Paard inhouden voor hindernis?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stalleke

Paard inhouden voor hindernis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 17:21

Een pony van een vriendin van me gaat altijd loeihard op die hindernis af, ze wil veelste graag springen, ondanks dat harde gaat t altijd goed. Nu heb ik er donderdag is opgezeten en wat dingen geprobeerd, in stap aan komen rijden en net ervoor draven en dan blijft ze rustig, maar al ga je dravend naar de hindernis dan gaat ze bijna helemaal dwars lopen omdat ze zo graag wil, en in galop dan heb je er al helemaal niets over te zeggen.
Hoe zouden jullie dit op gaan lossen?

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 17:32

Ik heb geleerd, je pony rustig ingehouden het parcour door te laten gaan, maar hem op het laatste moment ( enkele meters voor de hindernis) hem vrij te laten. Maar dit verschilt denk ik per paard..

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 17:38

Nou ga ik weer veel commentaar krijgen maar hier komt ie: Haha!
Met paarden die té graag willen is dit een goeie tip (in mijn ogen):

Probeer zo rustig mogelijk aan te rijden en stop voor de hindernis.
Herhaal een aantal keer.
Het paard zal meer op jou gaan letten.

'Mag ik dan nu eindelijk es springen? Nee, k'moet weer stoppen.'

Om den duur zal ie meer op je gaan letten. Als je dat voor elkaar krijgt en hij blijft rustig voor de hindernis kan je er gewoon over.

'Zal ik weer moeten stoppen? En baas, wat zal het worden? Ik mag, joepie!'

Wordt ie terug te heet, weer opnieuw beginnen.

WEES DUIDELIJK IN HULPGEVING!!!

STOPPEN = STOPPEN en SPRINGEN = SPRINGEN.

=> Ik heb nog niet geweten dat je een paard zo leert weigeren met deze methode.

Gewoon duidelijk zijn.

succes!

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 17:51

kijk dat is nou eens een goede tip mijn bijrijpaard deed dat ook altijd omdat de eigenaar dat zelf leuk vind :S mrja ik heb idd net als kattebeest ook dat gedaan en het helpt heel goed wout loopt nu een stuk rustiger en springt bij mij nu ook een stuk hoger omdat het niet meer zo supereng is

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 17:58

Die methode van kattebeest helpt echt heel goed. Of erop af rijden en er vervolgens langs gaan als het paardje te hard gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 18:08

Toch helpt dat niet bij elk paard.
Er zijn er ook die dan gaan twijfelen.

er langs rijden ook niet, dan leer je ze er naast schieten.

In stap aanrijden, daarvan heb ik geleerd dat het niet mag
Ze gaan dan lopen wachten tot ze vrij krijgen en stormen als nog weg.

Probeer gewoon het basis tempo te rijden wat je wilt.

Rij eens over een paar galop balken, waar je dan temo kan controleren.

Als dat goed gaat eens naar een sprong

Merk je dat ze begint te trekken, maak een zo net mogelijke volte, rij dan weer door totdat er rust is.
Galopeer (of als je in draf bezig bent draaf) ook eens een paar meter naast de hindernis, tussen hindernissen door.

Blijft hij rustig, eens naar de sprong rijden, blijf vooral diep zitten, want verlicht geeft alleen maar meer ren ruimte.

rent hij op het laast aan, kun je ff niks meer, maar je kunt hem wel na de sprong zo snel mogelijk naar het juiste tempo terug rijden.
Evt, met een volte die je sluit, zodat het geen touw trek wedstrijd word.

Bij rust, pas weer opnieuw naar de sprong.

Probeer ook eens dressuurmatig na de sprong halt te houden.

Blijf verder tussen de hindernissen door dressuur rijden.
Wat je veel ziet met een les met meer personen is stappen en als ze aan de beurt zijn vlug wegrijden, ja joepie!! voor zo'n pony, dat betekend springen Haha!

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 18:15

Nou het voorbij hindernissen rijden isgeen probleem, dan blijft ze in eigen tempo, na de hindernis meteen stilzetten heb ik ook geprobeerd, dat doet ze ook goed en meteen, het in rustig naar de hindernis rijden lukte op t einde maar zodra je er 2 meter van af bent vliegt ze toch weg en heb je helemaal niets te vertellen

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 18:50

VOOR de hindernis stoppen. Haha!

Meestal blijven ze redelijk rustig een eind voor de sprong, maar naarmate die sprong dichter komt worden ze heter. Een paar meters voor de sprong stop je dan.

Terug opnieuw aanrijden. Blijft ie rustig? Dan laat je het paard springen. Wordt ie terug te heet: weer stoppen.

Inderdaad zullen sommigen paarden twijfelen. (moet ik nu springen of niet?)

Zaak is om DUIDELIJK in de hulpgeving te zijn. Springen=springen, stoppen=stoppen, niet afwachten, rijden!

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 19:32

Ik zou niet voor de hindernis gaan stoppen (sorry mensen) want die van mij heb ik toen echt leren weigeren. Ik had afgelopen week les van Stephanie Luning (landelijk springamazone) en die vertelde tegen een clubgenoot van mij die ook een superdrukke pony heeft; gewoon doorrijden in galop, het is beter dat ze voorwaarts zijn dan dat ze terugkomen. Het lijkt vreemd, maar ook na de sprong moest ze dan even stevig doorgalloperen over de hoefslag en dan weer een sprong springen. Niet zo erg hoog, maar met flink tempo, laat maar los!! Na een tijdje wilde het echt veel beter en toen kon het ook wat hoger gezet worden; de pony ging er niet meer zo idioot hard vandoor!!! Het leek of hij zich veel meer ontspande en dacht; ik mag lekker springen Vingers aflikken zonder dat baasje zo hard in mijn mond trekt voor de sprong!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 19:37

stalleke schreef:
Nou het voorbij hindernissen rijden isgeen probleem, dan blijft ze in eigen tempo, na de hindernis meteen stilzetten heb ik ook geprobeerd, dat doet ze ook goed en meteen, het in rustig naar de hindernis rijden lukte op t einde maar zodra je er 2 meter van af bent vliegt ze toch weg en heb je helemaal niets te vertellen

Als hij echt de laatse galop pas, pas wegtrekt, kun je niet veel meer dan netjes op de sprong mee gaan.
Dan gaat stoppen niet meer, want dat word dan letterlijk vol in de bek hangen om ze op de rem te trekken.
Meestal worden ze daar alleen maar heter van.

verder heb ik op nog nooit paarden mogen stoppen recht voor de sprong.
Maar zo zie je maar weer dat iedereen op een andere manier les krijgt.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 21:55

kattebeest schreef:
VOOR de hindernis stoppen. Haha!

Meestal blijven ze redelijk rustig een eind voor de sprong, maar naarmate die sprong dichter komt worden ze heter. Een paar meters voor de sprong stop je dan.

Terug opnieuw aanrijden. Blijft ie rustig? Dan laat je het paard springen. Wordt ie terug te heet: weer stoppen.

Inderdaad zullen sommigen paarden twijfelen. (moet ik nu springen of niet?)

Zaak is om DUIDELIJK in de hulpgeving te zijn. Springen=springen, stoppen=stoppen, niet afwachten, rijden!

Mijn paard moet ik ook regelmatig stil zetten voor de hindernis. Hij heeft er nog nooit door geweigerd. Hij springt nog liever uit stilstand dan te weigeren Schijnheilig Maar als hij een paar keer stil gezet is of iig flink op de rem, is hij wel rustiger en beter te houden.

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 01:21

ik geef Kattebeest ook wel gelijk Lachen
dacht ook eerst dat het geen goede oplossing was maar met mijn paardje moet ik het soms toch ook wel eens doen en het werkt echt wel.
kan aannemen dat het bij sommige paarden niet de juiste oplossing is. bijvoorbeeld paarden die wel eens durven stoppen ofzo zou ik het ook niet doen. maar paarden die zonder problemen springen zou ik wel zo gaan rijden. ja kan ook voltes rijden voor de hindernis dan hou je hem ook wel bezig.
met men pony heb ik het ook geprobeert te stappen voor de hindernis en de laatste passen draven maar dat heeft niet zoveel opgeleverd Scheve mond
succes

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 01:37

ik heb altijd geleerd dat je nooit mag stoppen voor een hindernis, behalve als bijvoorbeeld Q maar das een rotzak en een staker Knipoog vlak voor de hindernis er ineens keihard langsaf ging, die moest ik stiltrekken voor hij voorbij de hindernis schoot, maar als ze op de hindernis afgaan en je trekt ze dan stil, leer je ze imo weigeren, iig dat gevoel heb ik erbij, en zo is het me ook altijd verteld, ook op de springstal waar ik heb gewerkt.

ik probeerde altijd in een zo rustig mogelijk tempo er naartoe te rijden, en als ze pas de laatste 2 meter erg er naartoe trekken, kan je er heel weinig ana doen dan netjes proberen mee te gaan, als ze tot 2 meter ervoor en meteen na de hindernis braaf is, kan je toch redelijk beheerst een parcours rijden lijkt me

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:10

Zoveel mensen zoveel verschillende manieren. Haha!

als je niet wil stoppen maar hij gaat toch te hard kan je hem voor de hindernis ook gewoon op de volte zetten.

Sommige mensen vinden dit een supermethode en leren hun paard er netjes en rustig mee naar een hindernis toe te rijden wat ook perfect werkt.
Anderen hebben hun bedenkingen hierbij en zoeken een andere methode.

Wat je ook doet, als het werkt is het goed!

Maar wees altijd duidelijk, consequent en eerlijk in alles wat je doet (en dat geldt niet enkel als je gaat springen, natuurlijk. )

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:43

Ik ken de pony in kwestie ook. Ik weet dat deze pony NIET zal gaan weigeren, daarvoor vind ze springen te leuk.
Dus dat stopzetten zou kunnen helpen, ondanks dat ik ook geleerd heb nooit te stoppen voor een hindernis.
Ook verbaast het me dat er nog niets gezegt is over in-uitjes springen... Maar goed, dat bedoelde ik dus met dat er een echte springruiter les moet komen geven op de manege, en dus niet degene die het nu doen...
Die kunnen je met dit probleem niet helpen.

Toevoeging:
ik heb met zo'n paard gelest bij Tops. Ik moest daar dus in-uitjes springen, afgezet met balken aan de zijkant. Ik kon er dus niet tussenuit fiepen. Aan het eind van die sprongen moest ik haar stilzetten tegen de bakrand, rechtdoor sturen dus en gewoon op de bakrand laten lopen.
Ik heb eigenlijk nooit gevraagd waar dat goed voor was, en omdat ik ermee gestopt was ivm mijn rug heb ik het dus ook niet af kunnen maken.
Dit paard ging steeds sneller tijdens de hindernissen dat ze op het eind zo hard op de bakrand afging dat ze ging zitten toen ik haar dus tegen de bakrand aan zette. Ik kreeg elke keer een klap in mijn redelijk zwakke rug, vandaar dat ik er toen mee gestopt was.
Later ben ik begonnen met cavaletti's lopen en gewoon weer opbouwen, net of je een paard opnieuw leert springen. Uiteindelijk heb ik haar rustig over de hindernissen kunnen sturen
Laatst bijgewerkt door griebels op 03-01-05 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:45

Oh ja, als je dan wil gaan proberen te stoppen voor de hindernis, doe dat dan in combinatie met een paar passen achterwaarts. Controle over je pony dus. Maakt je pony weer attent op het luisteren naar de ruiter.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 13:02

mijn vroegere verzorgpaard vond springen ookk zo geweldig dat hij heel hard over de hindernissen wilde. vooral na 1 hinderis gind het steeds harder naar de volgende. wat ik deed is veel voltes rijden om hindernissen heen en hem er steeds 'onverwacht' voor zetten. hij sprong dan rustig en beheerst en daarna zette ik hem meteen weer op een andere volte. omdat hij eigelijk steeds verrast werd met de sprong lette hij heel goed op en ging ook niet meer als een idioot rennen. werkte heel goed voor mij.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 15:14

Ik ga mee met runningkawa en Nado. Ik vraag me af wat je doet tussen de hindernissen? Is het van een beetje op de hoefslag lummelen en dan eens op een hindernis afgaan? Beter is het om gewoon dressuur te rijden , dus veel figuren en dan zo af en toe eens over een hindernisje. Je zou ook eens dressuur moeten rijden met hindernissen in de bak en gewoon niet springen, zodat ze niet meteen aan springen denkt zodra ze hindernissen ziet. Rijden in alle gangen, ook galop dus, en veel overgangen rijden, veel figuren en niet te veel gaan inhouden, daar gaat zo´n paardje dan inderdaad dwars van lopen enzo, dat wil je niet.
Stoppen voor de hindernis of er langs trekken is sterk af te raden.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 18:03

Citaat:
Ook verbaast het me dat er nog niets gezegt is over in-uitjes springen...

Dat komt omdat mijn paard altijd heel rustig is met in-uitjes springen Verward Haha!

Ik moet zeggen dat mijn instucteur dit normaal gesproken niemand laat doen, maar Moos is een speciaal geval Schijnheilig

_babette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 19:41

je moet je paard zover in de draf terug nemen dat die bijna gaat stappen en op het laatste moment vrijgeven dan racet die niet zo hard en ander vanuit de stap komen dat is ook een goede manier
suc6 OK dan!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 22:50

Geloof mij, dan racet ze er nog op af. De laatste 2 galopsprongen (ook als je in stap of draf gaat) vliegt ze...

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 02:33

Ik ben ook voor de halt-methode. Dus niet er langs rijden, want dan leren ze er wel langs-schieten. Heb 2 ontzettend hete pony's, maar door het continue halthouden, heb ik toch controle.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 09:32

Mijn volbloedje wordt alleen maar heter als ik het tempo voor de hindernis probeer op te vangen. Ik reageer bij haar dus precies andersom. Van de mond afblijven en vooral niet proberen om terug te pakken. Dan blijft ze veel rustiger en gaat ze niet zo vlak wegvliegen.

Cassielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 17:24

kattebeest schreef:
Nou ga ik weer veel commentaar krijgen maar hier komt ie: Haha!
Met paarden die té graag willen is dit een goeie tip (in mijn ogen):

Probeer zo rustig mogelijk aan te rijden en stop voor de hindernis.
Herhaal een aantal keer.
Het paard zal meer op jou gaan letten.

'Mag ik dan nu eindelijk es springen? Nee, k'moet weer stoppen.'

Om den duur zal ie meer op je gaan letten. Als je dat voor elkaar krijgt en hij blijft rustig voor de hindernis kan je er gewoon over.

'Zal ik weer moeten stoppen? En baas, wat zal het worden? Ik mag, joepie!'

Wordt ie terug te heet, weer opnieuw beginnen.

WEES DUIDELIJK IN HULPGEVING!!!

STOPPEN = STOPPEN en SPRINGEN = SPRINGEN.

=> Ik heb nog niet geweten dat je een paard zo leert weigeren met deze methode.

Gewoon duidelijk zijn.

succes!

nou het is dus mijn pony en ik denk dat ze dan gaat weigeren. maar dat verschilt bij elk paard. toch bedankt voor de tip!!! *LOL*

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 21:33

Ik denk niet dat jouw pony zal gaan weigeren Cassielover. Daarvoor springt ze te graag. Waar ik wel bang voor ben in deze methode is dat je haar gewoon niet stil kan krijgen voor de hindernis. Ja wel als je in stap aankomt, maar niet als je in draf of galop aankomt.
Je had toch ook springles met haar? Wat zeggen die dat je moet doen? Miss veel cavalletti lopen?