Lichtrijden als je paard aan de teugl loopt???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariek1983

Lichtrijden als je paard aan de teugl loopt???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 14:58

Als ik mijn paard neerwaarts rijdt in de draf, zit ik eigenlijk altijd door omdat het dan op de een of andere manier makkelijker en ontspannender gaat. Maar na een tijdje als mn paard helemaal ontspannen loopt, wil ik gaan lichtrijden en dan gaat mn paard zeg maar constant "headbangen". Dus stukje omhoog, stukje weer naar beneden enz.
Of ze probeert dr koppie er helemaal uit te drukken. Maar als ik dan weer ga doorzitten dan loopt ze meteen weer heel mooi laag en houdt ze dr hoofd ook constant laag zonder dat "headbangen". Wie weet wat ik misschien fout doe, of welke hulpen ik nog anders kan geven zodat ze mooi constant blijft lopen????

Marieke OK dan!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 15:01

Ik denk dat jij je handen meebeweegt met het lichtrijden, dus beweeg je ook het bit en dus reageert je paard hierop door zijn hoofd ook te bewegen.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 15:02

Miss dat je je handen met lichtrijden niet meer netjes stilhoudt.. Je handen doen nl heel vaak dingen waar je zelf niet van bewust bent.. Knipoog

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 15:02

Marliesje schreef:
Ik denk dat jij je handen meebeweegt met het lichtrijden, dus beweeg je ook het bit en dus reageert je paard hierop door zijn hoofd ook te bewegen.

Dat zeg ik.. Gamma..! *LOL*

bibi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 15:06

Onbuwest je handen bewegen dat lijkt me een reden.
Probeer een keer de lussen van je dekje aan de voorkant vast te houden, misschien dat hij/zij wel naar beneden blijft lopen met lichtrijden, dan zie je de oorzaak misschien.
Mijn paard heeft het ook een geruime tijd gedaan omdat ik mijn handen niet stil hield, vooral in stap van rechts naar links, gaat echt wel over

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 15:07

kan ik dus ook voorkant van het zadel vasthouden, onder die holling? Want mn dekje heeft geen lussen :S

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 15:08

Jaa idd je pinken onder het dekje of onder het zadel. Dan voel je of het jouw fout is omdat je je handen teveel beweegt of dat het misschien een andere oorzaak heeft.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 15:12

Probeer je heel bewust te zijn van je handen.
Als jij lichtrijdt en je gaat staan moet de hoek van je ellebogen iets openen, als je dan weer gaat zitten sluit die hoe weer iets.
Misschien dat je als je hier goed oplet je je handen stiller houdt.
Als je een brave pony hebt kun je oefenen met een knoop in de teugels.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 15:15

Maar stel nou, dat het mn handen nie zijn. Gaat t uiteraard allemaal proberen hoor! Zou het dan ook nog een verdeling kunnen zijn van bijv beendruk en teugeldruk. Dat als ik bijv aan het doorzitten ben ik mn benen er beter aan heb en de druk op de teugel constant is? En dat de beendruk andersgaat als ik lichtrijd??? En dat ik minder druk op de teugels heb??? Of is dat ook wat jullie verstaan onder dat meebewegen?

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 15:17

Als je doorzit kun je makkelijker inwerken met je zit, dat is inderdaad ook zo.

Maar ik denk dat hij dan hoogstens omhoog zou komen en wat van je hand af, maar hierdoor komt denk ik niet het "headbangen" daarvan komt.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 15:29

okeej, nou ga dr morgen es goed opletten! En heb za les dus zal t ook wel even aankaarten. Vanaf de zijlijn zie je het meest..
Thanx

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 15:35

Inderdaad, het is het fijnst als je iemand op de grond hebt staan die je verteld als je handen bewegen, of wie weet heeft het een andere oorzaak.
Heel veel succes iig!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 17:45

probeer eens voorzichtiger neer te komen
een paardje waar ik soms op rij heeft een redelijk gevoelige rug
als ik lichtrij en kom gewoon neer gaat dat hoofd stukje omhoog, ga ik staan gaat dat hoofd weer omlaag
door me heel verzichtjes neer te gaan zetten, en zoveel mogelijk met de bewegingen mee te gaan deed hij dit na een halfuurtje niet meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 21:58

Twee kansen.

1. Met doorzitten zoek je steun op je teugels en trekt het paard dus in de krul
2. Als je gaat lichtrijden stoor je met je zit en/of handen je paard dusdanig dat je de aanleuning verstoort.

Zitlesje kan duidelijkheid geven, en is nuttig voor alle ruiters op alle niveaus. Succes!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 09:50

Dus je gaat doorzitten om je paard aan de teugel te krijgen??? Erg slecht, de hele tijd doorzitten om zo je paard naar beneden te krijgen.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 10:10

MissSisa schreef:
Dus je gaat doorzitten om je paard aan de teugel te krijgen??? Erg slecht, de hele tijd doorzitten om zo je paard naar beneden te krijgen.

Heel erg nuttige reactie dit!

Ik denk dat ze niet de hele tijd door gaat zitten hoor. Ze zal gewoon beginnen met lichtrijden en pas als haar pony lekker los is gaan doorzitten.

Wat betreft zitles, dat lijkt me een erg goed idee!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 10:14

Marliesje schreef:
Heel erg nuttige reactie dit!

Ik denk dat ze niet de hele tijd door gaat zitten hoor. Ze zal gewoon beginnen met lichtrijden en pas als haar pony lekker los is gaan doorzitten.

Wat betreft zitles, dat lijkt me een erg goed idee!

Zoals ik het opvat kan ze haar paard alleen als ze doorzit goed genoeg aan de teugel krijgen, als ze gaat lichtrijden loopt het paard min of meer weer van de teuegl.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 10:19

Nee niet om em daar te krijgen! Ik bgin al in stap en als die in stap netjes loopt, dan ga ik over in draf en blijf ik even doorzitten totdat ik het idee heb dat ze ontspannen loopt. Dan wil ik dus gaan lichtrijden en dan gebeurt er wat ik beschrijf. En nee ik trek mn paard niet in de krul. Want als ik dat deed zou ze ook niet ontspannen. En in de draf kan ik de teugels vrij los laten en dan blijft ze nog netjes beneden. Nou en als ze alleen maar neerwaarts zou lopen omdat ik zo heel veel druk gaf dat ze el moest zou ze dan toch dr kans nemen om er uit te komen. Dus nee denk nie dat dat het probleem is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 11:12

je moet beginnen met lichtrijden
als ik losrij gebeurt dit zo:
eerst stappn, lange teugel, wat firguren
teugels op maat, wat meer wendingen erin, nog niet aan teugel
draf,lichtrijden, figuren, totdat ze netjes de voltes rond loopt, dan 8-tjes, slangevoltes met cirkels in de bogen, noem maar op
DAN ga ik gaan doorzitten, weer die figuren, en dan is ze los genoeg om aan teugel te rijden
dan vraag ik haar wat naar beneden, en doe ik verder met de figuren
ook overgangen stap-draf-middendraf-verkorte draf-galop, noem maar op
ook stukjes lichtrijden ertussen, lange teugel aan de teugel, noem maar op.
dan lange teugel voorwaarts-neerwaarts en uitdraven

en zo moet volgens mij een uurtje eruit zien
uiteraard kun je er zijgangen in verwerken ook Knipoog

mijn instructeur zegt altijd:
als je paard tijdens het doorzitten moeilijker loopt dan tijdens het lichtrijden, dan doe je iets verkeerd.
dan belemmer je het paard in je bewegingen.
omgekeerd is dit ook zo
als je paard van de teugel gaat tijdens het lichtrijden dan doe je iets verkeerd
dan beweeg je te veel met je handen of je bonkt in zijn rug!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 11:14

Mariek1983 schreef:
Nee niet om em daar te krijgen! Ik bgin al in stap en als die in stap netjes loopt, dan ga ik over in draf en blijf ik even doorzitten totdat ik het idee heb dat ze ontspannen loopt. Dan wil ik dus gaan lichtrijden en dan gebeurt er wat ik beschrijf. En nee ik trek mn paard niet in de krul. Want als ik dat deed zou ze ook niet ontspannen. En in de draf kan ik de teugels vrij los laten en dan blijft ze nog netjes beneden. Nou en als ze alleen maar neerwaarts zou lopen omdat ik zo heel veel druk gaf dat ze el moest zou ze dan toch dr kans nemen om er uit te komen. Dus nee denk nie dat dat het probleem is.

als je de teugels loslaat enze blijft in de "houding" lopen dan doe je iets verkeerd.
als je GOED gereden hebt, dan zou je paard je hand moeten volgen
dat wil zeggen: als je je teugels 5 cm langer laat dan moet je paard met dezlfde aanleuning 5 cm dieper/lager gaan lopen
als je je teugels helemaal loslaat dan moet je paard gaan stofzuigen (met de neus over de grond)

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 11:22

ik laat ze niet helemaal los. Maar geef dr meer ruimte gaat ze idd wat dieper lopen. Maar ik doe in principe hetzelfde als jou met rijden. Begin met stappen aan de lange teugel, dan figuren rjden in stap. Veel stelling links, rechts. Dan een galopje en in de galop veel schakelen in tempo. Stelling erin houden. Ook in draf doe ik veel schakelen. Daarna ga ik terug naar de stap en begin ik met vragen, en veel voltes rijden stelling links, rechts. Dan komt ze idd snel uit zichzelf neerwaarts. Deze manier heb ik van mijn instructrice. En idd zou ik daarna in draf moeten gaan lichtrijden maar ik heb nogal een strijdend paardje. En ik heb veel moeten oefenen met mn eigen ontspanning dus hebben we het zo gedaan omdat het wat makkelijker ging met doorzitten. Maar nu wil ik dus verder gaan en daarbij gaan lichtrijden en liep ik hier tegenaan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 11:33

oke, ik dacht dat je ze in stap losreed
dan aan teugel vroeg, en dan direct in draf gaan doorzitten en aan teugel
dan zou ik het wel begrijpen moest ze gaan vechten Haha!

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 11:37

nee dat heb ik gelukkig nooit gedaan!!!

mandjehhh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 15:04

ik heb een hele goeie oplossing om je handen stil te houden ik heb het ook moeten leren want ik had hetzelfde probleem als jou.
je moet een halster touw om de nek van je paard knopen en die bij je teugels vasthouden dus dan heb je het touw en de teugels vast. dan merk je zelf dat je je handen beweegt en dan kan je goed je handen stil houden want als je het touw voelt bewegen weet je dat je met je handen beweegt. zo heb ik het ook geleerd en ik deed er ook 2 maanden over ofzow. als jij je handen stil houd zou je paard haar hoofd ook netjes houden en ook netjes gaan lopen. nou ik hoop dat het je gaat lukken en je moet niet denken dat het niet helpt want zo is het bij mij ook goed gegaan.
doeidoei mandy

meike2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 16:03

Ik heb dit ook met mij bijrijd paard. Hij gaat pas goed nageeflijk lopen als ik doorzit. Volgens mijn instructrise komt dat doordat je tijdens doorzitten meer kan inwerken met je zit. Ik rijd nu heel veel voltes en overgangen. Het gaat nu steeds beter en wordt hij ook nageeflijk tijdens lichtrijden.