GoldStar schreef:Als het paard het tijdens het rijden vanzelf doet, betekent het dat je het gallopperen nog niet helemaal op de goede manier doet. Je moet bij een galop in de juiste galop kunnen blijven en vanuit stilstand of vanuit stap of draf altijd in de juiste galop kunnen aanspringen. Het wisselen van de galop tijdens het rijden zoals je het nu doet, doet het paard om het voor zichzelf gemakkelijker te maken. Het paard is waarschijnlijk stijf en scheef. Je zal het paard dus soepel moeten maken. Het paard moet in balans kunnen gaan. Als de draf slecht is, is de galop die daaruit volgt ook slecht.... Als het paard overkruis gaat, dus de achter- of voorbenen doorgaan in de goede galop en de bijbehorende voor- of achterbenen in de andere galop gaan, betekent vaak dat de achterhand van het paard nog niet sterk genoeg is. Als je steeds met een paard met zwakke achterhand probeert te galopperen, wordt de situatie niet beter. Je moet de achterhand in draf versterken, door veel te schakelen.
Een galop wissel onder controle van een ruiter vereist een goede zit en een goed ontwikkeld gevoel. Als dat er nog niet is, moet je daar nu nog niet aan denken. Ik zou hiermee nog maar even wachten.
Amen.
Imo is er voor galopwissels een hele hoop evenwicht, training en controle nodig. Dus niet zomaar iets wat je "wel eens even wil gaan proberen" Het is niet voor niks een oefening uit de hogere klassen.
Ik denk dat je er inderdaad eerst aan moet werken dat je paardje in de juiste galop goed recht kan rijden, en dan kun je eens aan eenvoudige wissels gaan rijden. Mijn vriendin is nu 4 jaar met haar paard bezig, en zij beginnen er (zij = samen met haar instructeur) net aan te denken.
Alleszins veel succes...