Wie weet wat dit kan zijn?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

risje

Wie weet wat dit kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 22:01

Hoi!!

Ik heb in de afgelopen weken al een aantal andere topics over Sunday (mijn bijrijdpaard) geplaatst, maar kwam vandaag ergens achter waarvan ik toch graag jullie mening, tips etc wil hebben...

Met rijden is ze niet een makkelijk paard en zelfs behoorlijk pittig te noemen denk ik. Ze kan echter wel heel lekker lopen, maar moet gewoon eerst erg goed worden losgereden en moet flink aan het werk worden gezet.
Soms is ze ineens echter knettergek, pak het bit vast, en gaat er gewoon vandoor. Het lijk wel alsof ze er dan ineens genoeg van heeft of dat ze het allemaal niet snapr en er dan ineens vandoor gaat. Zodra je eraf ligt is het ook weer "goed" dan en lijkt het zelfs alsof ze van haar eigen actie geschrokken is.

Vandaag kwam ik er dus achter dat ze dit niet alleen met rijden heeft, maar ook in de stal. Hoorde eind vorige week al van een meisje op stal dat ze soms heel hard staat te trappelen, maar daar zocht ik eigenlijk niks achter. Ze kan soms gewoon ongeduldig worden en wil graag aandacht.

Maar goed wat ik vandaag hoorde. Soms wordt ze ineens helemaal gek in de stal, en flipt dan helemaal. Laat echt niemand erin dan....ze zuigt lucht en weet het sinds kort voor elkaar te krijgen om haar band los te maken. iemand van stal wilde die goed doen, maar ze liet haar er dus echt niet in. Gaat achterin de hoek staan van haar stal met haar kont richting deur en dreigd met trappen. Ook de hoefsmid kon er geowon echt niet bijkomen.
Heb er zelf nog niks van gemerkt tot vandaag dus.
Ik was haar aan het poetsen, niks aan de hand. Ineens draait ze zich om, dus ik snel de stal uit want je weet maar nooit. En vervolgens begint ze gigantisch te trillen, draait vliegensvlug om in haar stal, "rent" naar de voorkant van de stal, valt om tegen de muur, krabbelt overeind, maar kan niet op haar benen blijven staan, probeerd weer overeind te krabbelen, valt vervolgens tegen de achterwand van de stal rolt nog wat en ligt vervolgens hartstikke vast lijkt wel. Maar goed ze ligt ineesn stil dus.
Ergens halverwege het hele gebeuren, duurde denk ik nog geen minuut, misschien ietsjes meer, komt Kim (woont daar bij de stal) binnen, ziet het, zegt dit heeft ze dus vaker gehad en gaat hulp halen.
Ik wist ook niet wat ik moest doen, op dat moment de stal in kon gewoon even niet.

Ineens rolt ze om en staat op. Als Kim met hulp terug komt is dat dus eigenlijk al niet meer nodig. Ze was hartstikke smerig van de worstelpartij met zichzelf in de stal en stond nog wat te trillen, maar verder leek ze ok. Ik mocht er gewoon weer bijkomen en heb dus meteen gekeken of ze ergens wondjes ofzo had, maar niks te bekken. rustig haar toegepraat dus en nogmaals gepoetst. Daarna even in de bak losgelaten om te kijken hoe ze liep, helemaal niks te zien, ze liep gewoon goed.
Ik heb dus toch maar opgezadeld om te rijden en heb een half uurtje eventjes gereden. Was op zich niks aan de hand, maar ze leek ook haast wel braver dan normaal, net alsof ze weer van zichzelf was geschrokken.
Kim was ook aan het rijden op dat moment en heeft nog even meegekeken maar kon ook niet echt iets zien. Wel merkte ze dat ze alleen rechtsom met haar linkerachterbeen af en toe wat kort liep, maar niet onregelmatig.
Ik denk echter niet dat dit van dit "incident" komt aangezien ze dat de afgelopen 3 weken al regelmatig heeft gehad. Daar ging ook een van de andere topics over haar over. Ze lijkt soms erg kort te lopen achter, nooit onregelmatig en nooit langer dan een paar passen.

Maar goed ben dus toch wel geschrokken van dit alles. Wist dat ze niet makkelijk was, maar zoiets raars op stal heb ik nooit meegemaakt en had ik van haa rook nooit verwacht. Kan er normaal namelijk echt alles mee doen op stal!! Nu kon ook ik er echter even niet bijkomen en leek ze volkomen in paniek.

Nu heb ik wel gehoord dat Kroongraaf vaker moeilijke paarden geeft, maar dat zal dit niet zijn lijkt me. Maar wat dan wel?

Wie heeft zoiets vaker meegemaakt en weet wat het kan zijn?
Wie heeft er misschien tips?

Alvast bedankt natuurlijk!!

Groetjes JO!!

ps: Morgen ga ik met de eigenaar praten, ik denk niet dat ze dit al van haar weten namelijk. Wil toch even kijken wat er mogelijk aan te doen is en weten hoe ze er zelf over denken. Probleem is namelijk een beetje dat ze niet van mij is en ik er niet zomaar iemand bij kan halen dus. Maar goed ze zijn hartstikke aardig en willen het beste voor hun paard dus dat zal wel goed komen......

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 22:13

Kan ff niet zo zeggen wat het is natuurlijk maar ik denk niet dat het hele verhaal wat ik net las met afstamming te maken heeft.
Daar is het hele gebeuren TE voor denk ik.

Leg het verhaal eens voor aan de DA.
Misschien krijgt ze wel een of ander attack??
Ik wil je niet bang maken hoor! Maar misschien kan de DA je er iets meer over vertellen.
Lijkt mij niet helemaal gezond dit....

Suc 6 ermee

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 22:21

Hoi!!

Bedankt voor de snelle reactie.
Ik denk zelf idd niet dat dit puur komt door de afstamming. Of het lastig te rijden zijn hiermee te maken heeft weet ik niet maar zou goed kunnen aangezien het echt ervandoor gaan ook plotseling komt en gaat en ze ze ook daar geschrokken lijkt van zichzelf.

Ik zou zelf het liefste zien dat er een Dierenarts een gronding onderzoek doet want dit is gewoon niet normaal lijkt me.
Maar ja is niet mijn paard dus ga het morgen even overleggen met de eigenaren.

JO!!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 23:35

dat gebeuren in de stal klinkt als een epileptische aanval. ik ken een hond die epilepsie heeft en in de aanloop naar zo'n aanval zich ook heel vreemd gaat gedragen, niet meer luisteren, weg rennen, afwezig zijn. de aanval zelf zijn compleet ongecontroleerde spierbewegingen. als je verzorgpaard hier last van heeft is dat natuurlijk doodeng voor haar en ik kan me voorstellen dat ze van zichzelf zo schrikt. heel hard tijd voor de dierenarts ! succes.

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 00:42

Dit lijkt mij ook meer een medische iets... zoals het er staat heeft het niks met moeilijk gedrag te maken lijkt me.

Nu hopen dat je de eigenaar ervan kan overtuigen dat er echt een goed onderzoek moet komen.
Mocht dat er komen, kan je dan laten weten wat het is?
Ben eigenlijk wel benieuwd

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 09:53

Ik ga mee met Nado. Toen ik je verhaal las en de beschrijving van de situatie, deed het me sterk voorkomen als een aanval. Ik zou dit zeker goed doorspreken met de eigenaar en een DA laten komen.

Veel succes en houdt ons op de hoogte hè!

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 10:04

Als het paard hier weer last van heeft zou ik een video opnemen. Die kan je aan de dierenarts (DA) laten zien. Het is niet altijd mogelijk om dit soort situaties op te roepen als de DA er is. Je kan het paard laten onderzoeken door de DA. Er zijn aandoeningen die bij een gewoon onderzoek niet opvallen. Ik zou mensen nooit op een paard laten rijden, dat last heeft van deze verschijnselen. Het kan voor zowel de ruiter als het paard gevaarlijk zijn, als dit tijdens het rijden gebeurt, met alle gevolgen van dien. Ik zou stoppen met het berijden van dit paard. Vraag dit aan de DA.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 11:30

Hoi!!

Bedankt allemaal!
Lijkt inderdaad wel op een soort aanval. Ik weet niet waarom, maar toch heb ik bij het gedrag wat ze soms tijdens het rijden een heel ander gevoel dan bij hetgene gisteren is gebeurd.
Uiteraard ga ik proberen de eigenaar ervan overtuigen om haar eens goed te laten onderzoeken.
Een video meenemen wordt erg moeilijk aangezien ik die niet heb. Maar inderdaad anders was het een goed idee geweest.

Toen ik overigens net weer was geweest was alles weer gewoon rustig, ze gedroeg zich weer bijna zoals altijd namelijk. Wel zag ik nu wel een kleine schaafplek boven haar linkeroog en een schaafplek (korst) op haar linkerheup. Deze plekken waren er gisteren niet.....
Hoe ze er dus zijn gekomen en of het gisteren nog een keer is gebeurd weet ik niet. Op stal heeft in elk geval niemand het gezien.

Haar niet meer rijden weet ik niet hoor, ze heeft zowiezo elke dag beweging nodig (vandaag is ze alleen gelongeerd). Ze heeft namelijk elke dag beweging nodig anders heeft ze teveel energie over en lijkt het erger te worden. Ze is dan veel onrustiger enzo.....
Maar goed, hoop dat er snel uitkomt wat dit kan zijn, uiteraard laat ik jullie dan weten wat het is.

JO!!

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 14:46

Hoi!1

heb de eigenaar net gesproken, we gaan nu naar stla en Va bellen, houdt jullie op de hoogte!!

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 15:10

Het lijkt epilepcie, maar volgens mij is ze wel bewust van wat ze doet. Of heb je het idee dat het haar opeens overvalt?

ik heb wel het idee dat wat ze met rijden doet gewoon streken zijn, dit is heel wat anders.

*edit: stond er al, ik heb eroverheen gelezen*

johno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 15:40

bij ons op de manege heeft ook een paard gestaan en die bleek later een hersentumor te hebben,en die deed precies dezelfde dingen als die jij beschrijft.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 16:00

Ik zou eerst goed uit laten zoeken wat er aan de hand is door een goede dierenarts.
Dat ze onregelmatig loopt is hier wel een gevolg van waarschijnlijk.Als ze zo raar doet in de box kunnen inwendig allerlei dingen gebeuren een paard bij ons op stal heeft een keer vast gelegen en had daarna een verschoven wervel en moest daar voor behandeld worden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 16:06

ATTACK.. daar vind ik t op lijken..
op stl hadden wij een paard en zou gauw die schrok of er gebeurde ietsa ging die van de benen..

ik zou echt ff de DA bellen voor info...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 16:11

Sluit me volledig bij bovenstaande reacties aan... dit is niet gezond.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 16:17

of een traumatische ervaring uit het verleden die opspeelt?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 16:17

Vroeger noemden ze het stille kolder... absoluut iets in de hersenen.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 17:01

Bedankt allemaal voor de berichten.

We zijn ent op stal geweest en hebben de Va gebeld. Omdat het niet accuut levensbedreigend was (ze stond er nu rustig bij) konden ze vandaga niet meer redden.
Morgen komt de VA echter wle gewoon langs en gaat dan onderzoeken wat het kan zijn. Waarschijnlijk kan dat neit direct op stal en er zit dus een kans in dat ze meegaat naar de kliniek voor observatie.

Of het een traumatische ervaring is weet ik niet. De eigenaren hebben haar nu een kleine 4 maanden en heb niks gehorod over vroeger trauma. Weet echte rwel dat ze zwepen bijvoorbeeld absolut niet leuk vindt en zelfs doodeng. Maar zou inderdaad goed kunnen hoor!!

Ze loopt niet echt onregelmatig met haar linkerachterbeen, eerder stijf, net alsof ze haar spieren vasthoud ofzo. Dit heeft ze echter de laatste 3 weken al vaker gehad en is na gisterne niet erger geworden.
Wel heeft ze nu een pijnlijke plek en schaafplek zitten op haar linkerheup, dit komt waarschijnlijk wel door de aanval / vastliggen.

Maar goed morgen komt de VA dus en weten we meer, ik houdt jullie op de hoogte....
Verplaatst oveirgens dit topic wel naar medisch, daar is het nu denk ik beter op zijn plek.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 17:08

laat ons ff weten hoe t verloopt..
ben namelijk erg nieuwsgierig!!!
(naar wat het is..)
en ik duim voor je dat t meevalt..

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 17:30

Inderdaad moest ik ook het eerst aan epilepsie denken, vooral door wat er op stal gebeurde en doordat je schreef dat het paard na het insult waarschijnlijk niet meer weet wat er gebeurd is.
Dat is natuurlijk kenmerkend voor epilepsie.
Een hersentumor zou ook nog kunnen, al hoop ik van harte dat het iets is dat behandeld kan worden.
Veel sterkte de komende tijd...

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 17:43

thanx, zal jullie idd op de hoogte houden, topic komt alleen wel bij medisch te staan, daar is het wat mee rop zijn plaats denk ik