Wie helpt mij met wijken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_ilse_

Wie helpt mij met wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 13:57

Mijn verzorgpony gaat met het wijken, heel erg hard draven of stappen en daardoor gaat ze niet met haar achterhand niet mee, Maar als ik haar van voor tegen hou dan gaat ze weer heel hard lopen en ze is heel sterk.. hoe moet ik zoiets oplossen..

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 14:16

ze begrijpt dus niet dat ze ook opzij moet voor jouw eenzijdige beendruk.
je kan beginnen aan de hand(staande aan de linkerkant),houdt je pony's hoofd iets naar links vast en druk met je rechterhand tegen de zijkant van de buik(omduwen),voor ieder pasje wat erop lijkt natuurlijk belonen met stem en een klopje.als je er een vast commando bij aan leert kunnen ze dat dadelijk onder het zadel eerder begrijpen.

anders gaat je rijdend voltes stappen met een dressuurzweep aan de binnenkant en druk je met binnenbeen de achterhand van je pony naar buiten(natuurlijk mag je met de zweep helpen).blijf goed van de voorkant af,niet trekken/hangen/scheefhouden.natuurlijk heb je wel stelling.

ook hier ieder pasje is een overwinning,snapt ze dit dat kan je kleine stukjes gaan wijken vanaf de binnenhoefslag naar de hoefslag(dit zijn 2 passen)toe.

_ilse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 14:18

Okee Dankjewel ik ga het proberen..

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 14:26

wees geduldig,oefen het iedere dag.

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 14:58

je kan haar heel rustig laten draven dan een beetje meehangen, van voren tegehouden en met je been opduwen

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:07

Niet boos worden als het niet gaat, het is zeer waarschijnlijk gewoon niet snappen... En dus rustig en geduldig oefenen, misschien kan een instructeur/trice je ermee helpen...?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 15:24

Wat ik zie is dat mensen denken dat een paard wijkt op de eenzijdige kuitdruk, maar je moet de teugels niet onderschatten. Met de 5e teugelwerking van je binnenhand (dat is rechts als je naar links wijkt) breng je het gewicht van het paard naar links en gaat hij vanzelf evenwijdig aan zichzelf zijwaarts, met je been moet je zorgen dat hij daarbij ook voorwaarts gaat. 5e teugelwerking is je binnenhand richting de buitenheup van je paard brengen. Je buigt je onderarm dus wat naar je toe.
Probeer het eens en je zult zien dat het wijken een stuk makkelijker gaat.

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 17:40

Hoi Hoi!!
Ik denk ook dat je eerst moet beginnen om je paardje te laten begrijpen dat je binnenbeen opzij betekend. Dit zou ik ook op een volte doen. Volte iets verkleinen en dan met behulp van je binnenbeen vergroten. Let hierbij wel op dat je niet vergeet om met je buitenteugel en buitenbeen begrensd, anders loopt hij over de buitenschouder weg... Pas ook op dat je binnenbeen betekend dat hij met heel zijn lichaam op zij moet en dus niet alleen de voorbenen!!

Pas als dit goed gaat ga je rustig op de tweede hoefslag rijden, stel je hem naar binnen en let erop dat hij nu ook al niet over de buitenschouder wegloopt! Gaat dit goed probeer dan rustig een paar pasjes te wijken. Dus rustig met je binnenbeen aandrukken en met je buitenteugel begrenzen!!

Als hij hard gaat, weer terug nemen en opnieuw proberen!! En vooral geduld hebben!!

Veel succes ermee!!

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 17:50

Ik zou het eerst in stap een beetje proberen, als dit na een tijdje oefenen goedgaat in draf. Zoals danielle01 al zegt op een volte en dan verkleinen en dan de volte weer vergroten. Als je het op een lange stuk wil doen een klein stukje van de hoefslag, je pakt dan de binnenhoefslag en dan je binnenbeen er aan leggen. Mij is namelijk verteld dat jonge paarden/pony's graag terug naar de hoefslag willen. En dat steeds verder van de hoefslag af richting de AC-lijn, ik denk namelijk dat jouw paardje het nog niet helemaal snapt.

_babette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 18:02

ik heb het ook hor ilse het gaat gewoon moeilijk op ilse

Ginger15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 21:21

Dat probleem wat jij heb had (heb ik nog af en toe) ook last van. Je paard is dan gewoon een beetje bang voor je beendruk. Ik moest het dan eerst veel in stap gaan oefenen zodat hij niet bang was voor mijn been druk en als dat beter ging in draf proberen. Veel proberen om met je zit terug te schakelen en klein beetje van voren begrenzen. Het is gewoon veel oefenen!
Veel succes!

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 21:40

Ginger15 schreef:
Je paard is dan gewoon een beetje bang voor je beendruk.

Ik denk niet dat het paardje bang is voor de beendruk, maar het gewoon niet begrijpt. Voor het paard is been gassen!!

Ginger15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 21:47

Danielle01 schreef:
Ik denk niet dat het paardje bang is voor de beendruk, maar het gewoon niet begrijpt. Voor het paard is been gassen!!

Ja zo bedoel ik het ook eigenlijk hij begrijpt het verkeerd en hij herkent jou hulp dan als voorwaarts.

_ilse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 12:18

_babette_ schreef:
ik heb het ook hor ilse het gaat gewoon moeilijk op ilse

Ja maar IK wil het graag goed leren op ilse...

_ilse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 12:18

Bedankt allemaal he Haha! ik ga het uitproberen

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 13:50

love_kaylie en anne_lieke weten het ook wel moet je maar ff vragen want hun zitten bij mij in de les.
je moet eerst als je gaat afwenden rechtstellen dan een stukje wijken en dan weer recht.
Je moet proberen recht op te blijven zitten

Ja moniek & Annelieke hoe orrigineel van Ton he Tong uitsteken

AL_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 13:54

Annemiekbram schreef:
love_kaylie en anne_lieke weten het ook wel moet je maar ff vragen want hun zitten bij mij in de les.
je moet eerst als je gaat afwenden rechtstellen dan een stukje wijken en dan weer recht.
Je moet proberen recht op te blijven zitten

Ja moniek & Annelieke hoe orrigineel van Ton he Tong uitsteken

Ja, idd, Ton is goehoeeeed Clown
Hoe goed je buitenteugel eraan,
En anders hou je een kleine parade ( loslaten, vast, loslaten, vast)
Als dit nog niet helpt trek je hem stil en hij MOET stilstaan !

Groetjes en veel succes!