hoe straffen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Banja

hoe straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 19:40

Ik moet mijn paard wel eens laten merken dat zijn gedrag soms een beetje te ver gaat, maar weet niet zo goed hoe, ik hou er namelijk niet van om haar te slaan, en met stem straffen werkt vaak wel goed, maar soms is er een drastichere aanpak voor nodig.. hoe kan ik haar laten merken dat ze soms niet zo extreem vervelend mag doen, zonder haar gelijk een klap te hoeven geven. Ik sla sowieso nooit op de neus, of het moet wel HEEEL erg zijn, maar meestal op de schouder of de kont of ofzo, maar wat zijn nog andere manieren??

kenso0wlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 20:26

Misschien als je je stem even verheft?
Maar wat doet ze dan precies?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 20:26

Als ik Milka staf voor iets wat echt niet kan, sla ik haar op de dichtsbijzijnde plek.
Mocht Milka trappen, dan geef ik gerust ee trap terug. Maar Milka heeft nog noit getrapt dus dat scheelt;)
Stem is meestal genoeg.

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 20:28

tja..ik gebruik meestal ook me stem
paarden schijnen heel gevoelig te zijn voor je stem en kunnen aan de toon waarop je iets zegt horen dat je boos bent??

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 20:29

als Misty heel vervelend is en dus steeds dezelfde streken herhaalt dan geef ik d'r gewoon een tik op d'r kont en dat is dan meestal wel genoeg.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 21:05

Wel ik kan wel eens een luide "EEEJ" roepen en terwijl serieus doordrijven... Daar schrikken ze vaak wel van en ze stoppen ook wel!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 22:12

Tsja, als ze niet (meer) naar je stem luistert zul je het denk ik toch op een wat hardere manier moeten aanpakken denk ik...
Een ' opvoedkundige tik' kan echt geen kwaad.
Als je het maar op het juiste moment doet. En als je hem/haar weer beloont wanneer ze goed luistert of gewoon lekker rustig is.
Dan leren ze het verschil tussen goed en fout. En als je consequent bent met tik wanneer fout zal ie daar echt wel een keer mee ophouden.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 23:00

jah idd...een tik van hey..dat mag niet is niet erg hoor, gaan ze echt niet dood van...maar dan ook weer goed belonen als ze braaf is;) gewoon rechtvaardig zijn!!

xPebblesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 23:40

Bedoel je tijdens het rijden of gewoon zo in de omgang.
In het eerste geval zou ik toch een tikje geven in het tweede geval ben ik toch wel streng.
Mijn paard moet gewoon luisteren gaat hij te ver dan straf ik hem, heb je wel eens gezien hoe paarden elkaar afstraffen??
Een mep van een mens kan daar nooit tegenop hoor.
Ik vind het belangrijker dat je op het juiste moment straft!!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 00:12

Slaan op de neus ofzo houd ik ook niet van.

Een hele weerbarstige met steigeren krijgt van mij wel eens een tik tussen de oren maar dan moet die het echt bont maken.

Bij het niet luisteren mag je best even prikken met de sporen of een ferme tik met de zweep geven.

Als je het zielig vind raad ik je aan eens bij een weide met paarden te gaan kijken, die gaan ook niet zachtzinnig met elkaar om.

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 19:15

kenso0wlover schreef:
Misschien als je je stem even verheft?
Maar wat doet ze dan precies?

dat werkt idd goed.. dan kijkt ze heel schuldig.. ze wil nog wel eens gauw in mijn hand happen of als we haar achterbenen optillen opzij trappen, ze kent dat nog niet, zijn we nu mee aan t oefenen...

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 19:33

je moet inderdaad wel altijd even nadenken of je paardje iets doet uit frustratie (omdat ze het bv. nog niet kan), of uit gemenigheid... Vooral bij een jong paard zou ik eerst niet te hard straffen (dus eerst stem), tenzij je zeker bent dat ze je uitprobeert. Straffen voor iets wat ze niet kan, levert uiteindelijk een bang of vals paardje op en dat wil je uiteraard niet. Heel veel succes!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 00:44

hangt ervan af wat ze doet. stel is ze echt strontvervelend in de omgang een keertje, dan je stem gebruiken, en als dat niet helpt even in de neus knijpen. zit je erboven op, dan kun je ipv te slaan even een klein tikje op haar schouder geven, snappen ze dondergoed, en je drijft haar verder niet naar voren (wat je bij slaan wel zou hebben)
wel oppassen dat je niet te zachtaardig blijft, stel ze trapt, dan krijgt zo'n paard natuurlijk een trap terug.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 09:46

Is hij vervelend op stal, zrg ik wat tegen hem en dan is het wel klaar. Maar als ik erop zit en hij doet wat wat niet kan dan krijgt hij een klap met de zweep of een schop met de sporene.

Tine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 20:45

als mijn paard op stal vervelend is, dan werkt het meestal goed om mijn stem even te verheffen, maar dat werkt niet altijd. als het niet werkt geef ik hem een tikje, want ik vind dat een paard gewoon moet doen wat je zegt, want de rest van de dag kunnen ze doen wat ze willen. maar ik sla nooit hard, want dat is meestal niet nodig, volgens mij gaat het om het idee. onder het rijden kan je gewoon een klein tikje geven.

doeidoei martine.

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 21:37

Kafue schreef:
Een hele weerbarstige met steigeren krijgt van mij wel eens een tik tussen de oren maar dan moet die het echt bont maken.

dat vind ik echt Boos! om tussen de oren te slaan!

Maar met wat bedoel je het, onder het rijden of in de omgang?? Onder het rijden kan je best eens een tik geven, als ze naar je 'stemverheffing' niet luistert!! In de omgang net zo!!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:09

Je paard slaan is niet meteen slecht of zielig als je het maar met mate doet. Je hoeft je paard niet een reuze klap te geve maar met een zweepje even achter je kuit tikken werkt prima. Doet echt niet veel pijn maar hij weet wel dat hij fout zit. Of ik geef een keer extra been als hij niet luisterd. En bij stijgeren krijgt hij bij mij ook een klap achter zijn oren.
Op stal vind ik het ook belangrijk dat mijn paard luisterd en braaf stilstaat met opzedelen enzo. Als hij dat niet doet geef ik met mijn stem een waarschuwing en desnoods mijn hand gewoon een tik. Echter als een paard wil bijten of slaan dan krijgt hij een hele harde mep.

Je hoeft niet hard te slaan om een paard te laten weten dat hij stout is, maar als je stem niet helpt is een tik soms wel nodig en helemaal zoals bij stijgeren en bijten als het gevaarlijk voor de ruiter wordt.

Hessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:11

Hoihoi,

als mijn pony stout is sla ik hem meestal. Dit omdat het anders gewoon niet werkt. Ik verhef ook wel eens m'n stem, maar dat is vaak niet genoeg, dus vandaar.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 14:05

Citaat:
oihoi,

als mijn pony stout is sla ik hem meestal. Dit omdat het anders gewoon niet werkt. Ik verhef ook wel eens m'n stem, maar dat is vaak niet genoeg, dus vandaar.

ehm.. juist ja.... Verward

Zazoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 14:37

Eerst even een boze stem opzetten. Dat is meestal genoeg. Maar zo niet dan krijgt ze toch echt een tik.

xdominiquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 16:32

MissSisa schreef:
Is hij vervelend op stal, zrg ik wat tegen hem en dan is het wel klaar. Maar als ik erop zit en hij doet wat wat niet kan dan krijgt hij een klap met de zweep of een schop met de sporene.

Wat klinkt dit verschrikkelijk paard onvriendelijk !!!
Volgens mij zijn sporen er niet voor om je paard te straffen, maar een soort van technisch hulpmiddel tijdens het rijden. Voor de zweep geldt voor mij het zelfde als bij de sporen ( alleen ik rijd nooit met zweep )
Mijn stem is genoeg tijdens het rijden, en in de omgang is die van mij wel een drammerd, maar doet niks wat echt niet kan.
Een tik kan geen kwaad, maar zoals al eerder al werd gezegd wel op het juiste moment en als het paard weer braaf is wel belonen

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 17:18

ooit wel eens gehoord van zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
je wilt je paard niet slaan, en meestal hoeft dat ook niet, maar een tik is soms broodnodig, let wel je hebt 400 kg in handen, jou kan ik niet maar gezien je leeftijd schat ik en ik hoop dat ik je niet beledig, 60 kg dan blijft er 340 kg tussen jullie staan, en het is niet te hopen voor je dat je paard daar ooit achter komt. dus geef hem die tik voor je eigen veiligheid, want anders wordt hij jou de baas in de toekomst

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 17:24

drijven en druk op de teugels pakken! Werkt bij mijn knollie echt super als je het conseqwent aanpakt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 18:54

ik doe t meestal zo:
als mijn pony me zou trappen dan trap ik keihard terug....een ander paard zou dat ook doen, dus dat is niet zielig.
als hij me bijt, bijt ik hem terug(weer t zelfde verhaal)

als hij staat te draaien en te wiebelen met poetsen dan zucht ik een keertje....dat vidn hij een gek geluid, en houdt dan op hahahaaha
en anders mopper ik heel erg. helpt ook een hoop.
ik sla nooit maar dan ook nooit zomaar een paard voor zijn hoofd.

alles wat met rijden betreft:
ik trek niet aan teugels, ik schop niet, prik niet met sporen etc...

als het met rijden niet wil zoek ik de oorzaak bij mezelf, ik zal wel wat fout doen, dus moet ik daarmee ophouden.
en meestal is dat ook zo.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 19:41

JE bijt hem terug hahaha( smaakt zeker niet zo fijn)

Bij hangt het er vanaf wat hij doet. Meestal waarschuw ik eerst door mijn stem te verheffen, gaat hij eigenwijs door deel ik wel eens één harde klap uit en dat is meestal wel genoeg.