Longeren tips...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilufprincess

Longeren tips...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 12:42

hallo

heb mijn paard nu al een jaartje
in dat jaartje heb ik ten 1e veel bijgeleerd over de paardensport!
ervoor was ik echt nog een penny-meid Lachen

nu ben ik al halfjaartje echt aan het rijden met men meis
ze is 12,dus heeft veel ervaring
we doen meest aan springen!
ze had niet veel dressuur ervaring(bijna niets!)
dus daar werken we nu aan,lukt al goen

maar nu heb ik een probleem ,ze haat het om gelongeerd te worden..
(volgens mij niet echt veel gedaan bij vorige eigenaar?...)

dus ik sluit haar tusen de longe en de long-zweep
ze heeft meestal de neiging om naar mij te lopen
of haar eens recht te stellen

vanmorgen weer ff aan ge-oefent en ja hoor 1circeltje..
maar dan weeral protest..
mm
hoe kan ik het best aanpakken?
ik vind longeren voor een paard een goede oefening...
heeft iemand tips...

_babette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 12:59

als ik aan het longeren bent en hij wilt nie dan pak ik altijd een zweep en die doe ik dan achter ze kont aan dan wilt die wel maar ik sla niet met die zweep want dat vind ik zielig of hij moet zo slecht leuisteren

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 13:20

Je kan een paard pas goed longeren, als je kan longeren. Door verkeerd te longeren, kan een paard veel problemen geven en schade oplopen. Als je kan longeren, kun je een paard hetzelfde als onder het zadel laten doen. Het voordeel is dat je precies ziet wat je doet. Ik denk dat dit paard heel goed weet, waarom hij met de voorhand naar je toekeerd bij het longeren. Longeren is dus niet een paard aan een lang touw rond laten rennen. Je moet weten wat je wilt, waar je op moet letten, welke signalen je op moet pakken, fouten van te voren zien aankomen en de oplossing weten en kunnen uitvoeren. Goed longeren is een kunst en kan net zo veel voldoening als rijden geven. Een paard dat nog nooit gelongeerd maar wel bereden is, weet zeer snel wat er van hem/haar gevraagd wordt. Het beste is om een keer iemand te laten longeren met wat meer ervaring, je erbij te laten helpen en dat je het steeds verder zelf overneemt. Zorg dat je in het midden staat, dat je de lijn op de goede manier oprolt en vasthoud, dat je een longeerzweep kan gebruiken. Dus kun je elke plek die je wilt aanraken met de slag van de longeerzweep in een keer raken. Dat kun je oefenen zonder paard. Je moet achter de schouderlijn staan. Veel paarden laten zich naar binnenvallen als ze door hebben, dat degene die longeert weinig ervaring heeft. Als je iets te ver naar voren staat, dan zal het paard altijd naar binnen kunnen komen. Ga niet met een longeerzweep in de richting van hoofd en hals slaan. Het paard sluit je op in de driehoek tussen de plek waar je staat, de longeerlijn en de zweep. Je plek moet drijvend zijn. Via de longeerlijn kun je commando's geven, als het paard op stemhulpen reageert.

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 13:28

oké
maar ik sta altijd een eindje af tussen de longe en de zweep
maar idderdaad
ik zal beter iemand vragen die echt goed kan longeren!
wil niet dat ik haar daardoor verpruts...

de theorie van longeren kan ik redelijk maar volgens mij kan ik het praktisch totaal niet..
dus zal ik aan iemand vragen

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 13:38

Leren van iemand die het wel goed kan. Zeker omdat je paard met jou een loopje neemt is het belangrijk dat iemand je helpt die het wel kan. Die snel genoeg is om je paardje voor te zijn. Beetje moeilijk om dat zo vanaf de pc te vertellen. Vandaaruit kan diegene het jou leren. Suc6 iig verder!

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 14:06

Miss_Blimm schreef:
Leren van iemand die het wel goed kan. Zeker omdat je paard met jou een loopje neemt is het belangrijk dat iemand je helpt die het wel kan. Die snel genoeg is om je paardje voor te zijn. Beetje moeilijk om dat zo vanaf de pc te vertellen. Vandaaruit kan diegene het jou leren. Suc6 iig verder!

ja idd..
ga zelf niet verder prutsen..
ik zou het alleen maar erger maken

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 17:28

Ik hoop dat je iemand kent die je hier mee kan helpen want dan kan je eens kijken wat er gebeurt.Dan zie je het en dat is iets anders als in theorie weten wat er moet gebeuren.Het is erg leerzaam om te kijken en dan kan diegene je tips geven en je voor doen wat je kan doen om het longeren te laten slagen.
Je staat er wel voor open zie ik veel succes.

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 19:51

probeer eens met iemand als hulp, die tussen jou en je paard in loopt, en ook rondjes loopt.. die kan dan je paard aansporen tot meelopen, en dan begrijpt je paard het beter, want het lijkt erop dat ze niet begrijpt wat je bedoeld. Laat hem/haar eerst heel veel aan de longeerlijn stappen, en begin daarna pas met draven, anders gaat het net zoals met mijn shet, die dacht dat aan de longeerlijn was: racen en zo hard mogelijk rond en dan is het klaar. Je kunt de zweep inderdaad gebruiken om haar op te sluiten, en geef veel commando's met stem, leren ze goed van!