Omlaag blijven bij het halthouden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loesch

Omlaag blijven bij het halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 22:24

Het lukt maar niet goed om mn pony omlaa te houden bij het halthouden, met veel druk blijft ie wel beneden maar heel stijfjes.OOk krijg ik hem later met mn benen (als ie al stilstaat) naar beneden..hoe kan ik dit makkelijker voorelkaar krijgen?

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 22:40

Blijven rijden!! Klint tegenstrijdig als je halt wilt houden, maar is de enige juiste manier. Probeer als je halt wilt houden dit niet op de teugels, maar op je zit te doen. Dus zwaarder zitten.

Tijdens de overgang blijf je gewoon kneepjes geven (of hoe je normaal je paardje aan de teugel rijdt) en houdt je benen eraan. Vooral rustig in je hand blijven!!

Eigenlijk hetzelfde als een overgang van draf naar stap, als het ware!

Veel succes ermee!

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 11:41

Goed op je kont gaan zitten en telkens kneepjes met maken je handen Knipoog

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 13:09

idd niet terug rijden op je handen maar op je zit. De beste manier om dit aan te leren is door af te wenden bij E bv en dan op je zit proberen terug te rijden, loopt die door staat die vanzelf met zn neus tegen de B aan. Door dit te herhalen gaat die begrijpen dat die stil moet staan op het momend dat jij een ophouding maakt met bijde handen en dieper gaat zitten.

als die dan nog met zn hoofd omhoog blijft komen zet je hem gewoon een pasje achterwaards tot die nageefd en draaf of stap je weer weg om op nieuw te beginnen..

Herhaling en beloning zijn de belangrjikste factoren om iets aan te leren!

succes

Tytsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 13:38

harder trekken

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 13:56

Tytsel schreef:
harder trekken

Ja doe dat en knoop er gelijk een slof aan op zijn strakst. (Of martegaal (?) net wat je wilt)
En o wee als je paard omhoog komt hoor nee dan zetten we de handen maar op de knieen van het paard.

Dus echt niet trekken! Gewoon rustig naar de overgang toe rijden.
Het maakt niet zo erg uit als je paard omhoog komt met het hoofd. Zelfs op de OS zie je paarden die met halthouden de neus omhoog doen.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 14:32

hahahha ze heeft wel gelijk.. als je er een slof om doet en je trekt harder dan hem kan die niet anders dan zn kop naar benende doen *LOL*

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 16:42

Haha!

Tytsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 22:57

het is misschien niet rijtechnisch verantwoord, maar het werkt dus wel Haha! Schijnheilig

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 22:58

Ooow het werkt uitstekend! Wees maar niet bang dat je paardje het hoofd nog omhoog zal doen, want dan zal die ervan lusten!

Tine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 23:13

vind je het zelf niet een beetje zielug voor het paard als je alleen maar harder gaat trekken??? dat paard heeft ook gevoel in de mond hoor! volgens mij kan je het beste dieper gaan zitten en ophoudinkjes geven, maar ik weet niet hoe jou paard is. maar als je gaat trekken, word het alleen maar erger.

suc6 ermee OK dan!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 23:22

Lachen Je pony begeleiden bij het halthouden. Dat betekent er zorg voor dragen dat je paard goed aan je been en je zit is. Voor het halthouden goed drijven en een pony attent maken op wat er komen gaat. Op het moment net voor de overgang houd je goed je been eraan, je maakt jezelf lang en gaat nog eens extra op je zitbeenknobbels zitten, dan sluit je je handen door en wacht tot hij staat en dan open je je handen weer.

Het is belangrijk dat je benen er de hele overgang aan houd, dus op de plaats en niet afsteken, dat je je handen de hele overgang op de plaats houd dus niet naar achteren of naar voren enken openen of sluiten.
Het paard moet nageven. Doet hij zijn hoofd toch naar voren, boven of onderen dan blijf je net zolang halthouden en druk geven met je been eventueel je spoor erin draaien en gelosten handen tot hij nageeft dan geef jij ook na.

En het allebelangrijkste is dat je niet TREKT of SCHOPt. Dat is dus rijtechnisch absoluut niet verantwoort en de grootste onzin die ik ooit gehoord heb. Slecht rijden uit zich altijd in de aanleuning.
Als je je paard goed leert rijden van achter naar voren worden die overgangen ook beter en op het laatst goed en makkelijker, dan hoef je slechts zwaar te gaan zitten, je lang te maken en de hand te sluiten dan staat je paard als een huis.Sucses.

Tytsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 23:37

tuurlijk, ik maakte maar een JOKE

Tytsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 23:38

Aangezien ik er niet zoveel ervaring mee heb,,

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 10:09

Dan moet je niet reageren in een topic waar je geen verstand van hebt Knipoog

Tine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 11:10

oke sorry dan ook van mij, ik reageerde ook al nogal heftig maar ik vond het nogal zielig hoe je het zei tytsel.

doeidoei Haha!

Tine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 11:12

owja en trouwens milkaatjuh, ik zag je profiel en ik vind de lord of the tings ook vet!!!

Tine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 11:13

rings sorry!!

Tytsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 14:05

Milkaatjuh schreef:
Dan moet je niet reageren in een topic waar je geen verstand van hebt Knipoog

ach.. je moet wat

Tytsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 14:09

frostyxxx schreef:
oke sorry dan ook van mij, ik reageerde ook al nogal heftig maar ik vond het nogal zielig hoe je het zei tytsel.

doeidoei Haha!

ik ben natuurlijk diep beledigd Cool

Tine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 14:53

hahaha nou ik dan ook hoe je dat zei van dat trekken!

Tytsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 15:06

frostyxxx schreef:
hahaha nou ik dan ook hoe je dat zei van dat trekken!

twas maar een grapje Bloos

Tine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 18:44

okej. hahaha leuk grapje trouwens.....

okeej doeidoei Schijnheilig

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 12:11

Milkaatjuh schreef:
Ja doe dat en knoop er gelijk een slof aan op zijn strakst. (Of martegaal (?) net wat je wilt)

Ik denk niet dat je weet waar een martingaal toe dient!? Ik denk ook niet dat een martingaal veel zal helpen in dit geval Knipoog

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 12:52

Loesch schreef:
Het lukt maar niet goed om mn pony omlaa te houden bij het halthouden, met veel druk blijft ie wel beneden maar heel stijfjes.OOk krijg ik hem later met mn benen (als ie al stilstaat) naar beneden..hoe kan ik dit makkelijker voorelkaar krijgen?

Wat Kafeu zegd.

Daar komt bij dat halthuden een verzamelingsoefening is en dat kan betekenen dat het paard iets omhoog komt met de hoofd-hlas houding. Maar hij moet wel aanleuning hebben.

Je kunt ook terug RIJDEN (blijven rijden is erg belangrijk!!!!) maar niet de ophouding volledig sluiten, niet halt gaan houden. Maar wel actief door rijden en dan weer naar voren toe stappen of draven. Ik raad je dit echter aan om onder begeleiding te oefenen en niet zelf te gaan prutsen (ik zeg niet dat je dat nu doet, maar ik wil het voorkomen). Het steekt namelijk heel nauw, heel fijngevoelig. Trekken werkt in elk geval niet!

Succes