Springen over gekleurde balken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stalleke

Springen over gekleurde balken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 17:24

Sindskort ben ik aan het springen met mijn 4 jarige, het gaat hartstikke goed(altijd over gewoon houten balken). Alleen nu hadden we donderdag ook een gekleurde hindernis op staan nou dat vertikte ze dus, er op af stappen en erover heen ging op een gegeven moment, draven ook, maar zodra 1 balk schuin lag iets hoger dan ging ze niet meer. Dan ging ze meteen staken. Dus toen er in stap overheen, toen deed ze het wel. Maar in draf weer niet.
Nu had ik laats gesprongen met een kruisje waarvan 1 balk hout was en 1 gekleurd dit deed ze wel maar zodra het helemaal kleur is vertikt ze het.
Hoe zouden jullie dit oplossen zodat ze er geen schrik voor heeft?

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 17:52

heel erg veel oefenen haha dat is het enige wat helpt probeer ook balkjes te lopen en als je gewoon dressuur rijdt kun je ook wat gekleurde balken in de bak leggen zodat ze er wel aan went
succes ermee !!

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 17:53

Balkjes lopen over gekleurde is geen probleem, ze tilt haar benen wel hoger op maar meer niet. T gaat er meer om dat als de balk in de lepel ligt

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 18:05

Nou klikt het misschien belachelijk maar ik ken een paard wat absoluut geen gele hindernissen springt. Haha!

Misschien opbouwen in kleurgebruik?
Nou gebruik je houten bruine balken.
Probeer eens met een balk die erg aansluit bij deze bruine balken qua kleur. (bvb mosgroen).

Eerst draven over wat bruine balkjes, een mosgroene tussenleggen, nog een mosgroene bij en een bruine weg, tot je enkel mosgroene hebt.

Daarna een bruine hindernis met een mosgroene ergens tussen. (niet bovenaan!) En zo stilletjes balkje per balkje wisselen tot je een volledig mosgroene hebt.

Ik denk dat dat paard (mogelijks) een klein hartje heeft en de zaak nog niet zo goed vertrouwd?! Zou dat kunnen?

Gewoon steeds geduldig blijven.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 18:13

Ik heb inderdaad pas een 6x met haar gesprongen en pas 3x echt serieus.
De gekleurde hindernis van donderdag was donkerbruin met 3 witte banen dus eigenlijk nog niet zo gek
Ik heb alleen beschikking over balken met gestreepte andere kleuren dus niet een hele mosgroene bv. De balkjes lopen in kleur is niet zo'n probleem, pas als het een hindernis word, nou vind ze het niet eng als 1 houten en 1 kleur is, maar wel als het 2 kleur is Scheve mond

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 18:15

Da's wel raar. Zeker dat het geen aanstellerij is?
En kan je die gekleurde op je hindernis plaatsen waar je wil (ook bovenaan?)

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 18:16

Dat kan ik eens proberen, ik heb namelijk kruisjes gesprongen en toen vond ze het niet eng, dus lagen ze beide bovenaan Knipoog

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 18:17

T kan goed aanstellerij zijn hoor Haha! maar al probeer ik haar naar die hindernis terug te sturen en te drijven dan blijft ze stokstijf staan of wil ze voor omhoog komen. T probleem is ik ben bang dat ik dalijk het vertrouwen kwijt ben in springen bij haar, want hout springt ze tot nu toe wel Scheve mond

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 19:36

Ik heb er wel eens van gehoord dat paarden een beetje kleurenblind zijn, ze zien felle kleuren wel (brrrrrrr.... eng gekleurd hekje) maar mattere kleuren zien ze minder en ze durven er dan ook niet zo goed over. Die van mij heeft hetzelfde: als ik spring over gekleurde balken dan wappert ie er zo over, maar als het een donker gekleurde hindernis is dan springt hij heel raar en komt niet uit.

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 01:38

heb ook wel al eens gehoord dat ze een gedeelte kleurenblind zijn.
misschien kan je als je een rechte springt boven de gekleurde balk een houten balk leggen Lachen misschien dat ze dat dan meer vertrouwd.
weet niet of het helpt maar je kan het misschien wel proberen
succes ermee hoor ... Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 15:33

Het probleem is niet de kleuren, maar de strepen. Ga maar eens wit aanbrengen op je bruine balken, krijg je hetzelfde. Ze snappen niet zo goed dat het dan nog een geheel is, denk ik. Het makkelijkste is om je paard achter een ander aan zo´n hindernis te laten springen, zodat ze ziet dat het wel okee is. Of er een zak of jas over hangen, zodat ze snapt dat het solide is (alleen zijn somige paarden weer bang voor wat er aan hangt...)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 16:45

krientje schreef:
Die van mij heeft hetzelfde: als ik spring over gekleurde balken dan wappert ie er zo over, maar als het een donker gekleurde hindernis is dan springt hij heel raar en komt niet uit.

Dat is bekend! Mijn paard is een echte springer en was dus echt al wel wat gewend toen ik haar kocht. Bij het proefspringen ook nog niets aan de hand, maar de eerste keer dat ze over bruine caveletjes moest, had ze echt zoiets van Verward

@TS: misschien kan je je paard eens laten vrij springen over gekleurde hindernissen. Kan ze rustig wennen. Dat idee van die "kale" balk erboven vind ik ook wel een slimme oplossing. (als hij blijkt te werken)

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 18:42

Haha ik ken het.. Brutus (haflinger) sprong over hout gekleurde balken zonder te blikken of blozen, maar als de rood-wit en geel-witte balken tevoorschijn kwamen was het eng. Bij hem was het ook aanstellerij, we hebben wel met combinaties van houten balken met gekleurde toch opgebouwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 18:44

Gewoon veel oefenen, eerst 1 gekleurd balkje draven en naar steeds meer opveoren. Na een tijdje wordt eht gewoonte.

Cassielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 17:18

tja ik zou ook zeggen oefenen, maar toen we laats samen aan ut springe waren lukte het ook neij he chantal??? Haha! xxx

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 12:16

Het zal een kwestie van wennen zijn. Veel doen dus. Het zal niet de kleur maar inderdaad het witte gedeelte zijn dat je paard eng vind. Veel oefenen en rustig opbouwen.

_Ama_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 12:27

Je moet heel veel blijven oefenen en als je gewoon aan het rijden bent een aantal gekleurde balkjes in de bak leggen of z'n hele hindernis neer zetten en er dan gewoon steeds langs blijven rijden

Femsel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 21:21

ik zou gewoon blijven oefenen.
eerst rustig met gekleurde cavaletti's in een rustig drafje of er rustig naar toe rijden.
daarna kan je het steeds meer opbouwen, maar gewoon laag beginnen.
en anders als je hem in de bak zet er gewoon wat gekleurde balken bij in leggen zodat hij er aan went Haha! Lachen .

ik hoop dat je er wat mee kan!