Paard met verlatingsangst...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vanessa

Paard met verlatingsangst...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 02:34

oliebol, dat heb ik weer.
Pride is altijd al moeilijk geweest als er geen andere paarden in het zicht zijn maar nu begint het toch enigszins wel een groot probleem te worden.

Het volgende is er aan de hand.

Sinds 2 maanden staan we op een nieuwe stal. Over de stal zijn we super tevreden. Pride gaat iedere ochtend na het eten naar buiten en wordt er ,s middags weer uitgehaald, hij heeft een stal van 3,5 bij 5,3 meter die iedere dag wordt uitgemest.
Ze hebben een super buitenbak, die vrijwel altijd te rijden is alleen..... dat wil hij niet als er geen andere paarden in de buurt zijn!
In het weekend loopt hij als een trein, dan staan de paarden buiten, kan hij ze allemaal zien en is het licht.
Maar als ik rond half 6 uit mijn werk kom is het donker en staan de paarden binnen. De bak is goed verlicht, maar er staan geen paarden in het zicht (he dat rijmt).
Het gevolg is dat er geen land te bezeilen is met Pride. Hij wil alleen maar richting hek en let niet meer op mij. Als ik te ver bij het hek vandaan ga wordt hij heel druk en vliegt er zelfs met mij erop gewoon vandoor.

Heeft iemand hier ervaringen mee? Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Komt een paard hier uberhuabt overheen?

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 04:03

Mischien heeft hij nu op z'n nieuwe stal toch wat heimwee of is nog wat onzeker. Dat maakt denk ik dat hij nog meer kleeft aan andere paarden.
Om zich wat zekerder te voelen.
Sommige paarden hebben het meer als anderen en misschien wordt het bij hem nog beter als hij er terug een tijdje staat.
Zou beginnen met longeren als je alleen rijd. Steeds een stukje verder weg bij het hek. Tot hij gewoon rustig rondloopt.
Praat veel met hem helpt vaak ook.

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:05

Ja het kan ook best een kwestie van gewenning zijn, dat hij nog moet wennen aan weggaan bij al die andere paarden... Ik denk dat de methode van piepelotje een goed begin is om te proberen!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:30

laat hem ook eens los of longeer hem daar en geef hem de tijd. Paarden hebben vrij veel moeite met verandering, dus komt wel goed, als je maar doorzet! Succes!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:35

Na een tijdje doorzetten wordt het probleem meestal minder.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:38

Ga anders een een buitenrit maken. (Als je paardje verkeersmak is) Dan is hij ook niet bij andere paarden.

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 01:31

Helaas mag ik Pride niet losgooien in de bak en ik mag er ook niet longeren.
Maar hij had het dus ook al op de vorige stal en daar stond ik al 2 jaar. Alleen daar stonden stallen naast de buitenbak en was ie wat rustiger.
Buitenrijden is geen optie. Oh jawel, hij is wel verkeersmak.... maar alleen als er minimaal nog 1 paard bij is. Ik krijg hem echt niet alleen het terrein af. Dan gaat ie heel hard hinniken en komt ie omhoog.
Ik heb al hele afstanden afgelegd aan de hand met hem in de bak. Als ie dan wilde rennen zetten ik hem (met moeite) stil en gingen we daarna weer verder. Ging opzich heel goed dus ik denk dat ik daar voorlopig mee verder ga als er niemand rijdt....

Gisteren overigens heerlijk gereden in het donker (ja, er waren nog 2 andere paarden in de bak en dan loopt ie wel)

Nog meer tips zijn absoluut welkom!

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 07:41

Probeer hem eens te voeren in de bak, dan vergeet hij het misschien eventjes. En ik zou hem vooral belonen als hij wel even braaf is en het vervelende gedrag even proberen te negeren. Aan het werk houden wil ook wel eens werken. Als je merkt dat hij begint te spannen, of het liefst nog iets daarvoor een voltetje rijden. Blijf hem verrassen dan heeft hij even geen tijd om aan andere paarden te denken.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 14:54

he nog een paard met verlatingsangst ik dacht dat ik de enige
was met zo'n beesie!!
bij mij heeft het nog niet zo geuit gelukkig maar als ik dus alleen lekker
ff buiten een rondje wil lopen heb ik dus een probleem na 50 meter stopt
hij en doet vervolgens geen stap meer naar voren alleen richting stal dan loopt tie wel!
in de wei hij kan absoluut niet alleen in de wei want dan is tie helemaal over de zeik en als niet 1 van zn vriendjes er in staan word hij ook gek maar dan wacht ik ff en door de andere paarden word hij dan wel rustig!

dat voeren in de bak vind ik wel een goed idee zeg !!

Ik ga over 2 weken ook verhuizen met mn paard, gelukkig gaat zn beste vriendin mee dus ik verwacht niet veel problemen maar ik houd dit topic wel in de gaten!!

veel succes iig!!

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 00:41

Hmm dat voeren is misschien wel een goed idee. Eerst daar voeren achterin de bak ofzo. En daarna gaan rijden.
Die ga ik volgende week proberen...

Pride kan je inderdaad ook niet alleen in de wei achterlaten Mango. En zodra er iemand bij staat is er helemaal niets aan de hand.

Nog meer tips?

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 19:05

laat ff weten of het gelukt is!!!

Teigertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 21:47

Mijn Vorige paard had hier ook last van die heeft 6 jaar lang met hetzelfde paard opgetrokken en toen hebben wij hem gekocht...
Het heeft mij een dikke anderhalf jaar geduurd voordat ie eindelijk een beetje overheen was..

Hij had het vooral met naar buiten gaan
In de bak rijden had hij neit zoveel last...

Misshien moet je dan vaker alleen rijden... Lachen
Of zorgen dat je vraagd of iemand zijn paard wilt laten staan en afspreekt dat jij hem binnen zet Verward

Suc6 ermee Scheve mond Haha!

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 21:50

hehe gelukkig mr eindelijk lotgenoten
wout kwam van een stal met veel paarden en heeft toen een jaar alleengestaan toen hebben de eigenaren een ander paard erbijgekocht
nu is wout helemaal gek in de kop als lady weggaat hij probeert uit te breken en dat lukt soms ook nog maar als hij zelf weggaat heeft hij nergens last van
zodra je terug komt probeert hij er vandoor te gaan naar de stal en begint luid te hinikken meestal kun je nog net inhouden
ook buiten is het een ramp om het bijv. in te houden als lady wegloopt of een andere kant op te rijden alleen als er andere paarden bij zijn komt hij iets los
het valt nu wel weer wat mee maar toen we begonnen met rijden was het heel erg het is bij hem eigenlijk vanzelf minder geworden

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 20:54

Ben blij om te lezen dat het minder wordt.
Pride heeft het inderdaad ook op stal. Als ik overdag kom en ik haal hem uit de paddock en zet hem binnen om te poetsen en zadelen, dan hinnikt hij de hele boel bij elkaar en loopt zenuwachtig heen en weer.

Het idee van Teigertje had ik ook al verzonnen. Namelijk om de shetlander even op het weitje ernaast ze zetten zolang ik rij, maar daarmee los ik het probleem natuurlijk niet op. Het is namelijk wel de bedoeling dat ie ook alleen kan lopen.....

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:25

ik heb pcies het zelfde probleem ik weet hoe het is als iedereen (goedbedoeld hoor haha) tips geeft maar dat je daar vaak niks mee kunt omdat je weet dat het niet lukt... maar wat ik doe is als ik aan het rijden ben vraag ik of er nog iemand gaat rijden en dan vraag ik of diegene weg wil gaan (en dan ben je alleen in de bak) en dan stap je eventjes af en houd je hem stevig vast waarbij je hem een snoepje geeft als je een stukje in de bak hebt gelopen met hem.... en daarna ga je/probeer je rustig naar de andere toe te lopen (met paard en al haha)

succes...

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 23:15

Hey vanessa, vervelend probleempje, ik heb geen tips maar igg succes en fijn dat je het naar je zin hebt op je nieuwe stal en komt vast goed.

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 11:13

Nou dat wat je omschrijft heeft mijn pony ook heel erg gehad.. Nu sta ik sinds een maand of anderhalf op een andere stal en het is helemaal weg terwijl ik het op 2 stallen heb gehad met haar/.. Ze had het op een gegeven moment zo erg dat ze helemaal aan dr Friesche buuf ging hangen.. Met het gevolg als mevrouw de Fries weg was die van mij over dr stal kwam... Kan je na gaan hoe dat met rijden in de bak ging..