wat moet ik doen?(spring probleempje)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rebekky

wat moet ik doen?(spring probleempje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 20:32

hallo,

als ik met mijn verzorgpony wil gaan springen dan gaat dat meestal twee of drie sprongen goed maar als ik hoger wil gaan springen dan springt ze wel maar houd heel erg in voor en boven de sprong.
ze komt met in een goed tempo aangalloperen maar als ze nog 2 passen moet dan houd ze heel erg in en lijkt wel in slow-motion over de hindernis te gaan(terwijl ik haar egt flink voorwaarts drijf en zeker weet dat ik over de hindernis wil dus ik twijfel niet zeg maar)
ik rijd al met een spoortje om betere hulpen te geven maar toch blijft ze inhouden met de sprong en dat is vrij lastig.
ik kan nooit eens lekker een hoge sprong springen door dit probleempje.
weet iemand die mij er mee kan helpen?

groetjes rebecca

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 21:09

Een paard hoeft niet hard te gaan om hoog te kunnen springen... ik zie het probleem niet? Ik denk dat ze gewoon verzameld en dat is heel logisch... Maar misschien zien anderen het anders...

peggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 21:32

waarschijnlijk komt ze niet uit en houd ze daarom in. het is geen kwestie van hard naar een hindernis gaan maar van passend bij de hindernis rijden. met een afzetbalk voor de hindernis maak je het jullie beide makkelijker.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 21:45

Ik zou zeggen veel oefenen, misschien vindt ze het zelf nog wat eng om te springen of wat eigenlijk nog beter is: neem les, waarschijnlijk doe je iets verkeerd... Wat zegt de eigenaar ervan?

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 21:52

Leg een afzetbalk ong. 1 meter voor de hindernis, ga in draf op de hindernis af, en ga goede les halen...

rebekky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 22:05

ik heb springles in ieder geval maar wat je ook doet ze blijft nu tog beetje inhouden, maar ze springt het wel...
het zal denk ik wel gewoon zijn dat ze de hindernis een beetje eng vind.
ze doet het ook als ze goed uitkomt..
maarja ik zal gewoon goed oefenen en bedankt voor jullie reacties.

kus

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 02:52

ik weet niet of jij het zelfde hebt als ik. IK heb soms, dat het lijkt alsof mijn pony echt stilhangt boven de hindernis. Meestal zet ik dan een sprongetje van 80 CM en ga er in volle harde galop overheen een aantal keer. Dan krijgt hij door dat hij door moet springen, en dan nemen we weer het gewone tempo

rebekky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 09:43

hee maartjuh
ja ik heb prcies hetzelfde probleem als jij hebt.
ze hangt echt stil boven de sprong.
ik zal ook eens proberen een hindernis van 80 neer te zetten en er dan in een flinke galop overheen te gaan zodat ze merkt dat ze moet springen! Haha!

jasmintjhu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 10:46

mischien moet je het heel langzaam opbouwen met je pony steeds maar een heel klein beetje hoger

veel sccs OK dan!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 22:23

En binnenkort zien we rebekky vliegen over de sprong! (hou wel controle he meis en raas er niet te hard op, want dan durven ze er ook wel eens door sprinten~>auwtch!)

AL_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 15:35

ik snap het echte probleem niet echt, bij mij is het vaak andersom, dat is een probleem!!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 17:40

ze houd denk ik ook in om de juiste timing van springen te berekenen.

wat je kan doen is het volgende...
in galop er opaf en voor je paard "tellen"
4 sprongen voor de hindernis moet jij al tellen..
bij 4 geef je flink been zodat ze leert op jou hulp te springen.

en bij elke galop sprong been geven.

als het goed is leer je dat ook in de springles..

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 18:37

Jpuw paard is zo te lezen een zogenaamde 'hanger' boven de sprongen. Deze springen niet door maar blijven hangen boven de sprong. Op zich is dit niet erg, maar de meeste van dit soort paarden komen in de problemen op oxers, triples en dubbel/driesprongen omdat ze de rek niet kunnen maken. Hier kun je vrij weinig aan doen, op een normale manier dan. Je kan je pony boven de sprong als hij weer gaat hangen een tik met de zweep geven(een klein tikje) dat je pony door moet springen.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 12:52

MissSisa schreef:
Jpuw paard is zo te lezen een zogenaamde 'hanger' boven de sprongen. Deze springen niet door maar blijven hangen boven de sprong. Op zich is dit niet erg, maar de meeste van dit soort paarden komen in de problemen op oxers, triples en dubbel/driesprongen omdat ze de rek niet kunnen maken. Hier kun je vrij weinig aan doen, op een normale manier dan. Je kan je pony boven de sprong als hij weer gaat hangen een tik met de zweep geven(een klein tikje) dat je pony door moet springen.

Ik sluit me hierbij aan. Een klein tikje boven de sprong, of alleen even je hand naar achteren doen is vaak genoeg. Mijne heeft het ook gedaan maar dat is hiermee opgelost. Een keer een tikje is vriendelijker als iedere keer een spoor in zn ribben!
Zelf meetellen en in de afzet been geven helpt ook. Ik zou niet gaan 'jagen' over een laag sprongetje, daar wordt de techniek niet beter van. Dan moet ze gewoon vlak springen, omdat ze anders niet zo hard kan gaan. Als ze op het hogere werk ook vlak gaat springen, dan ben je nog veel verder van huis!

Rachel_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 13:33

mijn pony heeft dat ook gedaan,
ik moest hem dan meer drijven BOVEN de sprong en NA de sprong.
dat lukte heel erg goed!
hij heeft het niet meer gedaan.
want door dat die hangde krijg ik problemen bij oxers zoals de in vallen.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 16:13

Je moet goed verzamelen, en 2 á 3 galopssprongen voor de sprong gas geven voor een goede krachtige afzet, en eigenlijk gaat het bij jou dan precies andersom.. Tong uitsteken Als je hem dus 2 á 3 galopssprongen voor de sprong goed verzameld en goed bij elkaar rijdt, en dan die laatste 3 sprongen meer teugel geeft en goed je benen eraan kan je kijken of hij dan wel wat meer gas geeft..