wondertje schreef:Ik heb al vanalles geprobeert ook na elke 3 sprongen 5 cm hoger maar als het dan ong. boven de 80cm komt doet ie het niet meer ofdat ik nou met een hele harde hand ga rijden en heel streng en boos doe of met een hele zachte en heel lief tege um doe hij doet ut gewoon niet
zoals je het nu beschrijft heb je van alles geprobeerd......
Ik denk dat dat van alles wel eens een deel van het probleem kan zijn.
Je pony weet niet wat hij aan je heeft omdat je elke keer anders reageerd. Hij weet niet wat hij moet verwachten als hij op een hindernis afgaat, want jij doet elke keer iets anders.
Dat is eng voor een pony.
Altidj op dezelfde duidelijk manierreageren en zeker niet anders gaan doen omdat het hoger wordt is al een deel van de oplossing.
Mijn idee ( naast het niet meer proberen of alelen onder deskunidge begeleiding )
Neem de tijd, echt heel veel tijd.
Eerste vier weken niet springen maar twee keer per week balkjes . allerlei soorten op de volte, over de diagonaal, op verzamelde en juis gestrekte drag afstand, bedenk maar wat leuks.
na die eerste maand ga je na de balkjes een heel klein sprongetje zetten, echt klein....
doe dat ook maar eens twee weken.
Daarna een tijdje oefenen met kleine dubbel of triples of een mini parcours ( gewoon lekker op 50 cm ). nog steeds ook de balkjes
Als je een heel parcours op die manier vlot en soepel samen springt, en dan ben je minimaal een maand of twee verder.
Ga dan heel langzaam het een of ander uitbreiden. Met 5 cm per week ,niet per keer.
Het mooiste is natuurlijk om dit onder begeleiding te doen.
En geen hard hand of andere "enge" truukjes. gewoon netjes rijden, netjes recht eropaf sturen. Vooral NIET anders doen dan anders omdat je pony als jij anders doet, natuurlijk ook "denkt" dat er iets bijzonders en misschien wel iets engs aan de hand is.