Dilemma : wel of niet blijven springen?!?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

carlijn83

Dilemma : wel of niet blijven springen?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 22:02

Ik heb een probleempje, ik zal het zo kort/duidelijk mogelijk uitleggen.
Ik ging altijd iedere dindsdag naar springles op de club.
Niet dat ik echt wedstrijden wil gaan springen maar gewoon lekker voor de afwisseling, eens wat ander werk dan dressuur.(M2) Mijn paard vind t erg leuk en heeft er ook aanleg voor. Alleen heb ik nu het gevoel dat mn dressuurtraining door het springen een beetje tekort komt, doordat hij t soms iets te leuk vind en dan heet wordt met springen, vaak krijgen we dan toch wat spanning bij springen die ik dan eerst weer moet oplossen met dressuur zeg maar.
Bovendien vind ik het nu dat ik op donderdags ORUNcursus heb een beetje te veel worden voor hem. Dus was ik al begonnen met om de week springen en zag onze week er vaak zo uit
Maandag: basiswerk
Dinsdag: ene week springen, andere week longeren
Woensdag: dressuurles
Donderdag: ORUN cursus (dr)
Vrijdag: basiswerk
Zaterdag: concours of thuis rijden of naar buiten.
Zondag: rustdag
Zo had ie dus vaak 3 aardig zware dagen achter elkaar, 1 dagje wat minder zwaar en dan concours.
Zeker omdat ik nu de cursus volg is dressuur weer een stuk belangrijker voor mij geworden (stond ook altijd wel op nr1)
Ik vind t nu zo lastig, aan de ene kant denk ik: niet meer springen, dan heb we (imo) een fijnere week
Aan de andere kant denk ik: het is ook wel ff lekker wat anders voor m en hij vind t leuk om te doen.

Wat denken jullie??
Graag jullie mening!
En hebben jullie weleens die keuze gemaakt??

Ik hoop het een beetje duidelijk te hebben uitgelegd

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 22:15

ik zou wel blijven springe. je zegt zelf dat je paardje het leuk vind dus zou ik het hem zeker niet afnemen en het is voor beide eens leuk om samen te springe. wat afwisseling kan echt geen kwaad Lachen ookal spring je maar 1 keer om de 2 weken,hij heeft het dan toch maar gehad,moet ook niet hoog zij. je kan best stoppen wanneer hij TE erg wordt

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 22:21

Ja ik zou ook gewoon blijven springen af en toe... Klein hupsje maakt de dressuur leuk (volgens mijn eigen pony) dus soms kan het helpen.. Maar goed als hij er erg heet van wordt... dan gewoon af en toe springen en tja als je maar laag en een beetje springt is het ook niet zo heel zwaar...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 23:46

Ik zou gewoon lekker blijven springen hoor. je pard vind het leuk, jij vind het leuk so what.
Te veel werk schotel je hem ook niet voor, vind het nogal meevallen.
Ik moet ook altijd behoorlijk mijn best doen om mijn ruin na een dag springen weer bij de les te rkijgen maar hij vind het ook leuk dus wil het hem niet ontnemen.

Zolang jullie er beiden plezier in hebben en je er tijd voor hebt gewoon mee door gaan.

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 17:29

Zo te horen houdt je paard erg van springen. Misschien moet je juist iets vaker gaan springen waardoor hij/zij beter de energie kwijt kan in springen en minder heet word. Ik heb dit ook gehad met me pony vaker springen hielp egt.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 17:32

Kijken hoe je paard aanvoelt. Maar springen voor de afwisseling moet wel gebeuren.

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 20:33

ik zou gewoon blijven springen
zo te lezen vind hij het hartstikke leuk en het moet voor hem wel een beetje afwisselend blijven he?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 20:45

Ik zou ook gewoon blijven springen.Het is een hele leuke afwisseling en je paard vindt het leuk.Dat vind ik erg belangrijk dan blijft hij lol in het werken houden.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 20:59

Mja, ik zou ook blijven springen! Als je paard dat nu leuk vindt... En je kan er toch ook een heleboel dressuurtraining instoppen? In-uitjes bijvoorbeeld, daar moet je je paard een beetje op verzamelen en je kan slangenvoltes springen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 21:11

lekker blijven springen vooral als je paardje het leuk vind zoals je zelf al zegt..
en tjah hij kan best een paar wat zwaardere daagjes heben de rest zijn tog wat lichter, houd hij toch wel vol? en anders kan je altijd nog aanpassingen maken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 21:19

Ik zou niet stoppen met springen...........

1. omdat het een welkome afwisseling in het werk is
2. omdat het een hele beste gymnastiserende werking heeft
3. omdat je de opgebouwde spanning dressuurmatig op kan en moet lossen en het liefst op een zo snel mogelijke manier heb je van deze ervaring ook gelijk weer een stuk meer baggage die je mee kan nemen dat wanneer je staks hoger gaat starten kan gebruiken om de spanningen die voorvloeien uit bijvoorbeeld wisselsspringen makkelijker weg te laten vloeien.

Ik ben van mening dat een gezond paard dit schema best aan zou moeten kunnen....... Om de week springen lijkt mij geen zware belasting.. Vervang dan de ene week met bijvoorbeeld los en de volgende week springen

Mijn bescheiden mening

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 21:41

gijsenkim:
3. omdat je de opgebouwde spanning dressuurmatig op kan en moet lossen en het liefst op een zo snel mogelijke manier heb je van deze ervaring ook gelijk weer een stuk meer baggage die je mee kan nemen dat wanneer je staks hoger gaat starten kan gebruiken om de spanningen die voorvloeien uit bijvoorbeeld wisselsspringen makkelijker weg te laten vloeien.

Goed punt! Had ik zelf nog niet aan gedacht!

tnx voor de reacties!!

Hij kan dit ook wel aan maar ik zat echt ff in de twijfel...
Hij vind springen idd erg leuk, zou ook eigenlijk niet helemaal eerlijk zijn om hem die lol af te nemen.

Vrij springen wordt wat lastig aangezien het een groepsles is Knipoog
Maar dat kan ik trouwens wel eens thuis doen.
Wat is dan beter, echt helemaal los in de bak met (een) hindernis (sen) aan de lange zijde of op grote volte met de longe??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 21:46

Ik zou hem los in de bak, Kan hij mooi zelf bepalen en beter zelf in leren schatten. Ook weer een leeproces voor het paard......... hij moet zelf gaan denken, kom ik wel of kom ik niet uit......... hoe ga ik me uit deze situatie redden......

En daar hebben ze over het algemeen heel veel plezier in Haha! Haha!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 21:56

okay, bedankt!
Ik ga het volgende week denk ik een keer met hem doen!
Gaat ie vast wel leuk vinden! *LOL*
Verslagje volgt dan wel!

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 22:58

ik zou gewoon met m blijven springen, goed voor de afwisseling!! en wat betreft het 'zware' werk...die van ons hebben ook wel eens 3 zware dagen achter elkaar....als je daarna maar even wat rustig an doet met ze...kunnen ze het makkelijk aan...paarden kunne heel wat hebben hoor...tenzij hij of zij erg jong is...dan is het en heel ander verhaal!! succes