Hoe ga je om met spierpijn?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Hoe ga je om met spierpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 12:48

De laatste tijd heb ik bij het rijden van moenira regelmatig het gevoel dat ze wat stijf is, en af en toe spierpijn heeft.

Ze komt er meestal een uurtje per dag uit in de bak met een groepjes paarden, maar als er iets tegenzit, blijft ze dus gewoon (1, bij uitzondering zoals laatst met gladheid meerdere dagen) op stal/stand. Daar kan ik niets aan doen.

Ik rijd haar op het moment nog 2, soms 3 keer per week, maar niet altijd gespreid. De bak is vaak erg nat, dus echt rijden lukt dan niet. Ze heeft moeite met de bodem. En ik met haar onbalans.

Met les rijden probeer ik op tijd er op te zitten, zodat ik eerst minimaal een kwartiertje lekker rustig rond kan stappen, draven en galoperen aan lange teugel, zodat ze even kan wennen en al haar spieren kan strekken.

Op de stijve- en spierpijn dagen merk ik bij het losrijden al dat ze scheef loopt, de achterhand gooit ze naar binnen en leunt erg met de voorhand op de wand. Ze trekt gekke hoofden (ook als ik nog geen aanleuning vraag) kantelt en pakt vast.

Met clubles moet ik haar dan gewoon op maat pakken, been eraan en rijden. De instructeur gaat er wel eens naast lopen, neemt de teugels over, en dan komt het echte verzet... Hij vind het aanstellerij en vind dat ze gewoon moet nageven. punt...

Ik voel me hier niet zo goed bij. Het voelt meer gespannen en ze blijft wat wringen in de aanleuning. Wel loopt ze dan echt aan elkaar op een gegeven moment en actief.
Als ik aangeef dat ik bij privéles vanuit de ontspanning les heb en dat we daar eerst lang en laag rijden tot ze los laat in haar lijf en pas het 2e half uur gaan oprichten, dan vraagt de instructeur of ze dan net zo actief loopt als nu, dat betwijfelt hij dan sterk. Hij staat achter zijn manier. Dat respecteer ik ook, maar ik vind de manier hoe ik dat moet bereiken niet zo prettig, het voelt als teveel afgedwongen terwijl de pony nog niet ontspannenen los genoeg is.

Wat doen jullie als je een stijf paard rijd?

Pas je de training aan, aan hoe stijf je paard is, en rijd je desnoods een uur alleen maar lang en laag voorwaarts neerwaarts, of gewoon lekker voorwaarts naar de hand toe, desnoods met de neus voor de loodlijn?

Of ga je op een gegeven moment je paard er toch doorheen drukken zodat hij netjes met de neus en hals in de goede houding loopt, en vandaaruit proberen de aanleuning beter, gelijker en fijner te krijgen?

Ik vind het heel moeilijk, want aan de ene kant bereik ik (in dat trainingsuurtje) niet altijd dat ze goed gelijk, fijn nagevelijk en lekker los wordt als ik op die ontspanning blijf hameren als ik voor mezelf rijd. Ik hoop dan maar dat het effect heeft voor de keer erna dat ik rijd.

Er "even doorheen rijden" voelt voor mij vervelend, maar heeft misschien wel meer "direct" resultaat... Weet niet wat voor resultaat op langere termijn, omdat ik zelf niet op die manier rijd, omdat ik het niet prettig vind.

Wat doen jullie? Wat is jullie ervaring?

Ik heb dus niet de mogelijkheid haar elke dag te rijden of longeren, ze loopt af en toe mee in kinderlesjes en invloed op hoeveel ze buiten komt heb ik ook niet...

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 15:06

Als je begint met rijden moet je eerst gewoon lekker met een lang teugeltje wat gaan draven en galoperen kaar word ze al minder stijf van daarna pak je je teugels iets korter en ga je allerlei oefeningen doen als voltes gebrokenlijnen en andere buigzame dingen daarna is ze als het goed is helemaal los. SUCCES

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 15:20

Wij hebben ook een paard met spierpijn opstal, na dat hij gewerkt heeft krijgt hij meteen een wolle deken op om de warmte vast te houden.

Naar een half uurtje gaan wij hem met een soort massage spul (werkt heel erg goed tegen spierpijn) insmeren op de plekken waar hij last heeft van zijn spieren.

dat moet 2x per dag gebeuren, en geeft goed resultaat!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 16:47

Het is logisch dat een paard wat stijf is, meer tijd heeft om los te komen. Ik zou gewoon samen met je privéinstructeur kijken wat het beste werkt voor jouw pony - kun je misschien beter vrij snel gaan galopperen, misschien werkt het om tempowisselingen te maken, of om veel te wijken/schoudervoor te rijden, of slangenvoltes, kijk wat voor jou het beste is.
Ik kan het natuurlijk van hier niet inschatten, maar zoals je het beschrijft komt het over alsof ze gewoon ih algemeen stijf is en het niet alleen een aanleuningsprobleem is. Dan zou ik dus zeggen éérst over de rug rijden in een wat lange/makkelijke lijn voor het paard, en dan de voorkant oppakken, anders heb je het hoofd wel naar beneden, maar wat heb je daar aan als de rug niet los is?

mohock

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 17:17

paarden kunnen geen spierpijn hebben Haha!
Om je paard los te krijgen gewoon veel voltes draaien, stelling, buiging vragen etc. Dat zal in het begin niet 100% gaan maar vraag het iig voor zover het kna. Bij protest van je paard niet door gaan "trekken"maar langer de tijd nemen. Als jij de split moet doen en het lukt niet, vind je het dnek ik ook niet fijn als er dan iemand op je nek gaat zitten duwen om je er even doorheen te krijgen... Uiteindelijk zit je wle in die split maar de volgende keer zal je al gaan protesteren op het moment dat je het nog wel kan omdat je weet dat je er op het laatst hardhandig naartoe wordt gedwongen. Dan doe je dus helemaal niks meer waarschijnlijk... Een paard kan je ook nog niet eens vertellen wat de bedoeling is, ja met hulpen maar die zijn ook niet allemaal even consequent en duidelijk. Dus een paard gaat nog eerder in verzet.
Zorg dat je hand echt ruimte geeft op het moment dat je buiging vraagt en zoek eerst een goed instructeur. En het belangrijkste : verwacht niet gelijk teveel maar neem de tijd.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 17:29

Als je maar 2 keer per week rijdt vindt ik het niet eerlijk voor je paard om hem goed aan het werk te zetten.Kan je tussen door niet af en toe wat langs de weg stappen met haar?Anders zou ik echt niet te veel doen en haar van de zomer weer op pakken en lekker gaan trainen.Is er niet iemand anders die af en toe haar wat extra beweging kan geven?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 18:16

Ze loopt door de weeks mee met kinderlessen. Ze wordt dus wel vaker gereden, maar dan recreatief/beginner niveau.
Alleen als het weer zo slecht is (vorst) vallen de lessen wel eens uit...

Normaal loopt ze zo'n 4 a 5 dagen per week (in kinderles of met mij, soms 2 keer op een dag, en dan is ze wel veel losser merk ik, als ik erna rijd) en komt ze elke dag een uur tot 2 uur buiten in de bak. Alleen de laatste tijd blijft ze ook wel eens binnen. Ik neem haar elke week mee naar clubles en elke twee weken privéles, nu met de feestdagen en het slechte weer kon ik een aantal dagen niets en bleek na mijn clubles dat ze 2 dagen op stal had gestaan... (Eigenaresse vroeg me toen ik binnen kwam of ze niet knettergek was geweest Schijnheilig, nee dus, alleen erg stijf)
Dat wist ik dus niet van te voren. Arm beest...

Merk al vanaf einde van de zomer dat ze meer tijd nodig heeft om los te worden en te ontspannen vandaar dat ik al voor de les begin, zodat ik dubbele losrijdtijd heb.

Maar als ik jullie zo hoor en goed begrijp , geven jullie de paarden ook gewoon meer tijd en gaan jullie niet doorvragen als het (nog) niet lekker gaat? Hoe gaan jullie instructeurs er dan mee om?

mijn dressuur-instructrice houdt er dus wel rekening mee, en die dwingt ook niets af, maar ja... hier in de omgeving, of in elk geval bij de rijvereniging zijn ze niet zo positief over wat ze hebben gehoord over haar trainingsmethode (ik zelf wel overigens... Knipoog ze denken te zacht, en niet actief genoeg)

(overigens zijn beide instructeurs gediplomeerd, rijdend op Z-niveau en hoger met meerdere paarden en hebben hun eigen trainings- en africhtingsstal waarbij ze paarden voor anderen uitbrengen. Tja... wat moet ik dan in een discussie met mij L1?)

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 18:57

Misschien een kuurtje Vitamine-E proberen.

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 19:39

Mijn pony is nu ook wel eens stijf en het helpt dan om te masseren voor het rijden met Coles Limited, wordt ook gebruikt bij renpaarden. Zeker kan een paard spierpijn hebben!! Ik pas de training nu ook wel aan met het koude weer, ik begin met stappen en pas als hij lekker soepel stapt dan draaf ik aan.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 20:26

Ik zou ook niets afdwingen, dan trek je volgens mij aan het kortste eind. Als je je beter kunt vinden in de methode van je prive-instructrice, dan moet je daar gewoon achter blijven staan! Alleen als je een paard niet overvraagt, maar de training goed opbouwt en daarbij steeds wat verder gaat, kom je volgens mij verder dan dat je een paard, wat ook nog eens stijve spieren heeft, gaat dwingen in een voor hem/haar pijnlijke houding. Bedenk dat je het samen met je paard doet en dat het paard geeft wat ie kan. Aan jou de taak om er verstandig mee om te gaan! Misschien kun je het dan beter bij 1 instructrice houden, lijkt me minder verwarrend voor jou en voor je paard. Zij kan jullie ook verder helpen, ipv dat ze bij jullie moet herstellen wat er in de andere les door forceren kapot gemaakt is! Veel succes!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 21:11

mohock schreef:

Waarom dan niet?

Volgens mij wel namelijk...Wij vragen oefeningen van paarden waarbij ze spieren ontwikkelen en sterker worden daardoor. Daarbij komt het ook wel voor dat je net iets over de grens heengaat en dan heeft je paard dus spierpijn, net als wij mensen.

Als mijn pony's stijf zijn dan rijd ik altijd wat langer los (kwartier stappen) met veel voltes en slangevoltes, tussendoor halthouden enzo, zodat ze wel wat attenter word. Daarna met lange teugel draven, veel overgangen ook weer en voltes. Daarna galoperen, flink voorwaarts en dan zijn ze goed los en begin ik met de rest. Soms als het echt niet werkt vraag ik een makkelijke oefening en stop ik gewoon daarna. Ga ik gewoon buiten uitstappen.

Ze hebben ook gewoon wel is hun dag niet, dan kun je wel door willen, maar wat niet gaat gaat niet. Volgende keer beter Lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 18:14

bedankt voor de reacties.

Vandaag weer privéles gehad,. Na eerst de gekkigheid er even uit gesprongen te hebben het kwartiertje voor de les (ze was nogal druk en schrikkerig/springerig) kregen ik haar met tien minuten les toch weer fijner voor elkaar. Ik heb weer een beetje gevoeld hoe ik haar in balans kan krijgen, los kan werken en kan laten ontspannen. Misschien dat ik inderdaad toch maar beter kan stoppen met de clublessen van het voorjaar als we weer naar buiten gaan...

We hebben nu weer lekker gewerkt, en toen we haar wat overvraagt hadden en ze spierijn kreeg, mocht ik haar weer lekker lang en laag rijden zodat ze weer kon ontspannen... Dat past beter bij mij dan de strijd aangaan...

Ben nog steeds benieuwd hoe jullie zelf er mee om gaan? O hebben jullie paarden nooit stijve dagen of spierpijn? Schijnheilig Knipoog

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 20:07

IK heb ook een paard dat regelmatig een beetje stijf is. Ik geef hem iedere dag poeder met vitamine E en silenium dit helpt echt goed. Wat ook goed helpt is z'n rantsoen aanpassen. Geef geen brokken waar veel eiwitten in zitten maar juist brokken die op basis van olie zijn gemaakt. Dit is trouwens ook goed voor nerveuze paarden. Ik weet zo geen merk dat op basis van olie is gemaakt maar je hebt bijvoorbeeld wel pavo 1000 en daar zitten ook voedingstoffen in die goed zijn voor de spieren. En heel belangrijk is dat je hem goed loswerkt en vooral naderhand ook weer goed afwerkt. En leg een dekentje op z'n achterhand als je instapt en uitstapt en zorg dat dit ook in de manegelessen gebeurt en ook het in en afwerken. veel succes.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 16:36

Ik heb geleerd dat je het beste tegen spierpijn traint, door door te rijden. Dus niet na een stevige les je paard de volgende dag stilzetten, maar juist rijden. Dan hou je ze losser.

Als Prisca stijf is ga ik veel slangevoltes en dat soort figuren rijden. Eerst alleen de slangevolte en als ze wat losser komt in elke boog een volte. Ook grote voltes combineren zodat ze vaak over gaat van linker stelling in rechterstelling en andersom. Als ik net zit, zijn dat ruimere voltes, dan als we al wat langer bezig zijn. Pris wordt er steeds soepeler van.

Na het rijden inderdaad ook goed afbouwen. Vaak draaf ik nog even met een lang teugel en ga dan uitstappen. Eventueel ernaast, zonder zadel, maar al met de zweetdeken op.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 18:46

Ik rijd met mijn paardjes heel veel S'en en slangevoltes. dus veel indraaien. en problemen oplossen in stap! Gewoon lekker een uur stappen, lekker neerwaarts rijden en lekker laten inbuigen. probeer rustig op te bouwen en vol te houden. Eventueel zou je dr nog kunnen masseren, maar dan moet je wel precies weten waar ze vast zit.
En hoezo kan een paard geen spierpijn hebben?!? Ik dacht dat die spieren hetzelfde opgebouwd waren als die van mensen..

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 01:38

mohock schreef:

Ik ben heel erg benieuwd naar jouw argumentatie!
Verzuring in spieren van de mens en het paard is namelijk hetzelfde.

wezentjeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 13:59

mss moet je na het rijden eens een cooling gel gebruiken, dat stimuleert de bloedsomloop en dus ook de afbraaf van het te veel aan melkzuur in de spieren

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 14:12

Veel voltes, achtjes, slangenvoltes rijden, slangenlijnen rijden (denkbeeldi om pionnen heenrijden en paard echt pas naar links brengen en vervolgens weer naar rechts brengen, word paard flexibel in de rug en in spieren. Maar kan er ook niet iets met de spieren zijn? Misschien dat paard niet helemaal lichamelijk in orde is. Kan namelijk iets te kort komen aan voedingsstoffen. Ik zou voor alle zekerheid ook na laten kijken bij Marijke Boinck (www.cherokeepaarden.nl) of Erik Laarakkers of Steffie van Laarse ofzo. Succes verders.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 15:06

idd lijkt me erg stug dat een paard geen spierpijn kan hebben...een van onze paarden is vaak stijf als ie van stal komt.. wij longeren hem voor het rijden 15 min. en hij is dan hartstikke los

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 15:16

Als hij echt spierbeen heeft en er ook stijf door loopt rijd ik hem niet zo zwaar, maar meer gewoon de basis alleen.
Als ik hem in het begin lekker laag en rond rijd gaat hij drammen als ie meer opwaarts moet lopen. Ik rijd hem alleen iets ronder 5 a 10 minuten en daarna pak ik hem gewoon op, dan moet hij er doorheen van mij.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 16:47

Punt 1. betere coolingdown: bv uitdraven of galopperen met de neus over de grond, daarna minstens! 10 minuten uitstappen. (ook beter warming up natuurlijk)

Punt2. Wat wil jij zelf als je spierpijn hebt?? Juist. Je niet meer bewegen. Nu weten wij dat juist lichte beweging de spierpijn kan verminderen dus dat moet je dan ook maar doen met je paard. Lichte arbeid en niets overvragen. Buigen langzaam opbouwen (eerst een beetje stelling en dat in de loop van het halve uur uitbouwen)

Punt3. Als je paard zo vaak spierpijn heeft moet je je traningsmethode eens onder de loep nemen (ga je te snel/ hard of wil je iets wat het paard eigenlijk niet kan) en hem laten onderzoeken door een dierenarts. Misschien ontbreekt het hem aan iets.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 18:08

denk dat de spierpijn vooral te maken heeft met de onregelmatige (en dan soms pittige) training van de laatste periode en veel op stal staan. Ik stap minimaal 10 minuten los, daarna voorwaarts neerwaarts losdraven en galoperen voor ik teugels steeds meer op pak en stap tien minuten uit, daarna vaak nog aan de hand met zweetdeken op. Maar ik kom daar een paar keer per week en heb geen zicht op wat anderen met haar gedaan hebben. Dat is lastig.

Rustige beweging lijkt mij ook goed bij spierpijn omdat je dan de bloedsomloop stimuleert en de afvalstoffen beter uit en de spieren afgevoerd worden.

Ik pas zelf het liefst mijn treining aan. Maar blijkbaar vind onze clubinstructeur mij te zacht en dat het paard het best aan moet kunnen.
Onze insructeur rijd op niveau, en jureert ook zo. Ik heb respect voor zijn rijden en lesgeven, maar het botst met mijn gevoel en bij mijn privéinstructrice aat het anders, en dan zonder (noemenswaardig) verzet.

Vandaar de ervaring en reactie van anderen gevraagd, hoe jullie ermee om gaan... Mij valt die tegenstelling in aanpak namelijk wel vaker op. Een groep ruiters/instructeurd die vind dat je een protesterend paard aan- en door moet pakken (streng en conseqent zijn) en een andere groep die zoekt naar tussenwegen om het probleem op te lossen. (waarom doet het paard zo, en heeft het ergens last van? hoe kan ik daar mee omgaan)

ik vind het heel moeilijk... Mijn stijl is dus aanpassen aan het paard. Met het risico dat een paard dus een loopje met me neemt als hij lui is of "geen zin" heeft...

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 09:04

joyce B schreef:
Mij valt die tegenstelling in aanpak namelijk wel vaker op. Een groep ruiters/instructeurd die vind dat je een protesterend paard aan- en door moet pakken (streng en conseqent zijn) en een andere groep die zoekt naar tussenwegen om het probleem op te lossen. (waarom doet het paard zo, en heeft het ergens last van? hoe kan ik daar mee omgaan)

ik vind het heel moeilijk... Mijn stijl is dus aanpassen aan het paard. Met het risico dat een paard dus een loopje met me neemt als hij lui is of "geen zin" heeft...

Ik kies persoonlijk voor de rustigere weg als het over verzet gaat. Maar het is gewoonweg verschillend per situatie om te oordelen of je paard moet aanpakken of juist niet.