bij welke leefdtijd welke dingen doen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paula1

bij welke leefdtijd welke dingen doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 21:42

Knipoog ik wil wel eens weten , waneer jullie dingen leert aan je paard .

met wat voor leeftfijd moet je met wat beginnen?doorzitten,aan de teugel lopen ezo

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 21:46

Je kunt dingen moeilijk aan een bepaalde leeftijd vast knopen.
Ligt erg aan het paard zelf en hoelang een paard al onder het zadel is,
Kijk en voel goed hoever je paard is en wat ie aan kan en wanneer hij in de training klaar is voor iets nieuws.

Rachel_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 22:00

dat is weer bij elk paard verschillend

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 22:05

Wij kijken niet naar de leeftijd.

Maar hoe het paard zich ontwikkeld en hoe snel die alles opneemt, het ene paard leer sneller dan een ander paard.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 22:49

Ik ben het helemaal eens met wat hierboven staat. Kijk altijd of het paard er zowel lichamelijk en geestelijk klaar voor is voor je er zelfs nog maar over denkt.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 00:40

Ik kijk nooit naar leeftijd maar altijd na hoe het paard gaat en welke dingen het aanbied. Ach sommige leren snel en sommigen doen er langer over.
Spelenderwijs leer ik ze alles zeg maar, zonder doel van met 6 moet hij dit kunnen en met 7 dat.

Nee gewoon rustig

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 14:25

sluit me volledig aan bij bovengenoemde! paard biedt vanzelf aan wat het aankan, of het een beetje meer kan of nog niet.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 14:42

Jockey_my schreef:

Maar hoe het paard zich ontwikkeld en hoe snel die alles opneemt, het ene paard leer sneller dan een ander paard.

Precies zo werkt het idd. OK dan!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 14:43

Jockey_my schreef:

Precies zo werkt het idd. OK dan!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 18:45

Dat hangt van het paard af, als iets niet nodig is moet je dat nog niet doen. Alles van je paard heeft daar mee te maken.
Bij mijn pony ging het zo:
3- inrijden.
3.5-eerste wedstrijd.
3.5-mee naar springles en springen.
4-eerste springwedstrijd.
Aan de teugel lopen deed hij al heel makkelijk dus daar zijn we zo mee verder gaan werken. Doorzitten deed ik af en toe tussendoor en op les.

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 20:06

Als je begint met rijden op een jong paard, dan lijkt het mij ook slim om te kijken wat je doel is. Als je een echt goed paard hebt, waar je de Z of hoger mee wilt bereiken, dan lijkt het mij slimmer om er sneller mee te beginnen dan met een paard wat je eigenlijk meer voor je lol hebt. Ik rij nu 7 jaar en ik heb ook 7 klasses doorgewerkt. Je voelt vanzelf of je paard meer aankan of dat hij moeilijker dingen oppikt.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 20:37

krientje schreef:
Als je begint met rijden op een jong paard, dan lijkt het mij ook slim om te kijken wat je doel is. Als je een echt goed paard hebt, waar je de Z of hoger mee wilt bereiken, dan lijkt het mij slimmer om er sneller mee te beginnen dan met een paard wat je eigenlijk meer voor je lol hebt.

Ook een goed paard moet je blij houden. Niet te snel mee gaan. Juist als je goed Z wilt worden moet je de tijd nemen en niet alles half doen.
Kijk naar wat je paard aanbiedt, ga daarvanuit werken. Houd je paard blij en doe niet te veel, daar kan je hem voor zn leven mee verpesten.
Ik vind het belachelijk wat 'grote' ruiters doen met jonge paarden. WK jonge paarden vind ik echt een belachelijk idee. Zo'n dier krijgt helemaal geen tijd om uit te groeien, die moeten veel te jong veel te veel. Als ze het aanbieden, oke, maar daar wacht lang niet iedereen op.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 23:01

Kylan schreef:
Ook een goed paard moet je blij houden. Niet te snel mee gaan. Juist als je goed Z wilt worden moet je de tijd nemen en niet alles half doen.
Kijk naar wat je paard aanbiedt, ga daarvanuit werken. Houd je paard blij en doe niet te veel, daar kan je hem voor zn leven mee verpesten.
Ik vind het belachelijk wat 'grote' ruiters doen met jonge paarden. WK jonge paarden vind ik echt een belachelijk idee. Zo'n dier krijgt helemaal geen tijd om uit te groeien, die moeten veel te jong veel te veel. Als ze het aanbieden, oke, maar daar wacht lang niet iedereen op.

OK dan! Dat bedoel ik maar precies te zeggen. Bovendien zelfs die natuurtalenten die het aanbieden moet je toch eerst volwassen laten worden en goed uit laten groeien. Ik heb ze gezien hoor, 4 jaar auktion in Verden duitse L dressuur en L springen en met 14 met artrose totaal versleten op het land. Of die met 6 S springen, met 8 springen ze niets meer en staan ze waardeloos op het land. Aan de training van een jong paard mag je NOOIT een tijdscurve hangen. Altijd afhankelijk laten zijn van vele factoren. De factor die daar niet bij hoort is een doel stellen dat je met 5 Zmoet zijn. Dat vind ik zon onzin. Die ruin van mij is al 2 en nog maar L2 Zij zijn groot en ik is klein! is dat dan slecht of laat? Nee voor zijn tiende kon je er weinig tot niets mee aanvangen, overal van schrikken slecht evenwicht en dergelijke. Nu de laatste twee jaar is de L bevestigd en is hij doorgevlogen naar de Z thuis, niet op wedstrijden daar ik in die twee jaar ook nog zwanger ben geweest en een kleintje heb gekregen dus wedstrijden even naar tweede plan heb geschoven.
Je moet een paard altijd de tijd gunnen en de training vande vorm van dedag af laten hangen.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 09:48

krientje schreef:
Als je begint met rijden op een jong paard, dan lijkt het mij ook slim om te kijken wat je doel is. Als je een echt goed paard hebt, waar je de Z of hoger mee wilt bereiken, dan lijkt het mij slimmer om er sneller mee te beginnen dan met een paard wat je eigenlijk meer voor je lol hebt. Ik rij nu 7 jaar en ik heb ook 7 klasses doorgewerkt. Je voelt vanzelf of je paard meer aankan of dat hij moeilijker dingen oppikt.

Dat ook. Jij hebt er waarschijnlijk niet zo heel veel belang bij dat je paard snel op een hoog niveau loopt. Handelsstallen of mensen die hun paard voor de handel hebben daarentegen wel, snel naar het L/M rijden en verkopen en af en toe wat paarden houden om wat hoger te rijden.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 09:51

MissSisa schreef:
Dat hangt van het paard af, als iets niet nodig is moet je dat nog niet doen. Alles van je paard heeft daar mee te maken.
Bij mijn pony ging het zo:
3- inrijden.
3.5-eerste wedstrijd.
3.5-mee naar springles en springen.
4-eerste springwedstrijd.
Aan de teugel lopen deed hij al heel makkelijk dus daar zijn we zo mee verder gaan werken. Doorzitten deed ik af en toe tussendoor en op les.

Tjee ik ben dan wel een beetje laat met mijn pony...Bij mij ging het zo:

3.5 - Inrijden
3.7½(?) Verkopen aan mij Tong uitsteken
4. Dressuurmatigetraining
4.5 startkaart enz..aanvragen
2005 dressuurconcour Haha!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 11:27

Even denken, hoe ging het bij mij.
3,5 paard gekocht (was aangereden en licht doorgereden)
4 voor het eerst naar dressuurles
bijna 5 voor het eerst naar springles
5 startkaart aangevraagd en gestart in de B (eind dat jaar voor het eerst B springen gestart)
anno 2005 is ze 7 jaar (ok 8 in mei) en start ik haar in febr. voor het eerst L2 en zijn we B springen

Ook ik ben tegen die rubrieken voor jonge paarden. Wat heeft het voor zin om die jonge dieren zo jong al zo te belasten?
Met alle respect voor Anky maar Salinero vind ik ook veel te jong met z'n 10 jaar. Naar mijn idee loopt die nooit zo lang als Bonfire op dat niveau en zeker niet tot dezelfde leeftijd als Bonfire.
Ik heb liever een paard wat rustig in training wordt opgebouwd. Ja, een 8 jarige die op L2 niveau en B springen loopt is niet echt een interessant paard. Maar dat boeit me absoluut niet. Het is mijn eerste paard en ook het eerste paard waar ik wedstrijden mee rijd, meer ervaring heb ik niet. Maar ik weet dat het paard rustig de tijd heeft gekregen dus ik mag van haar verwachten dat ze nog een hele tijd mee gaat. En we zien wel waar het schip strand. Anky, watch it!! Tong uitsteken

Applebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 20:17

porscherider schreef:
Ook ik ben tegen die rubrieken voor jonge paarden. Wat heeft het voor zin om die jonge dieren zo jong al zo te belasten?
Met alle respect voor Anky maar Salinero vind ik ook veel te jong met z'n 10 jaar. Naar mijn idee loopt die nooit zo lang als Bonfire op dat niveau en zeker niet tot dezelfde leeftijd als Bonfire.

Als ik mij goed kan herinneren heb ik ergens gelezen dat Bonfire op 5 jarige leeftijd Z2 startte en als 7 jarige Grand Prix liep Haha!

Dat betekend dus dat ie 10 jaar lang op Grand Prix niveau heeft gepresteerd (en hoe!) en topfit met pensioen ging.

Lang op een laag niveau rijden betekend niet per definitie dat het beter is. Het gaat erom HOE je het doet. Luisteren naar je paard en ieder paard een individuele aanpak geven is belangrijk. Een goed getraind en getalenteerd paard dat als 8 jarige z'n eerste Grand Prix loopt zal waarschijnlijk langer heel blijven dan een 8 jarige paard op L niveau dat dag in dag uit op de voorhand wordt gereden in te zwaar zand etc.