Hackmore

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Glossi

Hackmore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 13:45

Hoi,

Wie rijd er met een Hackmore?
Hoe scherp werkt de bitloze optooming?
En waarom rijden jullie met een Hackmore?
Ik ben zelf mischien van plan om een Hackmore voor mijn paard te kopen maar wil eerst wat ervaringen horen.

Groetjes,
Nynke

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 15:24

ik zelf heb er nooit mee gereden.. ik kan me nog wel goed herhinneren dat een vriendin van me vroeger er altijd mee reed. Dit deed ze omdat dat paardje toch al oud was en hier veel beter op reageerde dan een bitje. Ik vond het altijd zo opvallend dat die onwijs aan het schuimen was in zn mond terwijl die dat met bit nooit deed..

Ik denk dat je het gewoon moet proberen en kijken in de bak hoe je paardje erop reageerd.. meer dan dit kan ik je niet vertellen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 16:12

Voor met een hackamore te kunnen rijden, moet je wel stille handen hebben en meer ervaren dan een beetje manege of verzorg pony.

Dit omdat een hackamore veel feller inwerkt dan dat lijkt.
Het is niet zo dat zonder bit, perse vriendelijk of zacht is.
De paardenneus is ook erg gevoelig (krijg zelf maar eens iets tegen je neus)
Schijn bedriegt dus.

Verder zijn er veel verschillende
Met korte scharen, deze werken zachter in dan met lange scharen.

Met een zacht leren breed stuk op de neus, of met een touw.
Logisch dat een touw meer snijd.

En je hackamore moet net 2 vingers onder het jukbeen geplaatst worden.
Vaak hebben mensen deze veel te laag hangen.
En dan blijk je zelfs het neusbeen te kunnen breken.

Ik hoop dat je (en andere) wat aan deze info hebt.
Niet te ligt over nadenken dus.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 17:43

Wat is eigenlijk de reden dat je met een Hackamore wil gaan rijden?

Het lijkt me niet iets wat je zomaar voor de lol uit gaat proberen ofzo...

Verder sluit ik me helemaal aan bij de post van Running Kawa.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 17:59

De reden dat ik een Hackmore (MISCHIEN!) wil gebruiken is omdat mijn paard best vaak het bit vast pakt.
In de bak is dit geen probleem, dan luistert ze zelfs naar je stem. Maar buitenuit is ze zo speels dat ze niet eens naar de hulpen luistert.
En stel als ik een Hackmore koop, is dit alleen om te trainen en wil ik als het weer goed gaat over gaan naar de trens.
Ik rijd ook les met haar maar in de manege is niks een probleem. Daar is ze ook braaf. Het is dus alleen langs de weg.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 18:13

ik heb een aantal keer met een hackmore gereden *LOL*
was op een vroeger verzorgpaard van me.
was een 6 jarig paard dus het kan ook bij jonge paarden
ik mocht dat gebruiken soms omdat hij ongelofelijk braaf is.je kon hem perfect onder controle houden. Vaak word er gezegd dat het paardje eigenlijk geen karkater geeft maar da is nu veel verbeterd *LOL*

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 12:00

Ik rij al een poosje met een hack, omdat mijn pony (nu 5) aan het wisselen was en heel erg tegen het bit verzette.
Als je gewoon met een los teugeltje rijd, en niet loopt te trekken (of rukt, is echt uit den boze!) is er niks aan de hand, als je hem idd hoog genoeg doet. Neem er een met een brede neusband en korte scharen (divoza), daar heb je echt genoeg aan.
Een springruiter heeft ooit eens het neusbeentje gebroken van een paard met een hack, omdat het paard schrok van het aplaus en hij er een ruk aan gaf. Maar echt als je hem hoog genoeg doet, en geen trekker bent, moet er heel wat gebeuren wil je dat voor mekaar krijgen. Het bot is daar veel dikker als bij de neusgaten zegmaar.
Ik vind het fijn rijden, geruik ook alleen m'n teugels om een beetje bij te sturen en als extra rem.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 17:06

ik heb er een tijdje mee gereden omdat mijn pony dus het bit vast pakt, ik merkte wel verschil maar omdat ik er veel slechte dingen over gehoord heb ben ik ermee gestopt...een vriendin van mij rijd altijd met hackmore omdat ze dat fijner vind rijden.

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 11:53

Met een hackamore moet je heel voorzichtig zijn. In het ergste geval kan je je paard zn neus breken

martinz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 15:51

Probeer eerst eens bij iemand te leren rijden met een hackamore.
de inwerking van zo`n bit is echt anders dan een traditioneel bit.
Net als wondertje wil ik je er voor waarschuwen dat je er zeer voorzichtig mee om moet gaan.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 19:11

Runningkawa zegt: En je hackamore moet net 2 vingers onder het jukbeen geplaatst worden.

Ik vond deze foto, maar zit deze hackmore hier niet wat laag? Of hoort hij juist zo?
Afbeelding

Ik denk dat ik eerst nog maar wat info over de hackmore ga zoeken en met mijn instructeurs ga overleggen wat ik ga doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 19:13

die zit dus veel te laag

Wacht ff, ga ff het skelet van een paardenhoofd opzoeken, dan word het meteen duidelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 19:28

Ik kon ff geen duidelijker plaatje vinden.
Maar hier zie je wel op dat het neusbeen, hoe verder je naar onder gaat, dunner word.
Ik heb echt geen idee, hoe snel je met de hefboom van een hackamore het neusbeen kunt breken, maar het is duidelijk, hoe verder naar boven, hoe minder snel kans daarop.

Afbeelding

Edit
Hier nog wel een duidelijkere

Afbeelding

Hier zie je goed dat als je je de hackamore net onder het jukbeen plaatst, dat hij zeker op een stevig stuk zit.
En er niet heel snel grote ongelukken gebueren.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 20:27

Martinz2 zegt: Probeer eerst eens bij iemand te leren rijden met een hackamore.
de inwerking van zo`n bit is echt anders dan een traditioneel bit.

Is dit dan echt zo anders?

DianaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:43

Ik rij af en toe met hackamore. Ik heb wel zelf een bontje gemaakt (van bandage-onderleggers) en om de neusriem gedaan. Ik vond dat leren stukje toch iets te hard.
Ik gebruikte altijd een gebroken bit. Hilco had verzet (klapperen en soms zelfs mond open) en kroop dus achter het bit. Toen heb ik een poosje een hackamore geleend van een stalgenote om uit te proberen. Hilco vindt het geweldig, want hij ontspant heel fijn en houdt zijn hoofd en mond stil. Gaat ook schuimen.

Maarja, de reden waarom ik m gebruik is dus wel een totaal andere dan de reden waarom jij m wilt gaan gebruiken.
Ik geloof niet dat je een hackamore ook als noodrem moet/kan gebruiken. Lijkt mij niet echt de goede insteek, maar daar heb ik geen ervaring mee.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 13:28

Ik rijd bij buitenritten vrijwel altijd op de hackamore aan een vrijwel losse teugel. Mijn paard gaat heel erg op het bit kauwen als stressuiting in het vreemde en daar heb je met de hackamore geen last van. Ze reageert heel goed op zit en beenhulpen en daardoor heb ik mijn teugels bijna niet nodig. Voor de dressuur rijd ik met een dubbelgebroken K&K

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 15:34

hoi hoi
ik heb zelf met hackmore gereden omdat mijn paardje niet aan het bit gewent was en er heeel heftig op reageerde. bij een (bitloze)hackmore rij je dus met druk op de neus dat betekent dan je dus allen overgangen terug kan vragen met je hackmore je dan dus geen druk nemen om hem ad teugel te rijden want dan kan hij niet meer ademen. Ook moet je goed opletten of hij er niet te heftig op reageert en je moet hem meer de bocht om duwen dan vragen. Snapje het nog? amnders moet je me maar ff pb'en

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 16:21

Ik moet zeggen dat ik met rijden eigenlijk niet zoveel verschil merkte.

Ben ik hier in de enige?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 17:57

Ik merk ook eigenlijk weinig verschil, alleen luistert hij beter. Schijnheilig Ik moet zelf meer met mn benen doen, dat was wel wennen. Hij loopt trouwens met hack ook regelmatig nageeflijk, al doe ik zelf niet zo veel.

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 21:52

ik rij ermee en gaat prima, veel beter dan met een bit in

ragebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 22:13

Ik rij af en toe voor de lol met hackmore.
Normaal rij ik met een thiedemanstang, maar een hackmore is een goed alternatief.

Ik klik er dan 2 halster touwen aan en rij met lange lijnen.
Als ze moet stoppen ofzo dan hoef ik alleen maar een kleine ophouding te geven en ze stopt.
Dus doe heel zacht met je handen.

Het voordeel van hackmore is dat ze dan mag grazen van mij.
Met bid mag dit niet!!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 22:44

runningkawa schreef:
Voor met een hackamore te kunnen rijden, moet je wel stille handen hebben en meer ervaren dan een beetje manege of verzorg pony.

Dit omdat een hackamore veel feller inwerkt dan dat lijkt.
Het is niet zo dat zonder bit, perse vriendelijk of zacht is.
De paardenneus is ook erg gevoelig (krijg zelf maar eens iets tegen je neus)
Schijn bedriegt dus.

Verder zijn er veel verschillende
Met korte scharen, deze werken zachter in dan met lange scharen.

Met een zacht leren breed stuk op de neus, of met een touw.
Logisch dat een touw meer snijd.

En je hackamore moet net 2 vingers onder het jukbeen geplaatst worden.
Vaak hebben mensen deze veel te laag hangen.
En dan blijk je zelfs het neusbeen te kunnen breken.

Ik hoop dat je (en andere) wat aan deze info hebt.
Niet te ligt over nadenken dus.

deze zin klopt niet:meer ervaren dan een beetje manege of verzorg pony.

ik heb alleen een verzorgpony en die heeft ook een hackamore.
waar ik gewoon mee kan rijden