hoe vertrouwen winnen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

romantic

hoe vertrouwen winnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 12:12

het gaat al een tijdje minder met rijden enzo.. nu heb ik aan een ervaren iemand gevraagd hoe dat nou komt, zei zegt dat dat komt omdat mijn paard te kort vertrouwen in mij heeft.. van de week ga ik weer langs haar weten jullie mischien dingen zodat mn paard meer vertrouwen in mij heeft? ze stijgert, bokt, draaid weg en staakt op de weg en in de bak.. het is dus uitgesloten dat mn paard dus meer een leider nodig heeft maar hoe krijg ik dat voor elkaar, tik met zweep heeft geen zin dan word het alleen maar erger... dus nogmaals hebben jullie mischien tips hoe ik meer vertrouwen win? Verward

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 12:29

Je kan een paard zn vertrouwen winnen door veel lichamelijk contact als poetsen wandelen en veel tegen je paard praten

Solleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 12:30

hey,

het lijkt me nogal logisch dat je vertrouwen niet wint met een tik met de zweep. Ga jij iemand vertrouwen die je slaat?? Grondwerk is een goede optie, daar zijn echt ontelbaar veel oefeningen om te doen. je kan is op internet kijken, der zijn ook goeie boeken over geschreven (hempfling, roberts, parelli,...)

Je kan beginnen met volgoefeningen met je paard te doen, zorg er altijd voor dat je schuin voor je paard loopt, ook als je naast haar loopt om haar naar de piste te brengen ofzo! Meestal lopen we naast ons paard, maar dat is de minst dominante positie die er is en het paard zal trachten zo de leiding te nemen (hoeft natuurlik niet, maar kan). Als je paard probeert je voorbij te lopen tijdens de oefening, draai je dan om zodat je weer voor haar terechtkomt. Belangrijk is dat je rustig blijft! Als de volgoefeningen goed gaan, kan je beginnen met de dominantere oefeningen zoals achteruit gaan (probeer dit te bereiken met lichaamstaal, dus zonder dat je haar aanraakt, eventueel kun je een gang bouwen waar je haar inleidt en haar dan achterwaarts weer laat uitwandelen, tot het lukt zonder gang) Probeer gewoon veel met haar bezig te zijn, lekker borstelen in de stal, gewoon is gaan wandelen aan de hand, een lekkere massage,... zodat jullie band sterker word. Doe het natuurlijk wel rustig aan, want als ze niet veel vertrouwen in je heeft zal ze al die aandacht maar wantrouwig bekijken. Als je denkt dat je paard weer het volste vertrouwen in je heeft, kan je is een schrikparcours afleggen! Je legt in de wei stukken plastic, een paraplu, wat dan ook, en je leidt je paard erlangs. Als ze je als leider beschouwt zal ze zonder veel angst erlangs wandelen. Je kan ook slingers ophangen waar ze onderdoor moet lopen, eerst vooruit en dan achteruit, een plastic helemaal over haar heenleggen maar ze moet rustig blijven staan. Het is wel aan te raden dat pas te doen als het vertrouwen goed zit! Vertrouwen is belangrijk, maar zorg steeds dat je een dominante positie hebt, want een paard kan slechts volledig op je vertrouwen als je de leider bent!

Je schrijft ook dat ze staakt, bokt,... dat kan ook een medische oorzaak hebben. Mss een tandarts is naar het gebit laten kijken, haar zadel en rug controleren? Doet ze het ook als iemand anders op haar rijdt?

Veel succes!

Frieda_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 12:33

Heey

Nou heb ik niet echt verstand met rijden en zo maar ik heb al 3 paarden ingereden en die doen het nog steeds perfect ik denk dat jij bij je paard helemaal over nieuw moet beginnen alleen omdat je der al hebt gereden heb je dus wel een voorsprong want ervaren is ze al een beetje sanp je wat ik bedoel?
Meschien zou je haar het zadel op kunnen doen en dan de beugels er natuurlijk afhalen of opsteken en dan haar ook het bit in doen en dan gaan longeren (met longeerzweep je hoeft er meschien niet veel mee te doen maar om haar in draf te krijgen en flinke door stap heb je hem meschien wel nodig) en meschien eerst zonder hoofdstel ik weet niet hoe ze daar op reageert? en dan veel met je luide stem praten tegen der van goed zo! en stap door! of ga door! en haar comando's geven als dit eenmaal goed gaat dan moet je haar/hem aan de hand door de bak stappen en je moet haar dan rustig laten stappen en door laten stappen der stil laten staan (enkele seconden) en dan weer laten lopen, achteruit laten lopen enz.. ook weer met je stem der bij natuurlijk. ( doet ze veel goede dingen gehoorzaamd ze je beloon haar dan met snoepjes zo krijgt ze ook vertrouwen in je en als je elke keer bij der komt roep haar dan ze herkent je op gegeven moment dan je moet net doen of je haar net gekocht hebt poets haar veel praat veel met der beloon haar met een snoepje af en toe loop met haar aan de hand jaag der soms op (met zweep je hoeft hem niet veel te gebruiken hou hem alleen naast je dan ziet zij ook dat dat ding niet veel doet daar moet ze ook weer vertrouwen in krijgen)
en op een gegeven moment dan moet je weer proberen haar te rijden onder tussen kan je ook gewoon op haar zitten en dan niks doen niet veel drijven maar haar langs de hals aaien en kloppen en haar vertellen dat het goed is nou ik hoop dat je hier wat aan hebt! en geloof me bij mij is het ook zo goed gegaan!
laat wat van je horen als je merkt dat het weer beter gaat! Lachen
nou suc6!!

xxxxxxxxxxjes
Muriel

_babette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 14:00

om een paard zijn vertrouwen te winnen moet je als die iets goed doet een compliment geven zo krijgt het paard vertrouwenin je. je schreef ook dat die vaak bokte en zo als dat gebeurd met rijden gooi hem dan eerst is los in de bak en laat hem alles onderzoeken. en daarna rijden. dan went die aan de dingen in de bak en zo krijgt die weer meer vertrouwen.
.............................succes

TurboBoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 14:28

romantic schreef:
het gaat al een tijdje minder met rijden enzo.. nu heb ik aan een ervaren iemand gevraagd hoe dat nou komt, zei zegt dat dat komt omdat mijn paard te kort vertrouwen in mij heeft.. van de week ga ik weer langs haar weten jullie mischien dingen zodat mn paard meer vertrouwen in mij heeft? ze stijgert, bokt, draaid weg en staakt op de weg en in de bak.. het is dus uitgesloten dat mn paard dus meer een leider nodig heeft maar hoe krijg ik dat voor elkaar, tik met zweep heeft geen zin dan word het alleen maar erger... dus nogmaals hebben jullie mischien tips hoe ik meer vertrouwen win? Verward

Je moet zorgen dat het paard je als leider ziet. Niet door streng tegen het paard te wezen, maar door langs veel enge dingen te lopen. Let op: Ga niet zeggen: Hooo hoo rustig maar hoho. Maar doe alsof je niks ziet, ga er net zolang langs tot dat je paard rustig doet. Je moet er dichtbij langs lopen, je negeert het enge ding helemaal, en fixeer je er niet op. Als je paard merkt dat het niet eng is doordat jij laat merken dat je het niet eng vind en eng is, gaat het paard je steeds meer vertrouwen.
Een voorbeeld om je paard te laten denken dat er iets engs is, is om heel gespannen te lopen, je paard korter vast te pakken, en te bedenken dat je heel erg bang bent, en je iets ziet. Je zult merken dat je paard zelf ook heel erg druk wordt of gaat flippen. Zo kun je zelfs een sappig worteltje verdacht maken! Je kunt het uit proberen om te kijken of je paard reageert, maar als je paard merkt dat jij bepaald of iets eng is of niet, gaat hij je steeds meer vertrouwen.

Hier heb ik iets over gelezen op http://www.paardnatuurlijk.nl daar valt heel veel informatie hier over te lezen.

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 18:05

romantic schreef:

dat heeft niet echt veel met vertrouwen te maken...
mijn paard steigert ook veel op de baan en is enorm koppig!
maar een parcours van 1m05 springen wij met gemak (en princess is een paard die ht alleen maar springt als ze voelt dat je vertrouwen in haar hebt!)
met die verveelende kuren moet je kom af maken..
als ze zoiets doet moet je haar echt straffen ,laten weten dat jij de baas bent!
hoe win je vertrouwen: véél omgaan met je paard!
poetsen ,knuffelen,praten! Lachen
princess staat thuis en dit is ongelooflijk zalig! ik kan er altijd bij!
geef haar zelf eten en zo!
en ze hinikt waneer ze me ziet afkomen! Haha!

TurboBoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 19:02

Het heeft wel degelijk met 'wie is de leider?' te maken. Maar vertrouwen krijg je niet door poetsen, knuffelen en praten. Zo wordt je wel vriendjes met je paard, wat ook erg fijn is Tong uitsteken

Osita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 21:50

Tja, het is niet een eenvoudig probleem om op te lossen.

De een zegt een stukje leiderschap en de ander zegt weer gebrek aan vertrouwen. Om dit te kunnen beoordelen zal je het paard en de ruiter toch echt samen bezig moeten zien.

Daarbij geef je aan dat je van de week weer langs haar gaat..
Kom je dan niet iedere dag bij het paard en hoe vaak rij je haar in de week? Hoe oud is ze? Dit zijn antwoorden die je nodig hebt om uberhaupt een antwoord op jouw vraag te kunnen geven. Makkelijker gezegd dan gedaan dus....

romantic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 21:34

hoi osita ik bedoel met langsgaan langs iemand die heel veel ervaring heeft Knipoog mn paard staat gewoon thuis

romantic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 21:41

he bedankt voor jullie tips! dat staken en bokken heeft ook met vertrouwen te maken ze wil de bak niet eens in als ik wil rijden.... het is niet medisch ik heb het door mijn eigen ontweten heid verprutst en dat wil ik graag weer rechtzetten....