wijken altijd doorgezeten! En bovendien lijkt mij lichtrijdend wijken ook best wel vervelend eerlijk gezegd...

wat moet ik doen bij de wedstrijd, lichtrijden of doorzitten?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 15:46

Lichtrijden, zoals in de proef staat. Ik zou er dan eens iets van zeggen in je les. Als je het een paar keer oefent is het niet lastiger als doorzittend.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 15:46

ninatje schreef:
haii mensjes
ik rijd bij de vereniging waar ik lid van ben regelmatig kleine wedstrijdjes, en het viel me op dat je bij het wijken niet moet doorzitten (er staat boven de proef lichtrijden tenzij doorzitten gevraagd, maar er wordt bij het wijken geen doorzitten gevraagd) Nou is dat op zich nog vrij duidelijk, maar in mijn les wordt er bij het wijken altijd doorgezeten! En bovendien lijkt mij lichtrijdend wijken ook best wel vervelend eerlijk gezegd...

wat moet ik doen bij de wedstrijd, lichtrijden of doorzitten?

in de L1 moet je lichtrijden, in de L2 moet je doorzitten. Wijken met lichtrijden vond ik oo niet zo fijn maar het is maar 5 meter.. dus dat moet wel te doen zijn. In de L2 moet je 10 meter wijken, en daar moet je dus ook doorzitten.. vond ik ook een stuk fijner.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 16:41

Je moet gewoon lichtrijden. Gewoon op les een paar keer doen. Het went wel hoor, met lichtrijden. Maar als je paard veel beter wijkt bij het doorzitten kan je dat ook wel doen, de meeste jury's letten alleen maar op de benen van het paard. Als ze het wel zien krijg je een punt minder voor het wijken. Dus wijkt je paard bij lichtrijden voor een 4, bij doorzitten voor een 7, krijg je bij doorzitten 7 -1 dus een 6. Dan kan je beter gaan doorzitten, kom je uiteindelijk hoger uit.
Maar officieel moet je lichtrijden.

ninatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 17:21

ok bedankt alvast! ik zal vanavond eens uitproberen hoe hij het doet met lichtrijden... we zullen zien Haha!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 18:39

Doorzitten is makkelijker om je pony opzij te drukken, maar dit kan ook ten kosten gaan van de hals houding omdat jij zit te peilen om je paard opzij te krijgen.

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 20:20

ik zie altijd vet veel mensen lichtrijden tijdens het wijken, maar ik vind het helemaal niks! laat mij maar doorzitten heb altijd het idee dat het er nogal raar uitziet als ik lichtrijd tijdens het wijken ??

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 23:12

In de training wijken terwijl je op het verkeerde been licht rijdt. Zodoende geef je de hulp door op het moment dat het voorbeen moet scharen. Probeer het maar eens.
In de proef is het wijken tijdens lichtrijden Lachen

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 23:24

@VValar: Dat is wel een goede tip, ik zit eigenlijk altijd door bij het wijken, ik zit eigenlijk heel vaak door bij dressuur..

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 23:51

In de L moet je inderdaad wijken voor het been en daarbij lichtrijden. Over een breedte van slecht vijf meter dan moet duidelijk gaan.

Op zich wel vreemd daar het wijken idd altijd makkelijker uit voeren is bij het doorzitten. Wat de reden van het lichtrijden bij het wijken is is mij een raadsel. Een tot L1 doorgereden paard zou toch allicht sterk enoeg moeten zijn om een ruiter gedurende een minuut of vijf in draf doorzitten te kunnen vervoeren.
In Duitsland moet je overigens al veel sneller doorzitten. En ook de jonge paarden worden al snel getracteerd op doorzitten. Als je het goed kunt is het ook niet belastender dan het lichtrijden.

Dus ja bij L1 moet je lichtrijden tenzij doorzitten vermeld wordt en bij de L moet je altijd doorzitten tenzij lichtrijden vermeld wordt en dat is alleen bij het draf uitstrekken..
Het went wel idd maar het is toch vreemd. Bovendien in de overgangsperiode moest je eerst toen het L was doorzitten en splitsten ze het ineens in L1 en L2 en moest je in de L1 lichtrijden terwijl je doorzitten gewend was dat was pas vreemd.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 00:11

maar dat was vroegah - voordat er het L werd ingevoerd en we ook gewoon L1 en L2 kenden - ook al zo. Dus dat vreemde valt best mee Knipoog

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 00:17

Ik kan niet zeggen dat ik het lastiger of makkelijker vind.
Toevallig heb ik vanmiddag een L1 proefje gereden en op mijn gewichtsverplaatsing gaat het paard gewoon opzij. Doorzitten, lichtrijden, of van mij part verlichte zit. Dat maakt hem of mij niets uit.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 09:51

joycie schreef:
ik zie altijd vet veel mensen lichtrijden tijdens het wijken, maar ik vind het helemaal niks! laat mij maar doorzitten heb altijd het idee dat het er nogal raar uitziet als ik lichtrijd tijdens het wijken ??

In een L1 proef moet het en zo gek vind ik het nou ook weer niet. Op les doen we het ook gewoon zo en af en toe gaan we doorzitten.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 10:55

Nou ja een paard is gewoon makkelijker te rijden met doorzitten, vind ik.
Maar goed er zijn sommige mensen die doorzitten heel erg moeilijk vinden of onhandig en die rijden dan liever licht dat kan ik me dan ook weer voorstellen.

Zo ik vind het makkelijker met doorzitten maar das persoonlijk.

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 12:14

heb het idee dat het er bij mij raar uit ziet..vind het moeilijk om licht te rijden als ik moet wijken en heb het ook nooit met lichtrijden geleerd, dus vandaar Lachen

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 22:27

joycie schreef:
heb het idee dat het er bij mij raar uit ziet..vind het moeilijk om licht te rijden als ik moet wijken en heb het ook nooit met lichtrijden geleerd, dus vandaar Lachen

Ik heb het ook met doorzitten geleerd. Vreemd ziet het er niet uit en wat is vijf meter nou Haha! Gewoon snel die winstpunten halen en over naar de l2

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 19:45

Het zal wel aan mij liggen maar ik vind lichtrijden makkelijker tijdens het wijken. Mischien omdat ik doorzitten moeilijker vindt.
Maar je moet altijd doen wat er in het proefje staat anders heb je mischien minder punten terwijl dat niet nodig was.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 19:50

wemkelover schreef:
Het zal wel aan mij liggen maar ik vind lichtrijden makkelijker tijdens het wijken. Mischien omdat ik doorzitten moeilijker vindt.
Maar je moet altijd doen wat er in het proefje staat anders heb je mischien minder punten terwijl dat niet nodig was.

Mijnervaring is dat als je correct wijkt en je daarbij doorzit dit nog niet zo heel zwaar bestraft wordt.
En doorzitten moet je leren. Gewoon oefenen zonder beugels wordt het vanzelf gemakkelijker.