Bokken *zucht*

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tatt_x

Bokken *zucht*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 02:45

Ik heb een hele stoere,brutale pony...Het is een kruising met een arabier,een vosje,hij is nu ong. 3,5...Zijn naam is Rocker (nou,lekker bijpassend Scheve mond ) en het is een ruin.

Ik rijd hem nog niet zo lang.Maar er gebeurt altijd wel iets...(Sorry voor dit lange verhaal maar ik moét het kwijt...

De tweede of derde keer dat ik hem in het bos reed,(hij was toen ong een maand zadelmak) lag er een balkje,op de terugweg...Ik reed rustig aan in draf,en hij sprong erover.Toen hij landde begon hij ver-schrik-ke-lijk te bokken ! (nee,ik was niet hard op zijn rug geploft!) Ik had me er niet aan verwacht,en bok...bok,daar lag ik.Ik was best geschrokken,maarja,hij is jong en ik vergeef hem.Ik er weer op natuurlijk,en hij heeft nog geprobeert...Maar het lukte hem lekker niet meer Extreme duivel

Dan ging ik een keertje naar de manege.Er stond een klein kruisje,ik reed er in een zacht drafje over,ik lette goed op dat ik zacht was met handen en niet drukte met mijn benen of terugplofte in het zadel.En hij land,zet twee galopsprongen en BOK...BOK zo hard dat zelfs ik (die zo zadelvast ben) uit het zadel geslingert werd... Terug erop en weer wat gereden...

Een keer ging ik naar een wedstrijdje,gewoon even op het losrijterrein rijden om hem te laten wennen.Hij was rustig,alleen zijn staartje omhoog,knietjes erop en snuiven maar.Maar toen plots ging hij trekken aan de teugels,en echt onmenselijk beginnen bokken...Plets de modder in,gewoon zó genant met mn witte broek (ik moest nog andere paardjes starten) Ziek

Nu enkele weekjes geleden was ik op het weiland aan het rijden,het was zo aan het vriezen.Hij was uitzonderlijk braaf.Ik een galopje links,galopje rechts.Plots struikelt hij,mijn teugels glijden een stukje uit mijn handen en twee enorme bokken,maar ik zat er nog stevig op,neem de teugels terug en geef hem een flinke schop met mn benen,en galoppeer terug aan.Niets aan de hand,verder niets meer gebeurt...

Maar nú...Gisteren ging ik rijden in het weiland.Ik was aan het warm stappen,teugels klein beetje langer.Plots (terwijl ik eenhalve volte reed) sprong hij in galop en bolde zn rug een beetje.Ik trok hem stil en reed gewoon verder.Ik stapte nu met stevig conttact.Plots schiet hij gewoon terug in galop.Ik pak hem op,en hij begint te bokken 1,2,3,ik had hem redelijk onder controle,3,4 ik heel serieus : 'Je krijgt me er toch niet af' 5,6 en plots zit ik in zijn nek Nagelbijten / Gniffelen 7,8 en daar vlieg ik dan.Het was zo'n klap dat ik wel een kwartier ben blijven liggen.Resultaat : gekneusde rib,enkele dikke blauwe plekken en pak onzekerheid...

Hij is gecontroleert door een dierenarts,voor en na hij bokte.Er was écht niks mis mee zei ze...Ik denk dat hij het écht gewoon doet om me eraf te gooien,zo'n enorme onmenselijke bokken.Als ik eraf lig blijft hij ook gewoon naast me staan,altijd.Hij gaat nóóit lopen...Datis het rare.Als hij zou willen rennen,zo hij toch gewoon gaan lopen als hij me kwijt was ? Verward

Aan de longe bokt hij trouwens nooit...

Ik wil ingrijpen voor het echt te gevaarlijk word,het bokken begint echt onmenselijk te worden...Ik ben van plan les te volgen want ik wil met hem de lrv of de kempische invliegen (dressuur) echt sterk aan het werk...Ik begin het bokken echt str*ntbeu te worden,eerlijk waar... Boos!

Weet misschien iemand waarom hij zo verschrikkelijk bokt,want ik begrijp hem niet,misschien wil hij iets zeggen ? Er is echt nix mis met zijn rug ! Anders is hij zo lief en knuffelig...Ik weet gewoon geen raad met deze brutale pony Verdrietig

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 02:50

Het eerste wat in mij opkomt, ligt zijn zadel wel goed?

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 02:54

doet hij dit altijd of alleen in de winter???
beauty deed het soms in de winter...totdat ze een flinke pak rammel kreeg en toen was het over Lachen

Tatt_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 02:57

Hmm,hij deed het in de herfst ook al ! En toen het zo verschrikkelijk vroor deed hij het zelfs minder :s Ja,zijn zadel licgt perfect,met een dikke onderlegger+schapenvachtje eronder,dus het kan niet drukken en hij word ook steeds gepoetst voor het rijden !

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 04:15

hoofd omhoog houden( van het paard) als je voelt dat hij begint te spannen en daarbij je benen er aan.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 11:12

Hoe is je pony ingereden???? Heb je dat zelf gedaan? Of was dat al? Misschien dat daar iets zit ofzo?
En idd goede begeleiding zoeken, om te werken aan dit probleem. En anders kun je hem misschien naar zo'n stal brengen waar ze hem in het gareel krijgen, dan wordt je er zelf ook goed bij betrokken en gebeurt het proffesioneel.
Succes ermee...

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 11:14

kiana schreef:
hoofd omhoog houden( van het paard) als je voelt dat hij begint te spannen en daarbij je benen er aan.

Uhm wil niet betweten maarre ik heb toch echt altijd gehoord dat je juist het hoofd iets naar beneden moet houden Verward ???
Tenminste ik heb zoiets ook gehad met mn paardje, en daar ging het juist mis als ze dr kop dr uit drukte zeg maar.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 11:33

VMR -> RT

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 12:13

Je zegt: Ik trek hem stil!!!

Dat is fout, fout, fout!!! Deed ik ook altijd, dit is waarschijnlijk een grapje van je pony!!! Mijn pony doet dit ook, gewoon ineens gaan bokken. Je mag hem niet stil zetten, maar je moet er achteraan blijven schoppen. Als het een grapje is dan moet je dit doen: Als hij bokt, trek je hem op de volte en geef je hem een klap. Op de volte kan hij moeilijker bokken omdat hij anders op zn snufferd gaat!!! Je zult het een tijdje vol moeten houden.

Als je hem op de rem trekt, heeft hij zn zin want dan hoeft hij eventjes niet te lopen.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 13:01

idd best vooruit rijden
laat hem maar een paar toertjes rond crossen, hij moet het maar weten.
zou ook martingaal gebruiken.
je kan ook iemand die erg ervaren is met jone paarden er eventjes mee laten rijden, die krijgen dat er gegarandeerd uit.

dat van hoofd naar beneden rijden heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord Verward uit ervaring weet ik dat hoofd in de lucht bij mij helpt Verward

Tatt_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 13:21

Maar hij bokt echt zo akelig eng,met zn vier benen van de grond...Nouja dan ga ik hem echt niet laten crossen hoor,als hij dan bokt lig ik gegarandeerd ergens waar ze me nooit meer terugvinden Scheve mond

Maar ik trek hem stil,geef hem een schop en rijd dan weer verder...Btw hij heeft een martingaal om zich hangen hoor...
Ik heb m zelf ingereden en ja,ik heb ervaring met jonge paarden,(pony's) ik heb er al minstens 4 zadelmak gemaakt en ingereden.Daar waren ook weleens problemen,maar die werden opgelost,maar waarom doet nu net mijn pony zo ?

Nuja,ik ga proberen om iemand anders er eens op te zetten (een meisje dat ook heel goed kan rijden) misschien vind zij wel waarom hij zo doet,of is ze sterker om hem een aan te pakken...

Citaat:
Je mag hem niet stil zetten, maar je moet er achteraan blijven schoppen.

Ok,als ik blijf schoppen gaat hij waarschijnlijk nog harder bokken,ik heb zo al moeite genoeg om me in het zadel te houden,en dan nog een beetje zitten schoppen Hij bokt echt zo gevaarlijk Lips are sealed

Citaat:

Dat is net het rare,ik voel hem niet spannen dus ik zie het niet aankomen.Daarom is het ook zo moeilijk om hem terug te nemen en in het zadel te blijven...

Iemand trouwens enig idee waarom hij naast me blijft staan als ik eraf lig ? Hij zo toch normaal blij moeten zijn dat hij me kwijt is,en lekker een stuk verder rennen om daar t gaan grazen oid ?

Nog tips ?

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 13:53

Zoals je het vertelt, speelt hij idd een spelletje met je. Ik heb min of meer het idee dat hij je uit staat te lachen als hij naast je staat.
Maar hoofd omhoog en gas er op is toch volgens mij de beste oplossing. Hoe harder een paard/pony gaat hoe minder gemeen hij kan bokken. En als hij met 4 benen tegelijk van de grond komt moet eerst zijn hoofd omlaag. Dus als je z'n hoofd omhoog krijgt heb je ook al wat gewonnen.
Als je hem vaak op de rem zet maak je er uiteindelijk een staker van. Zodra hij het door heeft kan je hem straks, zodra hij stil staat, niet meer voorwaarts rijden en dan ben je verder van huis.
Kan je hem zelf niet voorwaarts rijden tijdens het bokken vraag dan of iemand erbij komt staan om hem naar voren te 'jagen'
Succes iig.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 13:58

Mij is altijd geleerd: problemen los je voorwaarts op! Dus juist niet stilzetten, maar flink aan het werk zetten. Voltes, slangenvoltes, overgangen, oefeningen. Als hij bezig is, heeft hij meestal geen tijd om na te denken wanneer hij eens zal gaan bokken. Tijdje volhouden, en ik hoop voor je dat het weer ophoudt! Als het daarvoor ook niets was, en er nu niks veranderd is met jou en met het paard denk ik echt wel dat het weer goedkomt! Succes!!

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 14:06

Misschien ligt zijn zadel juist niet goed meer omdat je er teveel onder hebt liggen?
Overigens toch voorwaarts rijden, een paard dat loopt, kan niet bokken, daarvoor moet hij juist terug komen in tempo, dus als hij gaat bokken, hoofd omhoog en vooruit.. Als je hem zelf niet uit kan zitten, zet er dan iemand op die dat wel kan.
Toch heb ik het idee dat hij pijn heeft, hij bokt alleen onder het zadel, hij bokt na een sprong (meer belasting voor zijn rug), hij stopt op het moment dat je eraf ligt. Een paard bokt echt niet voor de grap, als jij niets doet waarop hij kan gaan bokken, blijft voor mij pijn over. Pas als je dat hebt uitgesloten (en dan niet door er een stalgenoot naar te laten kijken..), dan kan je hem er doorheen (laten) rijden.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 14:09

Als het in de herfst begon kan het ook zijn doordat het langzaam kouder wordt en dan worden de meeste paarden wat vrolijker. Dan heeft hij gewoon geen zin om te werken, dus wil hij van jou af! Sterkte..

vilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 14:13

mijn pony deed dat vroeger ook! het beste wat je kan doen is vooruitrijden terwijl hij aant bokken is dan krijgt gij geen kans meer om te bokken, zorg er ook altijd voor dat zijn hoofd omhoog is. want anders is er kans dat hij overkop gaat.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 10:51

oeps sorry! Ik zei dat ik dacht dat het hoofd juist naar beneden moest, maar daarbij ging ik alleen uit van het wegschieten. Als je paard er vandoor wil gaan, drukt ie juist eerst zn kop eruit. Maar idd bij bokkn moet ie juist zn koppie laag krijgen omdat te kunnen. Dus sorry voor mn knullige opmerking Boos!

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 11:16

Ik zit zelf eigenlijk ook te denken aan iets wat hem dwarszit. Om het heel bot te zeggen.. dat kan of het zadel zijn, of jij Knipoog
Een dikke onderlegger en bontje kan het juist alleen maar erger maken, omdat het alleen maar krapper maakt..
Dat ie stilstaat als je eraf ligt geeft aan dat het probleem opgelost is zodra jij ernaast ligt.
Laat het zadel eens goed controleren (bij het landen na springen bokken is natuurlijk verdacht) en lost dat niets op, laat er dan eens een andere ervaren ruiter op, kijken of het dan nog gebeurd. Is het dan opgelost, dan weet je in ieder geval dat het aan jou ligt.
Ik lees ook enige onzekerheid bij je, dat is logisch als je er al zo vaak naast geknikkerd bent. Maar vergeet niet dat juist als jij gaat twijfelen aan jezelf, dat je pony hier een loopje met je kan nemen.
Vooral bokken is iets wat je voorwaarts op moet lossen, het laatste wat je moet doen istrekken en terugnemen, als ze zo'n bui hebben is het enige wat helpt door de bak schoppen om het maar heel grof te zeggen.
En zelf zelfverzekerd zijn. Niet: o als ik een keer goed been geef gaat ie heel hoog bokken en lig ik ernaast, maar: nou is dat bokken pvd afgelopen, ik blijf er gewoon opzitten, klaar..
Zorg dat je in het verdere rijden ook gewoon respect van hem krijgt.
JIJ bepaalt het tempo, ga eens ver eronder rijden, en weer erboven,e n weer terug. Wissel veel af, zodat je pony leert dat er op elk moment wat gevraagd kan worden en dat hij hierop in moet spelen.
Als hij om zich heen loopt te kijken tijdens het rijden ook niet tolereren! Als je aan het rijden bent let ie op jou.. klaar..
Het is echt het beste om even zo streng te zijn, je merkt vanzelf dat je er een hoop voor terugkrijgt als het respect er is.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 13:07

Komt me heel bekend voor dit.
Mijn paard bokt en springt ook enorm onder het zadel. Zijn zadel ligt perfect en hij heeft nergens last van dat weet ik. Nu ben ik er gisteren opgegaan omdat hij mijn zusje er 2x afbokte en er was niks aan de hand. Geen bokje gegeven.

Ik praatte het eerst altijd goed van ja het is winter en hij is net weer beter, maar hij bleef het doen. Ben er opgestapt met het idee van; Als je wat doet zal ik je eens streng aanpakken, hij heeft geen stap fout gezet. Gewoon eens streng optreden ertegen, zodra je het aanvoelt komen geef je hem een klap tussen zijn oren en desnoods gebruik je je stem erbij dat het niet gewenst is. Dit advies werd mij gegeven, maar ik sla mijn paard niet omdat hij daar in paniek van raakt, maar ik weet niet hoe dit voor jou zit.

Joolanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 16:20

ken het probleem mijn eerste pony deed dit ook altijd heel erg. zodra als ik met hem aan het werk ging, ging die aan het rennen en bokken het hielp niet om hem te slaan hij werd er allleen maar angstig van en ging nog harder renner en hoger bokken. ben er zelf nooit van af gevallen maar er zijn er genoeg die het wel EVEN voor mij zouden oplossen dat bokken die duss in het zand hapte. zo erg soms dat er mensen niet meer bij mij in de les wilde rijden omdat ze het eng vonden. zodra als we buiten aan het rijden waren was er nix aan de hand hij bokte dan nooit hij ging alleen super hard. zelf denk ik dat de oorzaak was dat hij gewoon niet aan het werk wilde want dan ging die bokken. hij is na een jaar verkocht omdat het niet beter ging met rijden en er duss geen zin meer had om iedere x op deze pony te rijden terwijl hij alleen nog maar aan het bokken was.

Handtas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 16:24

Toen mijn pony een paar maand in een vreselijke bokbui was, en ik was gevallen, moest er iemand op... En die moest haar dan net zolang laten galopperen, tot ze uit zichzelf terugging naar draf. En dan nog een keer aangalopperen en zelf terugnemen naar draf. Ze heeft het geloof ik nooit weer gedaan...

Tatt_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 21:24

Hoii iedereen,

Ik ben vandaag met hem naar de manege geweest.Voor vertrek hadden we hem even laten uitrazen aan de longe en heeft hij een keer gebokt
Op de manege hem opgezadelt en de bak in,even 5 minuten instappen voor de les.Hij was een klein beetje gespannen,en hinniken,ongeloofelijk Verward

Maarja.Toen de les begon was hij rustig.Stappen.Toen in draf had ik een beetje bang,maar gij was braaf...Hij liep in het begin even met korte pasjes,maar na een rondje was dat voorbij.Toen moest ik na 10min. op de kop.Heerlijk,en super braaf ! (Stel je even dit voor:hij heeft nog nooit in een les gelopen!)

Dus heel ontspannen was hij,ik reed met iets langere teugels,en hij deed zijn koppie lekker laag en liep lekker rustig te draven,met zijn oren flapperdeflap erachteraan *LOL* Zo lief.Ik ben na een halfuurtje gestopt,want hij was zo flink en had erg gezweet

Ik heb hem lekker beloond en verzorgt,en natuurlijk een snoepje...Nu kan ik eindelijk eens fier zijn op hem Lachen Lieve jongen OK dan!

lizalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 22:23

mijn vriendin heeft ook soiets gehad tijdens het springen..het kan sijn dat het zadel niet goet is voor het springen en hem pijn doet...maar omdat hij vaker bokt..kan het ook aan iets anders liggen..missgien moet je het zadel eens laten controleren

Jollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 01:29

Mijn paard bokte eerst ook steeds zo gemeen. Ik voelde het op een gegeven moment aankomen en trok Bloos! dan haar hoofd naar binnen. Hierdoor kon ze veel minder hoog bokken en na een tijdje hield ze ermee op.

winnetouB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 14:05

ik herken precies wat je verteld.! Ik begon het ook echt eng te vinden. Op een gegeven moment begon mijn pony al als ik hem aan de hand mee nam naar de bak. Misschien kan je dit ook es proberen.. Voordat ik ging rijden, liet ik de pony eerst los in de bak lopen. Ik liet hem even lekker zijn energie kwijt raken. Misschien kun je dit eens proberen ? succes verder !