Teugels uit je handen trekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Farah_

Teugels uit je handen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 22:18

Ik heb een Haflinger die nu inmiddels een half jaar is ingereden, het gaat heel erg goed en met rijden is ze een stuk braver geworden. Ze loopt zowel in stap als in draf netjes aan de teugel (meestal dan) en in galop begint het ook te komen. Het enige probleem is: Als ze het zat is en ze wil lange teugel, dan gooit ze dr hoofd omlaag en trekt ze de teugels uit je handen. Vooral bij het halthouden en stappen. Ik heb eigenlijk alles al geprobeerd, been geven als het doet, tik geven, ophouding geven of gewoon negeren, maar ze blijft het doen. Wat is de beste oplossing, of moet ik er maar gewoon mee leren leven dat ze dat doet?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 23:26

Voorwaarts rijden en eventueel een tikje met de zweep geven. Misschien heeft je paardje ook nog moeite met evenwicht in galop.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:50

Citaat:
Als ze het zat is en ze wil lange teugel, dan gooit ze dr hoofd omlaag en trekt ze de teugels uit je handen. Vooral bij het halthouden en stappen. Ik heb eigenlijk alles al geprobeerd, been geven als het doet, tik geven, ophouding geven of gewoon negeren, maar ze blijft het doen.

Een paard dat zijn hoofd naar beneden doet, kan zijn rug ontspannen (rekken). Jij zegt zelf als ze het zat is, doet ze dat. Misschien kun je haar vaker lange teugel geven en haar dus vóór zijn. Waarschijnlijk verkrampt ze toch na een tijdje rijden en lange teugel helpt te ontspannen. Liever wat vaker lange teugel en maar heel even, bv alleen een lange zijde, dan te lang in één houding laten lopen en dan drie rondjes lang lange teugel geven.

Als jullie halt houden en stilstaan, heb je dan de druk van de teugels (zonder contact te verliezen)?

Jonge paarden hebben nog erg veel moeite met het evenwicht, zeker met een ruiter. Stilstaan in balans is best moeilijk voor een jonge pony.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 12:17

PeruaansePas: Daar zit inderdaad wat in, dus jij zegt eigenlijk: na een paar rondjes gewoon een half rondje lange teugel en dan daarna weer oppakken?
Ze heeft echt veel moeite met stilstaan, zowel met opstijgen als met halthouden tijdens het rijden. Heel even gaat het goed, maar daarna gaat ze achterwaarts lopen of opzij. Ik probeer altijd zodra ze stil staat de druk van de teugels te doen zodat ze merkt dat het goed is wat ze doet. Maar halthouden blijft moeilijk... ook dan probeert ze vaak de teugels uit je handen te trekken.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 16:37

Tijdsduur van het halthouden langzaam opvoeren. Probeer aan te voelen hoe lang je pony goed (onbeweeglijk) stil kan blijven staan, nét voor het weglopen of trekken aan de teugel belonen en commando geven tot wegstappen. Niet het initiatief aan het paard overlaten.

Het opstijgen kun je ook apart oefenen: opstijgen, even blijven zitten (belonen) afstijgen en weer belonen. Laat in het begin iemand de pony vasthouden zodat jij rustig kan opstijgen en zachtjes kan gaan zitten.

Dit onderdeel wordt vaak vergeten bij het inrijden, toch is het heel gemakkelijk aan te leren. Gewoon even goed aandacht aan besteden. Anders heb je ook nog kans dat jij -als ruiter- door het wegstappen harder in het zadel landt dan de bedoeling is waardoor je pony een negetieve associatie krijgt met het rijden.